Du er her

Slik var turen for lagene under DSSP

Anita Bakk Henriksens bilde

Vi takker alle som deltok under DSSP for den flotte innsatsen- her legger vi ut rittrapportene fra alle lagene og oppdaterer fortløpende.

Rittrapport , Styrkeprøven Trondheim - Oslo, Rye 15 i 2015.

På vegne av kapteinsteamet må vi takke for bra innsats hos alle involverte. De som stilte til start, og de som hjalp oss med å fullføre på en meget god tid – hjelpe og støttemannskap.

En spent forsamling på hele 31 ryttere møttes Fredag for gjennomgang. Mange hadde syklet T-O før, og kun noen få var førstereisgutter.

Skulle vi brukt tre ord på oppsummering så ville det blitt lojalitet, konsentrasjon og disiplin som var gjennomgående bra. Vi ser at det forventes noe mer av kapteinene i oppsummeringen enn det.

Ut fra start i Trondheim og frem til Støren går det som det pleier. Fart skal settes, folk titter på pulsen og watten, kommentarene og meningene sitter løst ift hva disse verdiene forteller.

Det som var tydelig uansett – var at det ble praktisert stille rulle, tett rulle og det aller meste vi snakket om Fredag gikk greit. Tidsskjemaet var på minuttet inn til Hjerkinn – fra start.

Pga en kommunikasjonssvikt ble den første punkteringen veldig tung for de fire som senket seg ned og det gikk lang tid og krefter før de fikk hentet inn laget – laget kjørte rett og slett for fort og brukte for lang tid på å låse i front. Det beklager kapteinene. Må nevnes at det gikk ikke upåaktet hen heller, av de som ble rammet. Presten i Nidarosdomen i dag burde viet et helt vers til syndforlatelse i Sør-Trøndelag.

Det var helt riktig av oss å gjennomføre som avtalt rundt tekniske problem videre opp til Hjerkinn – det ble en del tekniske utfordringer og laget tapte noe på dette. Kapteinene mener laget med litt andre disponeringer og mindre teknisk, kunne kjørt 10-15 minutter fortere opp til Hjerkinn uten å svi for mange av. Laget var samlet helt opp til Hjerkinn – med muligens litt for god margin. Det tjente vi noe på etter det første kassestoppet.

Dessverre får vi en velt 500 meter før kassestoppet. Kenneth kjører inn i Pernille bakfra, Kenneth suser i bakken mens Pernille klarer å holde seg oppe. Kenneth slår seg , men ut i fra samtale i dag har han skrubbsår og er litt stiv på slagsteder. Han er en skikkelig harding ! Pernille fikk ødelagt sykkelen med knekt ramme, og reserve sykkel var dessverre ikke gjort klar nok i forhold til den tiden vi hadde til disp. Pernille fullfører dog rittet og det står det respekt av.

De neste 150 km fra Hjerkinn går så det griner. Vi bommet litt på nedfarten fra fjellet – rulla ble gjort mindre litt tidlig så de seks i rulla fikk kjørt seg kraftig , men laget fikk hvilt, og fordøyd maten etter kassestoppet.

Ved flaskestoppet på ca 290 km venter Terje Strøm på oss, fra XP. Stor takk til Terje som sitter i rulla non stop frem til mål – hjalp oss med å sette tempo, fart og ikke minst måtte han tåle mye mas fra oss om å roe ned. Gratulerer til XP med seier, og det var vitamininnsprøytning når den nyheten kom på vårt siste flaskestopp – inspirerende!

Vi hadde et ambisiøst tidsmål. Vi forsøkte, og vi lå meget godt an lenge, for å klare og komme inn på en fornuftig tid rundt målsetning. Rittet var nok lenger enn det sekunderingen var satt på, og en av mange erfaringer til neste år er å bruke arrangørens lengdemål..... Vi var på minuttet frem til 300km.

Det ble alikevel bra inn mot Minnestund og Sjur gjorde en eventyrlig innsats for å holde oppe motet og farten, og kontrollen på mannskapet. Stort sett hele troppen bidro på disse strekkene, mange var korte turer inne i rulla og ut igjen, halen fungerte utmerket og produserte friske ryttere på løpende bånd. De som var helt på felgen, ble ”jaget” inn i rulla og bidro så mye de kunne.

Slik gikk det helt til Minnesund, muligens også til Olavsgård, men da var det bare stumpene igjen. Vi var på Olavsgård på tiden 14:25, dvs under 15 timer gammel løypetrase - så er det nevnt.

