Du er her

Randfjorden Rundt - en flott gjennomkjøring før Styrkeprøven for Rye 17

Ottar Henangers bilde

(Illustrasjonsfoto: Per Dag Kolseth)

Randsfjorden Rundt ble en fin gjennomkjøring for Rye 17 med slutttid på 4t 15 min. På start stilte 17. ryttere klar til en skikkelig flott tur. Planen var å starte rolig opp første bakken, for deretter fokusere på å få rulla til å gå jevnt og fint, for så knalle til på vei tilbake fra Fluberg bru.

Først startet Rye 16 tett etterfulgt av Rye 2 og så oss på Rye 17. Ved start var vi litt spente på nivået mellom Rye 2 og Rye 17. Utover i første halvdel av rittet skulle det vise begge lag seg jevngode men med litt ulik kjørestil, noe som skapte litt frustrasjon for laget som lå bakerst. Med motvind store deler på vestsiden var det vesentlig lettere å ligge bak og dermed fikk man følelsen av at laget som lå først kjørte for sakte. Først var det Rye 17 som ble utålmodige og kjørte forbi, litt senere tok Rye 2 oss igjen og kjørte forbi. Dette løste seg da Rye 2 stoppet like etter Fluberg bru for å bytte flasker, mens vi kjørte med det vi hadde inn mot mål.

Ut fra start og opp første bakke holdte vi ett rolig tempo slik at alle var med opp uten store problemer. På toppen startet vi rulla som fikk fort fin flyt nedover mot Jevnaker. Med lett medvind var hastigheten høy uten at det kostet nevneverdig med krefter. Etter å ha ligger bak Rye 2 noen kilometer bestemte vi oss for å kjøre forbi, noe som medførte at rulla gikk mye jevnere og hastigheten økte i dette strekket.

Like før matstasjon på vestsiden ble farten i rulla satt opp akkurat litt for mye slik at halen gikk i oppløsning. En hastebeslutning ble tatt om å stoppe på matstasjonen slik at halen skulle få mulighet til å komme tilbake på plass. Her var det litt kaos, enkelte som fortsatte på egenhånd mens resten av laget stod igjen noe som kanskje skyldes at vi hadde kommunisert at vi ikke stoppet på matstasjoner. Resultatet var at det tok noen minutter før laget var samlet og det tok lang tid før rulla begynte å fungere. Rye 2 passerte oss på dette strekket og vi bli liggende bak helt frem til Fluberg bru.

På vei tilbake mot mål ble farten skrudd opp noen hakk, rulla fungerte nærmest perfekt og farten var høy. Desverre var Tore uheldig, fikk framhjulet ned i en sprekk i det han skulle drikke og deiset i bakken. Heldigvis gikk det bra og laget kunne fortsette mot mål. Mot mål var det full pedal, noe som gjorde at det ble i tyngste laget for flere. Laget sprakk litt opp på slutten men med 11 i mål på tiden 4 timer og 15 min må vi si oss fornøyd.

En flott gjennomkjøring før Styrkeprøven som viser at det er potensiale , men mye å jobbe med fremover. Viktig at de som skal sykle med Rye 17 fra Trondheim møter på treninger i tiden fremover så vi får finpusset formen og rulla.