Du er her

RAAM 2014 - oppkjøringen er igang!

Anders Åsbergs bilde

Oppkjøringen til RAAM 2014 er godt i gang sammen med Axel Fehlau og hele det store teamet rundt oss. Klokken 14:00 den 14. juni 2014 starter vi i Oceanside, CA og 150 timer senere er det tenkt at vi skal være i Annapolis, MD. Total 480 mil som en stafett mellom Axel og meg, godt hjulpet av et team på 10 personer. Heinemann XP team går for seier og rekord i god Rye XP ånd!

Det hele begynte med en henvendelse fra Axel vinteren 2012 og jeg innså fort at dette var en unik mulighet for å få meg et lite eventyr på sykkelen. Det har vært en del planlegging siden vi bestemte oss for at 2014 skal bli året og i august samledes hele teamet i Köln for testing (hos STAPS) og planlegging. Vi fikk også låne Opels testbane i nærheten av Frankfurt en natt. En helt perfekt sirkel med 5 km omkrets og en høydeforskjell på 10 cm! Det ble testing av 2 timer på og 2 timer av frekvens med soving i følgebil… en perfekt helg!

I november var det ny proff testing av terskelwatt og VO2max hos STAPS. Det har vært noen andre kjente der og testet seg før meg….  fant bl.a. en av Boasson Hagens gamle sykler der!

På søndagen hadde vi leid en velodrom i Düsseldorf og fått hjelp av et par proffe ”testere” som bland annet hjelper Tony Martin med TT-testing. 

Utrolig artig å sykle på velodrom og et meget profesjonelt testopplegg. Med SRM i kranken var det bare for meg å sykle 10 runder i konstant hastighet og levere inn SRM-måleren til analyse. Ny runde men nå med briller i tillegg til Giro Advantage 2 tempohjelm: -1,5 watt.

Nye 10 runder med nå med ny Cascohjelm med visir: + 4 watt (men en veldig behagelig hjelm).

Så var det dags for testing av sittestilling. Sykkelen kommer fra Rabobank 2009 og var relativt aggressivt satt opp. Det var mulig å høye styret med 4 cm uten at det ”kostet” alt for mye (3-4 watt) men den siste økningen med 1,5 cm kostet ca. 10 watt. Smalere mellom armene sparte 1,5 watt osv. Så nå har jeg en ny sittestilling som skal kjøres inn i garasjen under vinteren!

 

Axel testet også hjelmer og på ham "kostet" Cascohjelmen ca. 10 watt! En av de viktgiste funnene denne helgen var imidlertid at vi så at vi klarer å sykle i nødvendig hastighet godt under våre anaerobe terskler... men det blir nok hardt allikevel!

Vi planlegger en 72-tiemrstest i mars 2014 med hele teamet og frem til det så er min eneste oppgave i teamet å TRENE!

 

Anders

www.facebook.com/HeinemannXP

 

 

 

Gruppe: 
Synlig: 
Offentlig - alle kan lese

Kommentarer

Hvilken VO2 Max hadde dere tøffinger?

Christer Andreas Braathens bilde

sånne ting er hemmelig Bjørn Sigurd ;)

Erik Øystein Johansens bilde

Tvert imot Christer! Anders og Axel publiserer gjerne testdataene sine, se vedlagte lenker. Testene er utført hos STAPS, et tysk senter for testing av toppidrettsutøvere. Testene er gjort den 2.november og ja gutta ser ut til å være i rute!

Begge har et O2max-opptak 65,5 ml/min/kg

Anders sin test

Axel sin test

Veldig bra terskelwatt og O2Max!  :-)


Er det noen (nyttig) lærdom å trekke ut i fra f.eks. "Fett - und Kohlenhydratverbrauch" grafene ?

Erik Øystein Johansens bilde

Vet ikke helt hva du lurer på, men prøver å forklare litt. Er det tysken?

"Fett - und Kohlenhydratverbrauch" = "Fett- og karbohydratforbruk"

Hvis du også ser på grafen under "Laktat - netto auf- und abbau" = "Laktat - netto akkumulering og nedbryting" så ser man at når man ikke lenger klarer å forbrenne fett,så begynner kroppen å akkumulere laktat. For Axel og Andreas er det ønskelig å kunne yte så høy effekt som mulig uten å akkumulere laktat. Derfor trener de målrettet på det og ved  gjentatt testing ønsker vi å se en forbedring på dette området.

Tysken er grei nok. Tenker f.eks. på følgende:  Med terskelwatt 329 watt, så kan man vel ligge i 329 watt sånn ca max 45-60 min meg bekjent.  For å sykle i 24 mil, så må meg bekjent en svært stor andel av energitilgangen komme fra fett.  Aner ikke hva som er riktige tall her, men dersom f.eks. 2/3 av energitilgangen skal komme fra fett (og 1/3 fra karbo) for langdistanseløp, så ser det ut som om ideel watt er ca 225 i Anders sin kurve.


Dersom ovenstående er korrekt, så betyr det at det egentlig ikke er viktig er å "pushe" terskelwatten, men å pushe den blå kurven i "Fett - und Kohlenhydratverbrauch".  F.eks. ved trening uten karbo.  Lav i3 trening pusher vel først og fremst terskelwatten, men økning i den blå fettforbruks-kurven følger kanskje med "på kjøpet" når man i3-trener ?  Eller blir den blå kurven først og fremst flyttet av i1 trening, kanskje ?


[Mye spørsmål dette, sikkert vanskelig å svare på alt, men uansett interessant!  :-) ]

Thor Ivar Doknæss bilde

Hei


Utrolig intresant og følge med opplegget deres, dette er jo superproft.


Jeg som er lavkarbo konge lurer på når er det kroppen ikke klarer å forbrenne fett og syra kommer.


Ossen skal man trene/spise for å ungå dette.


 


Dokken

Anders Åsbergs bilde

men jeg har nå maks fettforbrenning på 250W (det kan man måle) så da skal det gå greit å sykle opp til 250W "kun" på fett. Uansett må jeg spises mye mer fett for å klare å få i meg nok næring, det bli den største utforingen ;)

/anders

 

Espen Unaass bilde

Det var en god og interesant artikkel. Men jeg ønsker å påpeke at dere har testet en landeveismodell mot en tempohjelm. Casco sin tempomodell er mer aerodynamisk enn deres landeveismodell.