Du er her

Vårens program for Rye 17

Per Christian Dæhlins bilde
Forum: 

Nå er aktivitetskalenderen oppdatert fra påske til Trondheim-Oslo 26. juni. Det er lagt opp til et ganske tett program slik at også de som ikke har et perfekt grunnlag skal få det nødvendige treningsgrunnlaget for å kjøre Trondheim-Oslo på 17.30.

Tirsdag er det bakke-intervall. Vi skal normalt kjøre fra Gressbanen til Tryvann. Vi kjører 2 lange drag hvor det er om å gjøre å legge seg på et nivå man klarer å holde helt opp. Når man kjører i motbakke så er det lett å kontrollere intensiteten og dermed pulsen slik at man kan kjøre helt oppunder (og litt over terskel).

Det pleier å være et stort spenn på denne økten. Noen bruker rundt 17 minutter og andre nærmere 30. Det er greit å ta mellomtider på veien opp så vet man hvordan man ligger an. Det er også en stor fordel å ha pulsmåler. Da er det lettere å presse seg over tid. Uten pulsmåler er det fort gjort å slippe seg ned i intensitet når man har kommet et stykke oppover. Hvor lang tid du bruker er blant annet veldig avhengig av hvor mye du og utstyret ditt veier. Du skal derfor ikke legge for mye vekt på tiden du bruker opp. Da er det viktigere å ha en god utvikling i løpet av våren. Og Trondheim-Oslo er ikke et bakkeløp, så det er andre kvaliteter som vil avgjøre hvor godt du fungerer der.

Torsdag er det kjedekjøring med tempodrag. Vi starter på Kjeller og kjører en runde rundt Gardermoen, med tempodrag nord for flyplassen og syd for Jessheim. Når kveldene begynne å bli lengre så vil vi også legge inn drag på Leirsundsletta som en avslutning på økten. Vi kjører i to-tre grupper og målet er å kjøre så fort som mulig og at alle skal jobbe helt oppunder/litt over terskel hele draget selv om de ikke klarer å holde tempoet til gruppen. For hvis ikke gruppen sprekker opp på disse dragene så kjører vi ikke fort nok :-) Hvert drag er på rundt 10 minutter.

Søndagene er det rolig langkjøring som står på programmet. Det er viktig både for å bli vant til å sitte lenge på sykkelen og for å lære og spise og drikke i fart. Disse øktene er også viktige for å trene på kjedekjøring. Vi har normalt en stopp underveis, men du bør allikevel spise noe en gang i timen mens du sitter på sykkelen.

fredager skal vi ha en rolig tur i Maridalen som en restitusjonsøkt. Det er en del som har gjort dette alene tidligere, nå lager vi et opplegg av dette. Dette er en økt som skal gå rolig med høy tråkkfrekvens og lav sone-1-puls og hjelpe med restitusjonen inn i helgen. Hvis det blir for mye trening for deg med fire dager i uken, så er dette den økten du skal droppe først.

Vi legger opp til å kjøre Enebakk rundt, Randsfjorden rundt og Mjøsa rundt før Trondheim-Oslo. Til Enebakk, Randsfjorden og DSSP må du melde deg på selv. Til Mjøsa er det felles påmelding. Vi kjører ikke Mjøsa rundt hvis det regner.

Vi kjører også en ritt-test på torsdager før Enebakk, Randsfjorden og Trondheim-Oslo. Målet er å komme i ritt-modus og få trent på å kjøre to kjeder tett etter hverandre slik vi skal gjøre i rittene. Vi får også målt utviklingen vår som lag når vi gjør dette tre ganger utover i sesongen. Ritt-testene kjøres fra Kjeller i stedet for de vanlige torsdagstreningene.

Helgen 5.-6. juni er det rolig langtur til Hafjell. Vi sykler opp på lørdag og ned igjen på søndag. På kvelden har vi en samling som blir møtet vårt før Trondheim-Oslo. Vi går igjennom opplegget for rittet, hvordan vi skal kjøre etc. Her får du svar på alle spørsmål du fremdeles måtte ha om vårens store mål.

Nordmarka rundt går i år midt i pinsen. Det er Rye 16 og Rye 17 som skal arrangere rittet så det betyr at det er dugnad søndag i pinsen, dvs. 23. juni. Det er viktig at du setter av denne datoen slik at vi får nok folk til å arrangere rittet på en forsvarlig måte.

Vi trenger 3 følgebiler og 6 mann/kvinner som følgebilmannskap til Trondheim-Oslo. Helst skal vi ha to matbiler og en hjulbil. Hvis du har/kan få låne en bil vi kan bruke eller kjenner noen som kan kjøre følgebil eller være hjelpemann så gi meg beskjed snarest mulig. Matbilene kjører matkassene våre slik at de er satt ut og klare når vi kommer til hver stopp. Hjulbilen har reservehjul og ligger bak feltet. Hvis noen punkterer så bytter man hjulet og så er man i gang igjen med en gang. Vi dekker drivstoff og mat og overnatting for følgebilmannskapene. Vi får noe støtte fra Rye til følgebiler, men mesteparten må vi dekke gjennom en egenandel fra vi som kjører på laget.

I tillegg er det veldig bra hvis vi kan få med oss en hjulbil på Randsfjorden rundt og Mjøsa rundt. På Enebakk rundt er det vanskelig å ha hjulbil siden det er såpass mye trafikk ellers. Ritt-testene går også uten hjulbil hvis det ikke skulle dukke opp noen som har veldig lyst til å kjøre.

Da gjenstår det bare å ønske dere lykke til med de siste forbredelsene før utetreningen starter. Tren godt de siste ukene så grunnlaget er best mulig.

/per chr

Terje Isdals bilde

Hei!

Eg har eit par spørsmål mht treningsopplegget for Rye 17:

  1. 1. er det korrekt tolka at tirsdag, torsdag, og søndag i utgangspunktet er obligatorisk trening for Rye 17, og at fredag blir litt meir valgfri?

  2. 2. dersom ei av dei obligatoriske øktene kræsjer med jobb, familie o.l., bør man då sende e-post for å informere om at man ikkje kan stille til trening?

Terje.

Per Christian Dæhlins bilde

Vi har ikke obligatorisk trening. Men hvis du må velge bort en økt i uken, forutsatt at du faktisk har et valg, så ville jeg kuttet ut fredagen.

Hvordan man prioriterer er opp til den enkelte, men det må trenes en del for å kjøre Trondheim-Oslo på 17.30. De som stiller best forbredt treningemessig før utesesongen begynner har mer å gå på enn de som ikke har trent så mye i vinter. Ingen trenger å forklare hvorfor de evt. ikke møter på trening, men i begynnelsen så hender det jeg notere ned hvem som er på trening slik at jeg får en viss oversikt over hvem som møter. Det hjelper meg også til å koble navn med ansikt etc.

Det er viktig at man har trent en del sammen med laget slik at vi blir samkjørte og stoler på hverandre. Det bidrar til færre luker, at kjedet flyter bedre og at vi kjører raskere som lag.

/per chr.