En rulle på ca 6 mann fra Olavsgård og gjennom det krevende nye partiet mot Ekeberg. Akkurat nå passer det seg å trekke frem noen og det var våre førstereisgutter (med fare for at det ikke gjelder alle) – Øystein, Ola, Martin, Fredrik. Mulig vi var litt strenge med de i Frognerbakken, men de tok oss på ordet da vi sa at det ikke var lov å benytte halen fra Frogner og inn, og at halen nå var oppløst. De fortjener dette , selv om det er mange navn som skulle vært nevnt.

Oppsummert utnytter vi laget meget bra, ikke maks, for vi er mange ryttere inn til mål. Det var ikke mye mer fart å hente mot slutten, og laget gjør en heroisk innsats. Vi hadde kun 10 min stilletid/pause, noe som forteller av vi var enormt effektive – første kassestopp var til og med innbefattet en velt. Det var skikkelig bra lagmoral tvers gjennom. Stort sett godt humør og positive kommentarer, de som hadde underveis og fortsatt har mye meninger og kunnskap om disponeringer får sikkert anledning til å stille som kandidat til kapteinsvervet neste år.

Vi kom i mål med 17 ryttere, vi kunne kjørte ennå litt hardere, og mange flere detaljer kunne vært nevnt. Litt slik blir det på et ritt på 555km (ikke 540…) og et lag som består av ulike ryttere med noe forskjellig treningsbakgrunn og grunnlag. Et fantastisk gjeng, med positive og offensive mennesker !

 

Kapteinene ,

Sjur Arne Lindby og Per Åge Dahl.

 

DSSP - Rye Expressen

Fredg kveld kl:19.00 var det lagmøte for spente XP ryttere og hjelpemannskaper; Planen var veldig enkel, vi skulle åpne kontrolert til vi hadde kommet over Heimdalsbakken, etter det var det bare å finne flyten, da visste vi at det kom til å gå fort.  

 

Kl:0240 Lørdag morgen"natt" ringte vekkeklokka, frokost fra kl:02.45.

Mange trøtte fjes som kom ned for å prøve å få i seg frokosten,ikke mange som er vant til å spise frokost så tidlig.Praten gikk løst å ledig om det fine været som var meldt, men spenningsnivået var der det skulle være.Noen var bekymret for om de klarte å få gått på do å få tømt ryggen...Utrolig viktig faktor før en starter, får vi ikke til det er vi syket ut før vi starter...

 

Etter den vanlige oppvarmingsrunden trillet vi bort mot start for å heie den største konkurenten(ATEA Proaktiv) vår avgårde Kl:04.40 trillet de mot Oslo.

KL:04.50 Var det vår tur

    Her er laget som skal ta skalpen til Atea.

 

 

Vi startet som planlgt rolig til vi kom over Heimdalsbakken,etter rundkjøringen på Klett gjaldt det å finne flyten å kjøre billigst mulig mot Oslo.

 

Støren; Følte vi hadde fin flyt i rulla men at kanskje farten ikke var der den burde være, vi hadde 42.5 km` snitt dit, den medvinden som var meldt var nok i mot oss i stedet.Vi snakket litt sammen om at det muligens hadde gått litt sakte dit, men ble veldig overrasket ved første sekundering at vi ledet med nesten 40 sek på Atea.WOV... Det trigget oss når vi satt med følelse av å ikke kjøre for hardt selv.

 

Ullsberg; Første langing (sykkellanging) Planen var å bare ta en flaske hver oss for å spare tid, dette fungerte perfekt å langingen gikk unna på ett blunk

 

 

Fjellet; Vi klarte å holde jevn å fin flyt oppover mot fjellet, dessverre mistet vi en rytter opp mot fjellet, han hadde ikke helt dagen, men gikk deretter rett inn i hjelpemannskaps rollen som sykkellanger nr 2.

Følte vi hadde kontroll på fart oppover mot Hjerkinn og neste langing, og vi var fortsatt 29 XP ryttere i godt driv.

 

Hjerkinn; Lange/pissestopp, rett før toppen av hjerkinn kom den etterlengtete pissestoppen.Der sto det linet opp flasker med div barer/geler etter hverandre, vi trillet inn på 2 rekker og når siste mann satte beina i bakken startet Michelle klokka, vi hadde 1 min på oss til å bytte flasker - fylle lommene med mat og prøve å få pisset... Dette gikk smertefritt og vi var igang igjen etter 1 min.... Siste skvetten gikk i buksa...Men sånn er det bare.

Vi hadde tapt litt til Atea opp hit,men vi var bare ca 2 min bak her.

Atea hadde også mistet en rytter her oppe pga teknisk.

 

Dovrefjell; Fantastiske forhold, desverre mistet vi 2 mann til rette etter langinng. Men det var fortsatt 27 sterke XP ryttere på vei mot Dombås.

