Du er her

Styrkeprøven 2012 - Vel blåst!

Carl Jacob Sommerfelts bilde

 Stor takk til alle sammen for en flott opplevelse og noen flotte måneder med å bygge et lag sammen som leverte på målsetningene sine: Under 6 timer og flest mulig inn. Av 32 stk startende kom 26 stk samlet over mål, og med tiden 5:57:20, er det vel lov å gratulere oss selv med å ha nådd målene våre. Særlig tatt i betraktning av at værgudene jobbet mere mot oss i år enn i fjor. Subjektivt sett mener jeg at årets utfordring var hardere enn fjoråret, så en tidsforbedring for laget på et kvarter står det respekt av. Av de få som datt av underveis, fullførte nesten alle. Stor respekt og gratulerer til de som slet seg gjennom deler av en så lang tur som soloryttere. Jo lengre konkurransetid, jo hardere blir det som kjent.

 

Alle har nok sine spesielle minner fra turen. Selv tror jeg nok at det jeg vil huske best er den siste mila. Følelsen av å ha god tid for å nå 6 timer, koblet med villdyret som våknet i alle når vi fikk Den offisielle Styrkeprøven bilen med sykkelrittskilt og blinkende lys på taket foran oss for å rydde vei var ubetalelig. At vi kjørte nesten en mil jevnt i 50kmt i øsende regn etter Karihaugen, var helt utrolig! OG det er en stor attest til lagfølelsen at vi klarte å stagge hestene så vi ikke kjørte av halen i de små kneikene på dette strekket. Skikkelig bra lagånd!

 

Turen var fin, og vi holdt oss stort sett til planen. Litt fort de første par km, men det kom under kontroll så snart vi ikke så L35 foran oss. Fin flyt hele veien til Freja, hvor matstasjonen kom litt brått på. Ikke alle var helt mentalt forberedt på hvor lite tid to og et halvt minutt er, så vi brukte litt ekstra tid på å komme igang, både her og på Eidsvoll. Kanskje er det en ide nest år å droppe matstasjonene helt og bruke bussholdeplasser og ferdig oppsatt langing? Så noen veldig bra forberedte langesoner fra andre lag underveis, som sikkert ville spart litt tid.

 

Mellom Skreja og Eidsvoll var vel det strekket vi hadde mest utfordringer. Mange farlige forbikjøringsituasjoner skapt av andre lag. Før neste år bør det tas en diskusjon i laget på om vi vil være enda mere defensive for å få forbikjørende lag fortere forbi. At det i tillegg er idioter som kjører forbi på høyre side og andre idioter som ikke forstår at de ikke skal kjøre forbi et sterkere lag er vanskelig å gjøre noe med, men de som var i nærheten av meg hørte nok ganske tydelig hva jeg mente om denslags. Når det gjelder å utfordre sikkerheten vår har jeg veldig kort lunte! Dessverre hadde vi også en velt med en rytter i bakken bak i halen på dette strekket. De som var involvert vet selv hva som skjedde og jeg forventer at de har snakket sammen. Uhell kan skje, men jeg håper at det som skal unnskyldes er unnskyldt. Uansett veldig sterkt av Tine å kjøre videre etter å ha samlet seg og fått klarsignal fra sykepleien i følgebilen. Jeg så henne til og med fremme i rulla flere ganger etterpå!

 

Fra colastoppen og inn økte tydeligvis energinivået, selv om vi fikk flere nye regnskyll over oss. Og siste strekket inn var innsatsen fra alle upåklagelig!

I år som i fjor kjørte vi slik at vi forbedret plasseringene våre underveis, slik det vises nedenfor fra mine resultater. Dette tro jeg vi kan tilskrive at vi ikke kjører for hardt i bakkene og holder jevn belastning på et passe nivå som funker for hele laget hele tiden. De som var med helt inn var sannsynligvis aldri over syregrensen. Selv hadde jeg to tredjedeler av tiden i sone 1 og resten i lav sone 2 slik som planlagt. Snittpulsen min var høy sone 1. 

