Du er her

Telemark Tours 2007

- stående applaus for Rye-rulla!

Klikk+p%E5+bildet+for+st%F8rre+format%21Lørdag 2. juni ble Telemark Tours arrangert for 30. gang og en gjeng på 26 Rye-syklister hadde tatt turen til Skien for å sykle. Klubben hadde for anledningen satt opp gratis buss som takk for fjorårets dugnadsinnsats og for å gjøre tilreisen mer behagelig. Løypa gikk igjennom naturskjønne omgivelser og et veldig kupert terreng noe vi skulle få smake på både godt og vondt.

Vi som tok bussen møtte opp på Valle Hovin grytidlig for bussavgang kl. 05.30. Selv om det var tidlig var stemningen god og praten gikk lystig på vei nedover til Skien. Mange var spente på hva man skulle ta på seg siden vi kjørte sydvestover og bort fra godværet i Oslo. På vei nedover var veiene våte, og spørsmålet var om man skulle kle seg for regn eller ikke?

Litt før klokken 8 hadde vi god tid til å få hentet startnummer og få gjort de siste forberedelser før start kl. 9. Nesten 300 syklister var klare til å ta fatt på de 25 knallharde milene. Rye-gjengen bestod av en god blanding av ekspress, 15- og 17-timere. Knut Jørgen, Terje og Frank hadde lyst å teste ut hvordan det ville være å henge med i teten og muligens sykle for seier. Resten stilte seg rolig opp bak startfeltet og hadde en muntlig avtale om at vi skulle sykle sammen. Planen var å ta det rolig i oppoverbakkene, kjøre rulle på flater og kneiker, og kontrollert og samlet i utforbakkene.

Starten gikk og ut fra Skien ble det kjørt Master. Det store startfeltet snirklet seg ut og Rye-gruppa hadde fokus på å holde godt sammen framfor å prøve å avansere i feltet. Vel ute av byen samlet Rye-gjengen seg raskt og kom i gang med rullekjøringa. Vi plukket rytter etter rytter, felt etter felt. Ganske tidlig begynte det å samle seg en solid hale på Rye-feltet, men vi klarte å holde halen organisert slik at den ble et trygt sted å ta pauser fra rulla. Som man kan se av kurven til høyre var terrenget kupert og krevende, hastigheten spratt hele tiden mellom 15 og 60 km/t.

Vi kjørte uten følgebiler eller annen assistanse og stoppet derfor på matstasjonene. Første stopp var ved Gautefall før vi la ut på en ny etappe. På vei opp til Gautefall hadde Geir merket at han hadde en snikende punktering og sakte mistet han luft i bakhjulet. 4 km før matstasjonen måtte han stoppe og bytte slange. Vi bestemte oss derfor for å vente på ham på matstasjonen.

Samlet fra matstasjonen dro vi ut for å sette utfor løypas raskeste utforbakke. En rett strekning på nærmere 10 km med opptil 8 % fall. Her gikk det unna og flere klokket hastigheter over 80 km/t. Dette var bakken for fartsfrelste, men vi klarte å holde orden i rekkene slik at alle kom trygt ned. Neste strekk gikk langs med vannet Nissen med løypas dårligste asfalt. Dette var til tider frustrerende fordi vi hadde sett fram til et rolig og raskt strekk i rulla, men isteden ble det fullt fokus på hull og sprekker i veibanen. På veien til Vrådal plukket vi opp første og siste "Rye-utbryter", noe som var med på å heve stemningen i rulla. Alle tenkte at nå får vi inn en ny, kjøresterk mann i rulla. Dessverre hadde Frank kjørt ganske hardt i bakkene og slet med kramper i beina. Ja, det straffer seg å ikke holde seg i laget!

