Du er her

Rapport fra helgens Norges Cup ritt (Norsk Sykkelfestival i Sogndal, Årdal og Lærdal)

Steffen Karstofts bilde

Bakkeklatring opp TyinEgentlig starter Norsk Sykkelfestival med landeveisløp onsdag 10.6 fra Fagernes til Lærdal og torsdag kveld med gateritt i Sogndal. Grunnet jobb kunne jeg dessverre ikke delta i disse to første rittene.

Jeg var eneste tilmeldte fra NC gruppen, litt synn siden løpene i Lærdal og omegn er enormt hyggelige.

Det hersker en fin stemning i Lærdal hvor alle lagene/klubbene overnatter.

Hele det lille sammfunnet summer av sykkelstemning og alle snakker med alle.

Bl.a. er det lørdag kveld en liten banket med jordbær, is og brus til alle deltaker.

I tillegg er det mange inviterte sterke lag fra Nederland, Tyskland og Baltikum som er med til å gi Norges Cup rittene litt internasjonalt preg.

Som sagt dro jeg av gårde selv, men hadde med meg Janniche (kjæresten) som service og hunden vår Sascha som moralsk støtte, senere skulle det vise seg at en hund ikke er mye moralsk støtte, da hun klarte å falle i søvn unner gaterittet J

Vi overnattet samme sted som siste år, Borgund Hyttesenter. Ola, eieren av hyttesenter husket meg fra siste år og ble så glad for at jeg kom tilbake at jeg fikk litt rabat på overnattingen!

Trivelige og snille mennesker oppe her!

Første ritt for meg ble da gateritt fredag kveld 12.6 i Årdal, 40 runder på en 1000 meter løype direkte etterfulgt av 10 km bratt bratt bakkeklatring.

En noe uvanlig avslutting på et gateritt!

Jeg viste på forhånd at jeg ikke hadde mye sjanse på bakkeklatringen, så jeg holdt meg fremme i feltet unner gaterittet og prøvde å hente nogle point i spurtene, det ble dog bare til en enkelt 3.plads unnerveis. Som nevnt var det mål på toppen av Tyin fjellet. 10 km klatring med 7% i snit, med 30 km gateritt i benene. BOC holdt høy fart inn i bunnen av bakken og jeg måtte melde pas ganske tidligt i bakken. Lusket meg etter hvert inn på en 37. plads.

På toppen var det ufyselig vær, med regn, blåst og 5 plusgrader og jeg jeg så ikke frem til utforkjøringen ned til bilen i Årdal. Heldigvis fikk jeg skyss av Team Østfold nedover bakken. Takk til dere!

Resultat Årdal Gateritt/bakketempo, 30 km + 10 km klatring

1. Toms Skujins, Rietuma Bank Riga, Lettland - 01:11:15

2. Kristian Forbord, Stjørdal Blink Sykkel – 01:11:16

3. Knut Anders Fostervold, Nesset CK Elite – 01:11:25

37. Steffen Karstoft, SK Rye – 01:17:14

1496.jpgGateritt i Årdal

Bakkeklatring opp Tyin

Lørdag aften var det klart for gateritt i Lærdal sentrum.

60 runder a 1200 meter.

Været var perfekt, 15 grader, sol og god stemning i Lærdal med mange tilskuere.

Taktikken var klar, holde seg helt fremme i de trange gatene i gamlebyen i Lærdal og prøve å køre med om spurtene (pointspurt hver omgang!).

Etter cirka 10 runder kjørte jeg med om spurten og ble nr. 2, men samtidig fik jeg og en rytter fra Rituma Bank Riga luke, kort etter kom det seg opp en rytter fra Nedeland, BOC og Trondhjem.

Vi jobbet ganske bra sammen og jeg plukket opp en del point etter hvert i poeng spurtene.

Senere stoppet mannen fra Lettland å dra og jeg endte med å jobbe alt for mye i bruttet.

Etter ca. 12 runder var vi kjørt inn igjen og jeg la meg i feltet igjen.

De siste 35 rundene holdt feltet seg sammen trass at det ble kjørt fort (45 km/t i snit for hele gaterittet)

På en eller annen måte havnet jeg midt i feltet og med den høye fart var det uhyre vanskelig å kjøre seg frem pluss at jeg hadde brukt mye krefter tidligere i bruttet. Jeg satt derfor midt i feltet da vi svingte inn på opløpsstrekningen, i massespurten endte jeg på en 34. plads. Var ikke helt fornøyd, men fikk da i det minste vist frem Rye trøyen i 10 runder!

Resultat Klassiske Lærdal, gateritt 72 km

1. Michael Gannapolskij, Team Rove Marcello Tyskland – 1:42:29

2. Alan Oras, Rietuma Bank Riga, Lettland – st.

3. Toms Skujins, Rietuma Bank Riga, Lettland – st.

34. Steffen Karstoft, SK Rye - st.

1528.jpgGateritt i Lærdal

1525.jpg          Poengspurt i gaterittet i Lærdal

Sosial samling og jordbærspising lørdag kveld med tale av ordfører for Lærdal og utdeling av premier

Landeveisløp med start og mål i Lærdal.

Trass høye fjelle i området er dette landeveisritt helt paddeflatt.

Først 4 store runder a 24 km og 15 små runder i Lærdal sentrum a 3,5 km. Total 149 km

Igjen fint vær med sol og 15 grader søndag morgen.

Allerede på første omgang gikk det et brutt med 7 mann. Lillehammer og Trondhjem Velociped Klubb hadde ikke noen med fremme og de fikk etter en lang jagt kjørt inn bruttet.

På de små rundene ble det kjørt i høyre og venstre hele tiden, jeg holdte meg fremme og bestemte meg for å ha is i magen da 3 mann kjørte vekk, bl.a. formsterke Marius Haave fra BOC.

Disse 3 i bruttet holdt sammen i 10 omgange, men akkurat 200 meter før mål ble de kjørt inn.

Dvs, feltet  på 90 mann var samlet inn til spurten. De siste 2 svingene før mål ble der kjempet som en gal om posisjonene og jeg må innrømme at jeg kanskje trakk meg litt.

Spesielt det tyske laget Team Marcello brukte litt ufine metoder for å komme seg frem i feltet. Det var mye dytting og puffing for å si det sånn.

Jeg kom meg inn på en noe skuffende 28. plads.

Hadde satt nesen opp etter noe større i dag, men en slik massespurt er litt som et lotteri.

Fikk da bekreftet at formen er ganske god, nå venter det en liten pause før oppkjøring til høstsesongen.

Resultat Lærdal GP, landeveisritt 149 km

1. Armands Becis, Rietuma Bank Riga Lettland - 03:26:04

2. Marius Haave Næss, BOC - st.

3. Espen Skoglund, Lillehammer - st.

28. Steffen Karstoft, SK Rye - st.

1551.jpgLærdal GP landeveis ritt

Masse spurt!Ferdig og i mål som nr. 28!