Du er her

Noen detaljer før Trondheim

Per Christian Dæhlins bilde
Forum: 

Sykkeltransport til Trondheim
Lastebilen vil være på Hovin skole, Strømsveien 110, 0663 Oslo, torsdag kl. 18.00 - 19.00 for opplasting av sykler. Den samme lastebilen vil ankomme Trondheim utenfor Quality Hotell Augustin fredag kl. 17.00 for lossing av sykler. Den enkelte har ansvaret for egen sykkel ved lasting og lossing!

Hjul til hjulbilen etc.
Hjul til hjulbilen må tas med på treningen på tirsdag. Følgebilene drar til Trondheim før sykkelleveringen på torsdag så alt av hjul og andre ting som skal til Trondheim må leveres på tirsdag. Det vil være mulig å få sent ekstra flasker etc med følgebilene. De vil være på treningen på tirsdag på Brekke i Maridalen.

Møte i Trondheim
Vi har møterom Midtgaard på hotell Augustin om kvelden fra kl. 19.00-21.00.
Middag er fra kl. 19-20. Jeg vil helst hatt møtet unna før middagen, men det er også mye som skal ordnes etter møtet så jeg forslår vi spiser fra kl. 19-19.30 og har møtet fra kl. 19.30 til 20.30. Det gir oss tid nok til å få pakke kasser, olje kjeder, toppe opp hjul og ordnet ting om kvelden etter møtet.

Startnummer og følgebilkurs i Trondheim
Skal du endre startpulje, navn etc så må du få gjort det i Trondheim. Du kan ikke lengre gjøre det online. Startnummeret hentes på Rica hotell Nidelven fredag 25. juni fra kl. 1200 til kl. 2000. Du trenger ikke hente det selv. Du trenger ikke hente det selv, en kan hente nummer til flere.

Det er obligatorisk følgebilkurs i regi av Styrkeprøven og politiet på Rica Nidelven Hotell kl 18.00 for våre følgebilsjåfører. Følgebilene må også hente akkreditering på Rica Nidelven Hotell. Fint hvis Arild, Thomas og Sindre sørger for at følgebilene er påmeldt.

Klær
Det er ofte regn og litt kjølig om morgenen i Trondheim. Jeg pleier å ha på meg en HH-trøye under Rye-drakten, Rye-vest, kort Rye-bukse og evt. løse armer og løse knær og løse ben. Hvis det regner tett i Trondheim så starter vi med regnjakke. Hvis ikke så bør den være i lommen på ryggen/i sekken. Vi stopper og tar på regnjakken hvis regnet øker på. Men regner det bare litt evt er det bygevær så er det like greit å kjøre uten. Du tørker lettere igjen uten regnjakke, og vi kommer ikke til å stoppe og ta av og på regnjakke hele tiden. Brukt gjerne lange hansker for litt vått/kaldt vær. Jeg liker også å ha en hals eller buff rundt halsen. Kjører du uten vindvest så bør du ha en plastpose i lommen på ryggen. Klipp den firkantet og tape den sammen igjen med en solid tape rundt kanten. Tapen rundt kanten gjør at det er lett å få dyttet plastposen den oppunder Rye-trøyen hvis det blir kaldt. Som det vil bli f.eks. i nedoverbakken fra Fokstua og forbi Dombås.

Du må ha på skoovertrekk når vi starter i Trondheim. Du vil trenge dem underveis og du har ikke tid til å ta dem på senere. Noen pleier også å ha plastposer inne i skoene. Jeg har ikke erfaring med det.

Du bør smøre deg inn med sinksalve før start. Legg gjerne også tuben i kassen.

Du vil ikke få tid til å bytte klær med unntak av hansker. Men det er godt å få på tørre hansker i hvert fall en gang underveis. Du bør ha en jakke i kassen. Gjerne Ryes vinterjakke el.l. Inn mot Oslo blir det ofte kaldt og har du har litt lavt blodsukker, så fryser du lett. Da er det godt å få på seg vinterjakken på den siste stoppen. 

Bagasje fra Trondheim til Oslo
Leveres på en lastebil rett ved starten lørdag morgen. Den kan hetes ved mål på Løren til utpå søndag en gang. Sørg for at du får med deg en merkelapp til bagasjen når du henter startnummeret.

Matkassene
Alle får hver sin kasse i Trondheim om kvelden og pakker den med det man skal ha med seg. Den leveres til matbilen om morgenen før kl. 08.00. Muligens noe tidligere siden arrangøren gjerne vil ha følgebilene ut av Trondheim tidlig.

