Du er her

Oppsummering - Søndag 21.4

Ottar Henangers bilde
Forum: 

Endelig er våren kommet og man kunne kjenne sola varme på veien rundt Hurdalsjøen. Flere og flere har funnet frem sykkelen slik at vi var 2 store grupper idag.

Starten på turen gikk kontrollert med fokus på så jevn rullekjøring som mulig. Mange er fremdeles ivrig i starten på treningene slik at det til tider var vanskelig å holde farten på ett kontrollert nivå, iallefall i gruppa som jeg var med i. Til tider bra rulle med fine overganger men med litt rykk og napp. Litt skyldes dette krevende terreng med små bakker, vanskelig asfalt med mange hull, men det viser også at vi har litt å jobbe med fremover.

Ved inngangen til Hurdalsjøen kjørte vi med aktiv hale med fokus på at alle sammen skulle bli trygg på hvordan opplegget fungerer. Etterhvert som hver enkelt fikk gjennomgått noen runder kunne jeg merke at det gikk mer automatikk i dette. Vi vil trene mer på dette slik at alle sammen er 110% trygge på hvordan de skal sykle. Alt i alt en fin gjennomgang på dette også.

Dagens tips #1 - Tekniske problemer
Ved punkteringer eller andre tekniske problemer så må beskjed om dette videreformidles videre oppover i rulla til de i front har fått beskjed. Rulla fortsetter da videre samlet som før, uten unødvendig bremsing, videre til første egnet stoppested, dvs. busslomme eller sidevei. 2-3 stk. blir igjen sammen med den som har vært så uheldig å punktere. På denne måten unngår vi farlige situasjoner pga. uventet oppbremsing i rulla og punktering blir håndtert så fort som mulig. Bortsett fra på ritt venter vi alltid på hverandre ved punktering. Det ble noen punkteringer idag som alle ble ordnet på en forskriftsmessig måte.

Dagens tips #2 - Nedoverbakker
I nedoverbakkene etter Hurdal oppstod en del små-nervøse situasjoner pga. usikker kjøring av de som var i front. I utgangspunktet må de som ligger først i nedoverbakkene sykle det de orker. Når veien flater ut eller kanskje begynner å stige igjen må de som ligger i front fortsette å kjøre det de orker slik at vi tar med oss farten fra nedoverbakken. Spesiellt er det viktig å fortsette å tråkke det man klarer også når man går over fra fartsrekka til hvilerekka. For mange kan dette være en utfordring da man ofte blir liggende opp mot maks av hva man klarer. Det positive er at de med noen ekstra kilo ofte har en fordel her!

Rye 16 består av ett lag med ryttere med store variasjoner i ferdigheter. Noen er sterke i oppoverbakkene, noen nedover og på flaten. Noen føler seg sterke, andre synes det går i forteste laget. Turen idag var på det nivået vi i ressursgruppa mener at en langtur med kontrollert intensitet for Rye 16 skal være. Såvidt jeg kunne observere var det ingen som hadde problemer med å henge med. Men etter 145 km på sykkel så blir man sliten nesten uansett hvor fort man sykler.

Neste trening er på tirsdag og starter fra Oslo Kristne Senter.