Du er her

Stekende sol og frosne tær - Storbritannia på langs

Inger Heiberg Woxholtts bilde

I august startet Jørgen Bentzen Rieck fra Rye sammen med tre andre kamerater på et ambisiøst prosjekt, de skulle sykle Storbritannia på langs, og det på bare seks dager.

Etter åtte måneder med planlegging startet de ved Land’s End i sørvest-England, og målet var John O'Groats nord i Skottland. Med på turen hadde de et supportcrew på to, som kjørte campingbilen hvor de overnattet underveis.

Turen var på hele 1018 engelske miles, det tilsvarer 1638 km, i gjennomsnitt 273 kilometer om dagen.

- På det meste syklet vi i 15 timer før vi satt ved middagsbordet, forteller Jørgen. Den første dagen tilbakela vi 32 mil og klatret over 4000 høydemeter, med mange kneiker på 10-18% stigning. Vi hadde stekende sol, frosne tær, vi så klipper som stuper i havet, og rullende grønnkledde åser. Vi var ikke i seng før kvart over tre på natten, og vi var på sykkelen igjen halv seks neste dag.

Mye energirik mat måtte settes til livs i løpet av turen.

- Vi startet tidlig i august så været var bra til å begynne med, men allerede på dag 2, da vi krysset grensen til Wales, kom regnet og resten av turen var det både en del tåke og regn, og ganske lave temperaturer. Det var vått og kaldt, og vi måtte jobbe hardt for å holde motivasjonen oppe.

Av de var fire som startet var det bare to som fullførte hele distansen. Jørgen, av de andre kalt «the norwegian giant», måtte gi seg på slutten av dag 5, etter en eviglang stigning, i mørket, på grunn av en skade i akillesen. Men av det var først etter 1378 km, og det var bare de siste 260 kilometrene han ikke var i stand til å fullføre.

Mange har syklet både lengre og fortere, forteller Jørgens kamerat, men så mange dager med til sammen så mange kilometre ble en stor påkjenning likevel.

- Turen var flott og det var en stor opplevelse, sier Jørgen. Dessverre satte kroppen en stopper etter dag 5, men turen i seg selv og det å leve så tett på fem mennesker i en uke, er noe jeg kommer til å huske lenge.

I følge Strava var turen på 6 dager, 1 638 km, og 15 254 høydemeter.
De syklet i 60 timer og 26 min og 17 sekunder, med et gjennomsnitt på 27,2 km/t.
Og, med en stor klype salt, brukte 37 575 kcal, alt sammen i følge strava.

De startet som fire sykkelinteresserte menn som traff hverandre på internett, og endte som fire gode venner som sammen hadde reist et helt land på langs, på to hjul, på seks døgn. Litt av en bragd.

Vil du vite mer om turen, sykler og utstyr, se filmen som ble laget underveis, den ligger her.

Bildene er hentet fra filmen.

Syklene de valgte var Cannondale carbon synapse, se mer om valg av dekk, sete og sykkel i filmen.

Campingbil med supportcrew var praktisk underveis

Mange av måltidene ble inntatt i campingbilen.

Jørgen, en fornøyd Rye-rytter på en godværsdag

Synlig:
Standard - bruk standard for gruppen