Gikk som bare det over fjellet, rulla fløyt fint og farten var høy, vi storkoste oss!

 

Dombås; 2,30 min bak Atea, mtp stoppen vi hadde før Hjerkinn hadde vi kjørt inn litt tid på de over fjellet.

Så nerme Atea på Dombås var bedre enn vi hadde håpet på, men vi lot oss ikke stresse for det, vi kjørte fortsatt jevnt og kontrolert med en viss følelse av kontroll på Atea, tidligere år har vi kjørt raskere enn dem gjennom Gudbrandsdalen. Dette skal vi klare!

 

Harpefoss; Neste sykkellanging, vi var fortsatt 27 mann som hadde kjørt bra hit, men nå begynte det å bli varmt så nå var det utrolig viktig å fylle på med drikke, langingen gikk bra og vi dundret videre nedover dalen. Vi mistet 2 mann til litt lenger ned i dalen pga problem med å få pisset. De måtte bare stoppe å late vannet, når det var gjort var laget langt avgårde(Kjedelig måte å dette av på) Da var det bare å hive seg med brytebussen.

 

Fåberg; Langing fra veikant, Her fikk vi servert Cola og div andre godsaker som trengtes, for nå begynte det å røyne på for flere av oss, men vi ble også innspirert når det sto 2 nye Atea gutter i veikanten å heiet oss videre (god sportsånd) Da vi også fikk høre at vi bare var 50 sek bak, skjønte vi att dette kunne bli vår dag, vi visste at Atea laget ikke hadde mer en 15 mann igjen å meldingen var at de så slitne ut.Vi mistet dessverre en mann her vi også, han var helt ferdig men hadde jobbet som en helt hit så da var det bare å få seg en velfortjent hvil i bussen til Jørn. 

 

Gjøvik; Laget begynte å kjenne kjøret nå, hadde en snittfart hit på ca 41,5 km`t med svak motvind så det var kanskje ikke så rart.De som satt igjenhos Atea kjente også kjøret.... Men nå var det vi som ledet. Tiden sa att vi hadde en ledelse på ca 4 min. Vi begynte å tro att vi kanskje kunne klare å ta igjen Atealagetsmiley

 

Skreia; Her var det lengre partier med grusvei pga veiarbeid, vi låste rulla å kjørte kontrolert over disse partiene for å prøve å unngå punkteringer, vi endte opp med 1 stk som punkterte her og klarte dessverre ikke å komme seg opp igjen. Vi hadde en til som måtte kaste inn håndkle pga ett kranglete kne, det var utrolig synd for han følte han hadde mer å bidra med ,men det ble umulig når kneet låste seg.

 

Feiring; Ny sekundering, 7 min foran Atea, laget hadde smuldret opp å meldingen sa att de bare var 10 mann igjen hvorav 2 stk bare hang bak på halen uten å klare å bidra.

Vi fikk også teknisk på en rytter, men han klarte på imponerende vis å kjøre inn laget igjen på egenhånd å rett inn  i rulla igjen... En god dag der tydligvis!

Vi nermet oss Minnesund ,og vi passerte en ny Atearytter like før Minnesund.Da visste vi at lagseieren var ett faktumsmileyyes Vi klarte faktisk å se laget rett foran oss også, tror det skilte omtrent 1 min(9 min ledelse til oss)Vi lot oss ikke stresse av den grunn men bare lot rulla gå som før for ikke å kjøre laget i filler.

  Jessheim; Desverre mistet vi 2 mann til her, en med slitne bein og en med teknisk.Vi var 16 mann igjen og Atea bare 8 mann.De 8 som satt igjen i Atea laget hadde kneppet opp ett hakk å kjørte sterkt inn mot Oslo, de hadde begynt å plukke tid på oss igjen. Men vi lot oss ikke stresse,vi holdt bare siget å rulla igang så visste vi att det ville bli seier!

 

Ekeberg/Mål; Etter en strabasiøs avsluttning fra Olavsgård til Oslo med tøffe kneiker mange rundkjøringer og kryss kunne 16 slitne XP ryttere ENDELIG trille over mål på Ekebergsletta som VINNERE av DSSP 2015.

 

 Etter å ha blitt nr 2  bak Atea proaktiv de siste årene smakte denne seieren som OL/VM gull samtidig!

En utrolig sterk lagseier på alle måter. Alt fungerte perfekt! Og vi har ett støttemannskap som er unikt og bidrar til att vi kan yte maks hele veien.

 

Vi takker også Atea proaktiv for en tett og fin fight! De har vært med på å bidra til at Rye XP er der vi er i dag.  Norges beste langdistanselag.  

 

Kapteinsteamet Rye XP

Gruppe: 
Synlig: 
Standard - bruk standard for gruppen