 
Gjennomsnittstider-/hastighet
 

Punkt/sted Akk.Tid km/t min/km Splitt km/t min/km
Gjøvik 50 km 1:26:30 34.69 1:44 1:26:30 34.69 1:44
Eidsvoll 130 km 4:03:11 32.08 1:52 2:36:41 30.64 1:58
Oslo 190 km 5:57:20 31.90 1:53 1:54:10 31.53 1:54

Plasseringer

Punkt/sted Akk.Tid Alders gruppe. Kjønn O/A Splitt Alders gruppe. Kjønn O/A
Gjøvik 50 km 1:26:30 358 2081 2186 1:26:30 358 2081 2186
Eidsvoll 130 km 4:03:11 337 1998 2089 2:36:41 342 2043 2144
Oslo 190 km 5:57:20 306 1824 1902 1:54:10 255 1526 1581

 

En strek i regningen var dårlig logistikk fra arrangøren. Å vente 2 timer på tørre klær etter 6 timer i regn og vind er rett og slett uakseptabelt. Heller ikke imponerende at de hadde gått tom for medaljer. De vet tross alt hvor mange som startet. Er det noen som ikke har fått sin og ikke registrerte dette i sekretariatet, må dere sende en mail til info@styrkeproven.com.

 

Stor takk til Tor-Eriks famile i følgebilen. Det var en uvurderlig innsats som ble gjort fra alle 3. Og ekstra bonus var det å ha medisink kompetanse i bilen, selv om vi helst ville sett at vi ikke hadde behøvet dette. Tusen takk!

 

Av forbedringspunkter til neste år er det kanskje noen, men ikke mye. Litt flere bør nok være med på treningsrittene, så vi får erfaring med å kjøre 30+ samtidig som vi er slitne før selve styrkeprøven. Selv om vi hadde radioer, slet vi med å få kommandoer frem og tilbake i laget når det ble så stort. Gjentakelse av rop, døde hen før de nådde frem dit de behøvde. Beste eksemplet var vel når vi lå på en rekke etter første smale veiparti og skulle ha igang rulla igjen. Jeg satt bakerst og skrek og skrek, men det var nesten umulig å få beskjeden frem. Det er helt sikkert flere læringspunkter, så om du har noen, så legg de inn som kommentarer til denne bloggen slik at de er dokumentert til neste år.

 

Link til GPS loggen fra turen kommer så snart jeg er hjemme igjen fra hytta, så de som har lyst til å analysere kjøringen kan kose seg med den.

 

De som har bilder, oppfordres til å dele disse på Facebook siden vår. 

 

Avslutningsfesten står for døren og info om denne kommer fra arrangementskomiteen. Selv tar jeg frem terrengsyklene igjen og setter landeveissykkelen på rulla på terrassen på hytta så jeg kan ta intervalløktene samtidig som jeg soler meg. Men er du ihuga landeveissyklist, er det ingen grunn til å sette sykkelen i garasjen og glemme laget. Jeg oppfordrer alle til å bruke forumet til L30 til å avtale turer sammen. Om dere vil avtale noen faste dager på forhånd, kan jeg godt legge de ut i kalenderen også.

 

Jeg har også observert at laget er levedyktig fremover. Veldig mange har vært med å bidra, slik at det ikke ble et enmanns show fra meg, og stor takk til alle som har bidratt på forskjellige måter. Såvidt jeg kan se er det vilje til å ta stafettpinnen videre. Mere info kommer når det er formalisert.

 

Takk for turen

Kæpt´n Carl Jacob

Gruppe: 
Synlig: 
Offentlig - alle kan lese

Kommentarer

Tusen takk, Carl Jacob & gode hjelpere, for en stor opplevelse i går!

Det ble jo en aldeles utmerket tur, til tross for regn og et uhell.  Først og fremst takk til kaptein Carl Jacob og halekapteiner Lars og Tor-Erik.  (jeg kan fortsatt høre stemmen til en av halekapteinene  når jeg tenker på turen... :-)).  Og ikke minst en stor takk til familien Berg for en enestående jobb med følgebilen.  Det står det respekt av.

Jeg er enig i alle kommentarene til Carl Jakob.  Selv hadde jeg med både nok drikke og mat sllik at det ikke var behov for å stoppe på matstasjonene (men en ble benyttet til å lette på trykket og til å fylle Camelbak'en fra medbrakt flaske (noe som egentlig ikke hadde vært nødvendig))

Vi kunne nok til tider ha vært flere i rullen, i flere perioder var vi kun 12-13 stykker.  Men det var kanskje en effekt av at farten var stor og det ble kjørt maksimalt både foran og bak.

Men etter Karihaugen (når farten var svært stor), så dukket det opp en kar i rulla (med Rye-drakt) som jeg ikke har sett på trening, navnet hans har ikke stått på noen lister og ikke minst, han kjente ikke til hvilke signaler vi i LIlle30 gir i rulla. Det var vel dette vi var enige om på forhånd ikke skulle skje...
 

Men alt i alt, vel tråkket hele gjengen!!  Dette frister til gjentagelse..... 
 

Pål