NSB legger om rutinene og tilbudet våren 2000. Følgende informasjon er å
finne i PÅ SYKKEL nr. 3/00:
"Sykkel på tog, igjen….
NSB har gruppert sine togtilbud i tre kategorier, lokaltog (Puls),
mellomdistanse/regiontog (Agenda) og langdistanse (Signatur).
Med lokaltog kan en ta med sykkel når det er plass, pris 40 kroner (egne priser innenfor området til Stor-Oslo Lokaltrafikk).
I mellomdistanse-/regiontog er det plass til fem sykler i togets godsrom. Det er ikke mulig å reservere plass, men sannsynligheten for at det er fullt er liten. Dette gjelder mellomdistansetog (InterCity) på strekningen Skien-Oslo-Hamar-Lillehammer (-Otta) og på Østfoldbanen. Tilsvarende tilbud Trondheim-Mo i Rana, Rørosbanen (ikke i motorvognsett) og Kristiansand-Stavanger. Prisen er 40 kroner.
På langdistansestrekningene er det ikke mulig å ta med sykler i tog av typen Signatur. I øvrige tog kan det reserveres plass på samme måte som plassbillett. Pris 90 kroner. Det er plass til ti sykler i hvert tog.
Ved ruteendringen fra 11. juni blir det endring i togtypene på noen strekninger, slik at det på noen banestrekninger bare blir mulig å ekspedere sykkel som ekspressgods, pris 90 kroner. Dette er tilsvarende det som før het reisegods. Sykkelen må ekspederes dagen før du reiser. Vær oppmerksom på begrenset åpningstid for ekspedisjon av ekspressgods. Dette gjelder Sørlandsbanen og Dovrebanen, og ekspressgods kan ekspederes fra følgende stasjoner: Hjerkinn, Dombås og Oppdal på Dovrebanen, og Skien, Arendal, Kristiansand, Egersund og Stavanger på Sørlandsbanen.
Dette er ikke mulig å få med seg sykkelen til andre land enn til Sverige fra Norge."
Thomas Svane Jacobsen