Du er her

Velkommen til Lille40!

Lagets mål er å kjøre Lillehammer-Oslo på under 4,5 time, dvs. med en snittfart på 40 km/time eller mer. Dette målet er oppnåelig for de fleste som har et godt treningsgrunnlag og som deltar på lagets treninger på forsommeren. Laget stiller i lagkonkurransen Lillehammer - Oslo og det er derfor hovedfokus å få inn minimum 5 menn og 3 kvinner på så god tid som mulig. Vi kjører i utgangspunktet etter skjemaet hele veien og det vil som de 2 siste år være noen som faller av underveis inn mot Oslo. Laget kjører uten stopp med unntak av et svært kort stopp i veikanten litt over halvveis for skifte av flasker og evt. fylle på noe mat.

Vi stilte også i 2005 og 2006. Den gang ble resultatet henholdsvis 4.38 og 5.13. I 2005 var det god medvind hele veien og i 2006 mye motvind hele veien så derfor er tidene ganske forskjellig. I 2006 vant kvinnene lagkonkurransen mens mennene ble nr 7. Laget var satt sammen på sparket i 2005 og hadde ikke egne treninger. I 2006 var det egne treninger fra etter påske. Satsningen på Lillehammer - Oslo er forholdsvis ny og vi satser på å utvikle et godt lag på distansen gjennom et par år.

Målsetting 2007: Seier i lagkonkurransen for kvinnene og pallplassering for mennene.
 
Lagledelse
Lagledere er Lars Eirik Borgen og Stian Petersen. Begge har vært lagledere i 2005 og 2006 for Lille40. I tillegg kjørte begge med 17 timers laget fra Trondheim i 2004. Begge kjører også en del terrengritt samt går mye ski om vinteren.

Alle deltagere på laget noteres på liste og vil jevnlig få tilsendt informasjon om treninger, ritt og informasjon som måtte komme vedrørende Lillehammer - Oslo.

Vi vil gjennomføre en slags kvalifisering for deltaker på laget både på grunnlag av treninger og ritt. Vi ønsker at de som skal delta møter på minimum et gitt antall treninger. Dette for å vite hvilken styrke vi har som lag og samkjøre best mulig.

Kontakt med lagledelsen skjer på e-post Lille40@skrye.no.
 
Lagkjøring
Lille40 kjører kontinuerlig rulle slik at hver enkelt rytter kun er i front ca 5-10 sekunder av gangen. Unntak er i lengre oppoverbakker hvor vi låser rulla. I tillegg vil det alltid være noen som ligger på halen for å spise og drikke.

Av og til (særlig under trening) kjører vi på en rekke (lagtempo). Det kan være nødvendig når vi passerer eller passeres av andre lag, eller når det er mye biltrafikk. Den som ligger foran går etter noen minutter ut til venstre, når den øvrige trafikken tillater dette, slutter å trå og slipper seg inn bakerst i rekka.

I Styrkeprøven vil Lille40 kjøre tidlig med kun 7 lag, med inntil 30 stk i hvert lag, foran oss. Vi regner med at vi tar igjen lag underveis og verste fall og kan blir tatt igjen av et lag. I lagkonkurransen er det ikke lov å henge seg på andre lag. Unntak er ryttere som har falt av lag foran som kan få henge på helt sist hvis dette aksepteres av lagleder(e).
 
Treningsopplegget

Hovedmålet for treningen er selvfølgelig å komme i form til å nå lagets mål på under 4,5 time fra Lillehammer til Oslo. Men treningen er også fokusert på å lære lagkjøring, både lagtempo og kjedekjøring. Det legges stor vekt på å lære sikkerhetsregler, for eksempel:

  • hvordan unngå vinglete og rykkete kjøring
  • varsling hindringer og lignende med håndbevegelser
  • spising, drikking, uttøyning, omkledning og lignende i fart

Treningsturene har minst tre andre formål som ikke er synlige ved første øyekast:

  1. Rye har mange grupper på Styrkeprøven. Er Lille40 den rette for deg? Treningsturene har til hensikt å finne ut om 40 km/time fra Lillehammer til Oslo, er omtrent passe fart og distanse for deg. På den måten unngår vi at noen får behov for å hoppe av laget underveis på Styrkeprøven, enten fordi det går for fort eller for sakte. 
  2. Treningsturene må brukes til å finne ut om sykkel, utstyr, klær, mat og drikke fungerer som man kan forvente, slik at det ikke svikter på vei fra Lillehammer til Oslo.
  3. Dette er en lagidrett, og på laget er det flere ulike roller. Treningsturene kan gi signaler til lagleder om hvilken rolle du kan spille på laget, og om du eventuelt ikke trives særlig bra som lagspiller.
  4. De som er litt usikker på form kontra laget bør stille på tempo og bakketreninger første gangen. Da er vi på et begrenset område og en vil kunne være sammen med laget. Det er verre og ikke greie henge med på en rolig langtur. Det skjedde dessverre en del ganger i fjor at folk med for dårlig form kom på langturer og kjørte seg helt tomme. Det er ikke det rolige langturer er til for.

Vi trener 3 ganger hver uke fra påske fram til Styrkeprøven:

  • Tirsdag eller torsdag er det 3 manns tempo og bakketrening. Normalt foregår dette i Sørkedalen eller Maridalen/Grefsenkollen.
  • Tirsdag eller torsdag er det lagtempotrening forholdsvis stor fart. Aktuelle steder er fra Gjelleråsen eller fra Hvervenbukta. 
  • Lørdag eller søndag er det rolig langtur, 10-20 mil. Sted er normalt Gjelleråsen men de kan og tenkes vi kjører fra f.eks. Hvervenbukta enkelte ganger.
  • Treningsritt: Vi kommer tilbake med info om treningsritt vi skal delta på. I utgangspunktet har vi tenkt å ha 2 ritt vi deltar på før Styrkeprøven. Disse kommer vi tilbake til når terminliste er fastlagt.

 
Plan for Styrkeprøven
Under Styrkeprøven så stopper vi ikke hvis noen punkterer. Ved velt vil vi stoppe til vi har sett an situasjonen.

Det er et ønske om å ha med flest mulig til mål men innenfor målsettingen. Dersom du blir syk, eller har en for dårlig dag, punktering eller av andre grunner må gi opp så prøv å varsle en av laglederne eller si fra til nærmeste person, som igjen gir lagledere beskjed.

Vi kjører med to servicebiler under rittet. En masterbil som er utstyrt med skilt og varsellys og som kjører foran feltet hele veien. En bil bak for teknisk assistanse. Dog vil bil stort sett holde seg like bak feltet. Unntak er når vi nærmer oss langesonen så vil bilen kjøre dit i forveien og sette ut flasker og mat i veikanten. Ryttere vil her bli nummeret og ha en pose med tilsvarende nummer der de legger mat og drikke de skal plukke opp. Så blir dette satt ut i veikanten i nummerrekkefølge slik at folk vet hvor i langesonen deres ting befinner seg.

Fra starten i Lillehammer kjører vi kontrollert med en lagleder i front. Så øker vi farten oppover mot Brøttum uten å brenne av alt i starten. Det er fremdeles langt igjen til mål.

Påmelding til Styrkeprøven foregår individuelt direkte til arrangørene. Fremgangsmåten er beskrevet på en egen Rye nettside. Merk at du melder deg på "express" så vil lagledere flytte deg over i lagkonkurransepuljen.
 
Groups audience: 
Group content visibility: 
Offentlig - alle kan lese