Du er her

Velkommen til Lille30!

Lagets mål er å kjøre Lillehammer - Oslo på 6 timer, dvs med en snittfart på 30 km/time. Dette målet er oppnåelig for de fleste som har noe treningsgrunnlag og som deltar på lagets trening fra påske og utover. Dessuten er det vårt mål at hele laget skal fullføre Styrkeprøven samlet. Det betyr at vi så langt det lar seg gjøre holder sammen og hjelper hverandre til å overkomme alle slag hindringer som kan oppstå underveis.

Rye hadde et slikt lag i 2004 og 2006. Den gang ble resultatet henholdsvis 6:10 og 7:13. Resultatet i 2006 krever en forklaring: enormt mye motvind, store tekniske problemer med en av syklene, og en velt.
 
Lagledelse
Lagleder er Torstein Skard. Han har deltatt i Styrkeprøven 25 ganger, 22 ganger fra Trondheim, derav 20 fullførte, og 3 ganger fra Lillehammer. Torstein var i mange år lagleder for Rye 20+, og har vært lagleder for Lille30 to ganger før.

Assisterende lagleder utpekes senere. Deltakerne på laget får periodisk tilsendt en fortegnelse med navn, telefonnummer og e-postadresse for alle deltakerne. Denne informasjonen legges ikke ut på nettet.

Kontakt med lagleder kan gjøres på e-post Lille30@skrye.no.

Les også artikkel om Torstein her!
 
Lagkjøring
Lille30 kjører i kjede som i den beskrivelsen som er felles for alle gruppene, men med noen vesentlige unntak. De raske lagene praktiserer kjedekjøring slik at hver rytter ligger i front bare 15-30 sekunder. Dette er ganske komplisert og har en tilsiktet tendens til å drive opp farten. Lille30 kjører kjede slik at hver rytter ligger i front 1-2 minutter, med omtrent ett minutt foran i høyre rekke og deretter ett minutt foran i venstre rekke. Dette forenkler vekslingene og gir lavere intensitet (roligere tempo).

Av og til (særlig under trening) kjører vi på en rekke (lagtempo). Det kan være nødvendig når vi passerer eller passeres av andre lag, eller når det er mye biltrafikk. Den som ligger foran går etter noen minutter ut til venstre, når den øvrige trafikken tillater dette, slutter å trå og slipper seg inn bakerst i rekka.

I Styrkeprøven vil Lille30 ofte samle opp en hale av andre deltakere. Vi må passe på at andre legger seg i halen og ikke i laget. Noen av våre kan også i perioder ligge først i halen, når de ikke har krefter til å være med å dra. Både når vi kjører kjede og lagtempo, vil lagleder (eller en annen) om nødvendig ligge bakerst for å passe på avgrensingen mot halen, og at skiftingen fra venstre til høyre rekke går greit. Dette kan være nødvendig for å holde laget samlet. Lagleder kan slippe andre deltakere til i vårt lag, når de etter en tid viser tegn til å forstå hvordan vi kjører.
 
Treningsopplegget

Hovedmålet for treningen er selvfølgelig å komme i form til å nå lagets mål på 6 timer fra Lillehammer til Oslo. Men treningen er også fokusert på å lære lagkjøring, både lagtempo og kjedekjøring. Det legges stor vekt på å lære sikkerhetsregler, for eksempel:

  • hvordan unngå vinglete og rykkete kjøring
  • varsling hindringer og lignende med håndbevegelser
  • spising, drikking, uttøyning, omkledning og lignende i fart

Treningsturene har minst tre andre formål som ikke er synlige ved første øyekast:

  1. Rye har mange grupper på Styrkeprøven. Er Lille30 den rette for deg? Treningsturene har til hensikt å finne ut om 30 km/time fra Lillehammer til Oslo, er omtrent passe fart og distanse for deg. På den måten unngår vi at noen får behov for å hoppe av laget underveis på Styrkeprøven, enten fordi det går for fort eller for sakte.
  2. Treningsturene må brukes til å finne ut om sykkel, utstyr, klær, mat og drikke fungerer som man kan forvente, slik at det ikke svikter på vei fra Lillehammer til Oslo.
  3. Dette er en lagidrett, og på laget er det flere ulike roller. Treningsturene kan gi signaler til lagleder om hvilken rolle du kan spille på laget, og om du eventuelt ikke trives særlig bra som lagspiller.

Vi trener 3 ganger hver uke fra påske fram til Styrkeprøven:

  • Tirsdag er det klatretrening på Grefsenkollen. Vi møtes kl. 18 ved Årvoll skole (ved enden av Bård Skolemesters vei) og starter med en runde oppvarming i Maridalen.
  • Torsdag er det tempotrening eller lagkjøring i forholdsvis stor fart. Vi møtes kl. 1800 på parkeringsplassen ved Hvervenbukta (bruk den øvre plassen om den første er full).
  • Søndag er det rolig langtur, 4 til 6 timer, eventuelt med enkelte innlagte spurtoppgjør. Vi møtes kl. 10 ved gamle Tandberg på Kjeller.
  • Eventuell samlet deltakelse for hele laget i andre løp enn Styrkeprøven avtales senere.

 
Plan for Styrkeprøven
Om én må stoppe, for eksempel ved punktering, stopper hele laget. Lagleder kan eventuelt la noen få kjøre sakte videre mens vi retter feilen. Hele laget taper mao tid på punktering, mekaniske problemer og lignende. Det er derfor ekstra viktig at alle har sykkel, klær, mat drikke og utstyr som funker problemfritt. Det betyr at alt skal være godt testet (ikke nytt og uprøvd), men også langt fra utslitt.

Normalt skal vi ha hele laget samlet til mål i Oslo. Dersom du blir syk eller av andre grunner må gi opp, er det helt nødvendig å varsle lagleder først. Tilsvarende dersom du vil kjøre fra resten av laget

Vi kjører helt uten følgebiler, med mindre noen av helsemessige grunner må ha følgebil. Du må mao greie deg ned det vi kan ha med selv og det vi kan få på matstasjonene. Vi stopper på to av matstasjonene, Kolomoen og Eidsvoll, dvs omtrent hver andre time.

Fra starten i Lillehammer går vi ganske rolig ut, uten noe forsøk på å henge på raskere lag eller ryttere. Det første kvarteret etter start regnes som oppvarming. Lagleder ligger foran og regulerer farten. Deretter går vi over til vanlig fart og kjøremønster.

Påmelding til styrkeprøven foregår individuelt direkte til arrangørene. Fremgangsmåten er beskrevet på en egen Rye nettside. Merk at du melder deg på "express" og at flytting til riktig pulje gjøres samlet senere.
 
Groups audience: 
Group content visibility: 
Offentlig - alle kan lese