Etter Vrådal skulle vi ta fatt på nok en utforkjøring. Denne gangen med 9 serpentinsvinger ned til Kviteseid. Før vi satte utfor var vi dessverre ikke klar over dette, og feltet, som nå sikkert talte +50 syklister, kjørte med stor fart mot første 180 graders sving. Fronten måtte bremse kraftig opp noe som medførte at halen, som kanskje befant seg 100m lenger bak, fikk en uventet og hard oppbremsing. En syklist fikk skrens på bakhjulet og gikk i bakken. Han dro med seg 2 til, men resten av feltet klarte heldigvis å styre unna. Flere fikk stoppet ved ulykkesstedet og gitt førstehjelp. Det ble raskt konstatert at ambulanse måtte tilkalles, og at turen var over for disse tre. På sykehuset ble det bekreftet to kragebeinsbrudd og en forslått hofte.

Resten av Rye-laget hadde stoppet litt lenger nede i bakken og ventet i veikanten, og etter at resten hadde kommet ned fra ulykkesstedet bestemte vi oss for å sykle rolig videre og komme trygt fram i Skien. Men ulykken hadde satt en skikkelig støkk i oss alle.

På matstasjonen i Seljord tok vi en ny 5 minutters stopp og fylte på flasker og lommer. Sola hadde nå rukket å komme fram og det var fin temperatur i lufta. Stemningen i laget hadde tatt seg opp igjen. Flere av medsyklistene på halen kom bort og kommenterte hvor fint det var å ligge på halen og suse av gårde. En amerikaner som var på besøk i Norge var fra seg av begeistring for at noen tok oppgaven å kjøre et lag i front så jevnt at det ble komfortabelt for halen å henge med.

Strekningen fra Seljord til Bø og videre til Skien skulle etter løyeprofilen å dømme være litt enklere, men det var den ikke. Det godt kuperte, men vakre Telemarkslandskapet bare fortsatte. For å toppe det hele fikk vi også litt motvind slik at jobbingen i front ble enda hardere. 10 kilometer før Skien ble vi møtt av rittledelsens følgebil. De la seg i front og loset oss trygt inn til mål. Antakeligvis hadde det gått rykter fra Bø at Rye-rulla nå var på vei til byen!

Vel samlet i mål med 17 Rye-ryttere og 25 gjesteryttere var det en mann som tok ordet i forsamlingen og takket Rye-laget for flott rullekjøring. Dette bifalt alle med stående applaus! I målområdet var det også flere som kom bort og lurte på om vi bevisst trente på lagsykling i store grupper og om det var mulig å bli medlem i klubben med tanke på å sykle Trondheim-Oslo. Dette kunne selvsagt bekreftes. Telemark-Tours etter alt ble en flott reklame for klubben.

Sluttiden for Rye mixed-laget ble 7 timer og 55 minutter, med en snittfart på nesten 32 km/t og 2.750 høydemeter. Dette var 50 minutter bak vinnertiden.

Tilslutt vil jeg ønske Helge, Geir og syklisten fra Kristiansand god bedring. Håper dere snart er tilbake på sykkelsetet!

Link til bilder og videoer fra turen (bildene er tatt av Ståle Berg): http://picasaweb.google.no/staale.berg/20070602TelemarkTours

Sykkelhilsen fra
Erik Ø. Johansen

Klikk+p%E5+bildet+for+st%F8rre+format%21+Foto%3A+St%E5le+BergDe som deltok fra Rye var:
Ståle Berg, Heidi Harviken, Guri Stoknes Hafting, Espen Unaas, Sten Enggrav, Cato Rokne, Frank Thommesen, Anders Åsberg, Erik Øystein Johansen, Stein Brudal, Jan Erik Justnes, Ole Andreas Fuglesang, Inge Fatland, Stein Mæhlum, Bent Erik Vangberg, Jürgen Harm, Håvar Hilde, Jan Henrik Høilund, Mikkel Hald, Liv-Jorunn Kolnes, Linda Hildenes, Geir Pettersen, Helge Mathiesen, Pål Christian Odlo, Knut Jørgen Hope, Terje Grut-Johnsen. (Alle er ikke med på bildet.)

Resultater finner du på linken http://www.telemark-tours.no/telemark-tours/resultater/resultater.asp.