Du er her

Tyrifjorden rundt medsols - uten sol

Inger Heiberg Woxholtts bilde

Foto: Ola Morken

Rye 15s Siv Elin Sæteren er i kanonform, forrige helg vant hun dameklassen i Randsfjorden rundt, og i dag slo hun til igjen, og var raskeste dame på de 145 kilometrene rundt Tyrifjorden.

Ekspressen

Ekspressen hadde ikke marginene på sin side i dag. De mistet tre sterke ryttere pga punkteringer i samme hull etter ca 40 km, og noen på laget var også preget av stinne bein etter mye trening de siste ukene. Ved Vikersund lå de 2,30 minutter bak Aurora Borealis (Sykkelridderne), og de hentet inn nesten hele forspanget, men ridderne viste seg å bli 30 sekunder for raske.

– Vi klarte ikke å slå Borealis på Tyrifjorden Rundt i dag, men vi gjennomfører rittet som planlagt og hvis vi ikke hadde mistet tre sterke ryttere allerede etter 40 km, så kunne resultatet blitt et annet. Alle på laget er topp motivert og gleder seg! sier Pål K. Sørvoll i XP.

Dagens gode gjerning

Prisen for "dagens gode gjerning" går til XPs Anders Åsberg som punkterte, og lånte bort hjulet sitt til Adelheid Huuse som også hadde punktert, og kom ruslende ved Sylling. Hun kom seg i mål med det, og var svært fornøyd.

På veien inn fikk jeg herjet litt med karene i fellesstarten og skapt litt misunnelse hos flere grunnet godlåta som kom fra det sinnsykt kule forhjulet til Anders Åsberg. Tusen takk igjen, du reddet dagen! sier Adelheid.

Adelheid Huuse, foto: Ola Morken

Rye 1

Rye 1 opplevde rene mannefallet før start. Grunnet sykdom og pinseutfart ble det som skulle være opp mot 25 ryttere ble skrellet ned til 11 mann på startstreken. Heldigvis var det noen godt trente, og sterke ryttere på start.

– Vi gjorde akkurat som planlagt i dag, kjørte kontrollert oppover, og med høyere trøkk på flatene. Vi dempet oss alle steder det var uoversiktlig og unngikk alt av nesten-uhell og punkteringer, sier Jan Gamre, kaptein på Rye 1. Vi mistet noen underveis, men vi var en gjeng med 8 våte katter som trillet inn akkurat på målet 3 timer og 50 minutter. Tusen takk for innsatsen, fantastisk GØY å sykle med dere. Jeg ser nå VELDIG fram til Lillehammer - Oslo om knappe to uker, avslutter han.

Rye 15

Rye 15 syklet lang løype, to runder rundt Tyrifjorden, 245 km.

– Vel gjennomført generalprøve i dag! sier Øystein Garshol i Rye 15. Storrulle fungerer veldig bra og gir god tid til å hvile, spise og drikke mellom slagene. Vi syklet relativt jevnt uten at det ble rykk og napp. Dette tyder på at laget begynner å bli bra samkjørt. På Trondheim-Oslo med et helt annet terreng tror jeg dette blir veldig bra. På runde to i dag var det flere som gikk i kjelleren og "noen" nesten i graven, og de aller fleste hang på hele veien inn, sier han.

Det ble tøft å klare tidsmålet i dag, både som følge av litt ugunstige forhold og at sju ryttere tok raskeste vei til Sandvika. Det står respekt av å lytte til kroppen og heller sikre formen mot Trondheim-Oslo. Vi er nå inne i de to siste ukene frem mot Styrkeprøven. Her gjelder det å holde beina i gang, samtidig som man samler nødvendig overskudd og unngår sykdom, avslutter han.

Rye 15, foto: Lars Erik Lien

Rye 2

Rye 2 stilte med dagens kanskje minste lag på startstreken, 3 mann.

– Vi sykla rett bak Rye 1 og hang på dem de første 14-15 kilometrene, sier Lars Eithun. Farta blei etterhvert så stor foran at vi satte ned tempoet og fortsatte videre i vårt eget tempo. Tidlig i rittet ble det tydelig at skiltinga stedvis var katastrofalt dårlig; i rundkjøringa ved Bauhaus etter ca 2 mil var det verken satt opp piler eller løypevakter. Vi endte med å ta et par runder i rundkjøringa før vi fikk pekt ut veien videre av et lag som kom bakfra.
 I hovedsak kjørte vi på én rekke og bytta på å dra, men vi fikk også heng på enkelte lag underveis; bl.a en gjeng fra BOC hjalp oss å dra opp tempoet en stund. Vi holdt bra driv og jevt flyt, og var flinke til å sette temopet ned i motbakkene sånn at vi hadde krefter igjen til siste del av løypa. Vi tok en rolig og kontrollert stopp på matstasjon etter ca 11,5 mil, og dro videre opp mot Sollihøgda. Det var periodevis endel regnskyll underveis, og da vi nærma oss siste bakketopp hølja det ned. Nedkjøringa fra Sollihøgda til målgang ble en skikkelig våt opplevelse, men det gikk fort nedover likevel – opp mot 60 km/t.
Vi unngikk uhell og punkteringer underveis og kjørte til slutt inn på tiden 4 timer 54 minutter 30 sekunder. Dette viste seg å bli noe langsommere enn tidsmålet på 4:18, men med tanke på antall ryttere og vær/føreforhold skal vi være fornøyde med resultatet! Etter litt knot og rot fikk vi også tak i de viktige medaljene etter målpassering.
Takk til Magnus og Rune for en fin og våt tur rundt fjorden! avslutter Lars.

Rye 2, foto: Lars Eithun

Ryes kasser, Torunn P. Brandt, som vanligvis trener iført løpesko, og debuterte i sitt første sykkelritt for en ukes tid siden, stilte til start i turrittet på 64 km, og gikk like godt hen og kapret 3. plassen i dameklassen.

– Tyrifjorden rundt ble en våt, men likevel veldig flott sykkelopplevelse, sier hun. Det manglet ikke akkurat på god mat og drikke når vi kom i mål. Litt rart, men litt kult også, å oppdage at jeg ble nr 3 i dameklassen og nr 1 i min klasse på den korte distansen. Koselig å bli tatt i mot av Gunnar, leder av SK Rye da jeg kom i mål.

Torunn P. Brandt og Gunnar A. Gulliksen, foto: Svein-Erik Bakke

I målområdet var det som vanlig utmerket servering og rikelig med vørterøl, og stemningen var som alltid etter Tyrifjorden rundt upåklagelig.

Rye 1 etter målgang.

Synlig:
Standard - bruk standard for gruppen