Vi bruker plastkasser fra Clas Ohlsson med lokk. Jeg tror de er på rundt 30 liter, men det virker ikke slik når du pakker kassen din :-) Thomas legger ut målen på forumet her og han tar også med en kasse på tirsdag så får dere se selv. De røde Ryeflaskene går ned i kassene. Alt du har av flasker etc. må merkes med navn, kassenummer og innhold (M for Maxin og V for vann). Kassene er fortløpende nummeret fra 1 og oppover. Følgebilmannskapene setter dem ut på stoppene to og to i nummerrekkefølge med litt mellomrom mellom hver annen kasse slik at vi kan legge fra oss syklene mellom kassene.

Det du trenger på turen av mat, drikke og klær må du enten ha i kassen eller på sykkelen. Annet opplegg, privat langing etc er det ikke rom for. Jeg pleier å ha rundt 10 liter drikke i kassen i tillegg til det jeg har på sykkelen. Med mindre det blir veldig varmt så er det nok. Drikken blander du ferdig i rett styrke kvelden i forveien eller på morgenen. Maten du skal ha bør du legge i 4 klare plastposer. En pose til hver stopp. Da slipper du å småplukke fra kassen. Det du skal ha med deg i lommen på ryggen er det du skal spise før neste stopp, kanskje en ekstra gel el.l., men ikke kjør med mye mer mat på ryggen enn det du ikke trenger. Og husk å spise det du har med deg.

Skjønner du at du har for lite drikke når vi er på Lillehammer så kan du sette tomme drikkeflasker utenfor kassen din. Følgebilmannskapene vil da fylle disse flaskene etter instruksjonene som står på flaskene. Siden flaskene er merket så settes de ved siden av kassen på neste stopp slik at du får en etterforsyning. Det er bare etter stoppen på Lillehammer vi vet at følgebilmannskapene vil ha tid til å gjøre dette siden de kjører en annen vei enn oss til neste stopp.

Når vi ankommer en matstopp så kjører alle rett til sin kasse. Legger fra seg sykkelen sin, tisser (hvis det er nødvendig), bytter flaskene eller fyller drikkesekken, tar en matpose fra kassen og fordel maten i lommen når du har stilt deg opp. Vi stiller oss opp på to rekker. Vi skal ut fra stoppen i noenlunde samme rekkefølge som vi kom inn. Vi kjører rolig i gang samlet når det gis beskjed. Ikke før. Rotete start stjeler tid og skaper irritasjon. Det vil bli gitt varsel for 30 sekunder igjen.

Innhold i matkassene
Rundt 10 liter ferdigblandet drikke i drikkeflasker eller klare plastflasker, matposer (brød, gel, barere etc) - en til hver stopp, Ryes vinnterjakke el.l. ekstra hansker, (sinksalve), andre ting du vet du vil trenge og som det vil være tid til å bruke. Ikke ta med tøy og klesskift som du ikke vil kunne få tid til å ta på deg etc.

Stoppene
Vi skal ha fire matstopp og tissestopp midt mellom disse. Det er matstopp rett før Oppdal, på Otta, på Lillehammer og ved Minnesund. Det blir tissestopp i bunnen av bakkene ved Støren, rett før toppen på Hjerkin, rett etter Ringebu og ved Stange. Matbilene gir beskjed om hvor de står til hjulbilen og vi får beskjed av dem slik at vi er forberedt når vi kommer til stoppen. En matstopp bør gå på rundt 5 minutter.

Det vil bli gitt beskjed ca fem minutter før tissestoppene. Gjør deg klar og så ruller vi ut kjedet slik at vi er på en rekke. Når vi er ferdige setter vi i gang igjen på en rekke og så  ruller vi opp kjedet og samler halen mens vi kjører. En tissestopp bør kunne ta under ett minutt.

Etter rittet
Vi bør samles på søndag rundt kl. 13 på Løren slik at vi kan få tømt alle matkassene, få lever tilbake hjul til eieren etc. Det er for mye styr å få ordnet alt det når vi kommer til Løren på natten så det er enklere å gjøre det på søndag. Og det kan også være at alle ikke kommer samlet til Løren ...

Vi har en etter-rittet-samling hvor vi skal oppsummere rittet og hvor bra vi har gjort det. Den er på søndag kveld kl. 19 på en pizzarestaurant ved Nationaltheateret. Husker ikke hva den heter, men her er den: http://kart.gulesider.no/m/p6mQH

Les også denne: http://styrkeproven.no/trondheim-oslo/verdt_aa_vite

Legg gjerne igjen spørsmål her eller send meg en e-post.

 

Thomas Hermansens bilde

 Invendig mål av mat kassene er: H 25cm, L 36cm og B 27cm

Tar med kasse på tirsdag så får dere se hvordan de ser ut.

 

Thomas

Thomas