Du er her

Evaluering Enebakk Rundt 2010

Josef Alfons Nolls bilde
Forum: 

 Enig, vel blåst. 2.03 er et bra resultat. Jeg måtte slippe ved Fjell, prøvde å bidra til rulle men hadde ikke sjansen. 3min 40sec bak dere er jeg fornøyd med. Geir kommet 30 sec bak meg, veldig bra kjørt av deg, Geir!
 
Som de fleste fikk meg seg så ble jeg hektet av allerede i første svingen. Til tross for veldig god oppvarming kollaberte jeg med pusten. "Null på 150%" er ikke noe for meg. Må vi starte slik?
Vi ble to som kommet ikke med, og tok Lille 40 toget da den kom. Og de gutter kjørte ja i ryggen til Rye 14 på bakken opp til Furuset, og da kunne jeg "sprinte fram". Halekjøring var ja "et helvete" (som Jo sa underveis), det gikk med 55 km/t inn i bakken, og så var det full stopp (15 km/t midtveis i bakken). Før toppen ble farten dratt opp til typisk 35 km/t, som betydde sprint opp bakkene. Og det tok på kreftene til mange.

La meg sluttføre det som var positiv:

  • Da vi kjørte alene (20 m avstand til Lille 40) gikk det veldig bra.
  • Lagånden var også på plass, mye oppmuntring og litt hjelp (takk Kristoffer!).
  • Alle hadde sykler som holdt, ingen teknisk defekt (fikk ikke med om noen punkterte).

Mener at Enebakk Rundt var en bra utgangspunkt for Styrkeprøven.   Vi har lært mye (ikke henge bak andre lag, starter litt saktere?, ...)
Hilsen
Josef "el falco"

Kenneth Antonsens bilde

Det var veldig bra kjørt gutta.

Selv sleit jeg meg til bakkene ved Rælingen før jeg ble kjørt av i en bakke,  hvor som Josef sier farten ble skrudd opp til 35 over toppen?  Trodde også som Josef forteller at vi skulle la ekspressen gå litt før vi startet. De kjørte jo fra oss etter kun 100 meter så det må jo bare stresse oss opp noe forferdelig.En annen ting jeg gjerne vil kommentere og som totalt ødela dagen min er følgende. Det lå folk på halen vår, altså etter vår offisielle hale, som tydeligvis hadde plan å være snik passasjerer. ( Nils jørgen feks: den karen som du ba gå inn i rulla og som ikke skulle, du kjeftet på han) disse skaper farlige situasjoner, og gjorde at jeg i den omtalte bakketoppen ved rælingen, mistet 15 meter på dere, og det var det. Folk som ikke har vært med oss på 1 eneste tur, i år, og som åpenbart ikke syklet med 15 timeren ifjor, bør vel henvises til andre lag. Uansett jeg falt av, og deretter var det en lengre periode i ingenmannsland før jeg fikk los på etterkommende lag, med variert hell. Endte til slutt på 2.18 imål, som jeg alt i alt er ganske godt fornøyd med i drittværet og alene kjøring.

Vel, så skal det også sies at Enebakk rundt tross alt er å anse som en 80 km spurt og det ble vel ikke kjørt av mer enn maks fire stykker underveis. Så da må jeg vel bare trene litt mer.

Ole Andreas Fuglesangs bilde

Hei!

Gratulerer med fullført ritt. Planen min var som annonsert å være med Rye14. Den planen utgikk da jeg våkna 0855... Rakk starten med gruppa fra mitt lokale treningssenter i stedenfor.  Beklager derfor at jeg fratok dere gleden med å få kjøre meg av.

 

Så vidt jeg husker så ble vi slått av XP med 6-7minutter i fjor. Etter hva jeg skjønner er differansen mellom XP og Rye14 omtrent den samme i år (1.56/2.03). Så sånn sett bør dere konkludere med å være bra i rute.

 

Jeg satser på å delta på en del treninger framover og skal kjøpe meg elektrosjokk-vekkerklokke sånn at jeg ikke forsover meg til Randsfjorden. Ønsker alle i Rye14 lykke til med trening og Tønsberg.

 

Forever yours

Ole Andreas

God created dirt
-Dirt don´t hurt

Marius Ronheim Heiers bilde

Det hadde vært interessant og sammenlignet wattdata for to ca like tunge ryttere i L40 og 14 timers laget. Hvis noen kjørte med wattmåler?

Nils Jørgen Mittets bilde

Hvilke forskjeller tenker du eventuelt man burde kunne finne?

 

Ikke sett noen med wattmåler på våre treninger, så det er bare en løsning.. du må begynner å kjøre ritt med oss. Altarnativt kan du jo donere sykkelen din til dokumentasjonsformål:)

 

Nils Jørgen

Nils Jørgen Mittets bilde

Hei alle,

Da var årets Enebakk Rundt unnagjort, og jeg synes det var en positiv opplevelse. Spesielt etter å ha sett på resultatene. Vi kom i mål med 14 mann i samlet gruppe. 16 mann hvis man tar med de to som kom kun sekunder bak. Vi var 23 som startet. Det er mer enn godkjent.

 

Når det er sagt så var det en del ting som kunne vært gjort bedre. Flere utfordrende momenter er nevnt i denne tråden allerede, men det er viktig å husket at hver enkelt rytter opplevde rittet

2:03 er 7 minutter mer enn i fjor. Det skal vi være fornøyd med. I fjor kjørte vi i drømmeforhold. I går var det ikke riktig så bra. Det taper man litt tid på. Samtidig er det fint å vite at vi også kan yte selv om det renger. Vi har ingen finværsgaranti for de kommende rittene så det er like greit å ha trent på det også. De andre lagene fra Rye kjørte også 5-7 min. senere enn i 2009. Som Ole Andreas sier, så "er vi i rute hva tidene angår".

Etter Enebakk Rundt er det alltid litt "om og men" om starten og hastigheten ut fra start. Ser at forklaringen om hER evordan vi skulle starte etter XP kunne misforståes. Vi skulle starte smatidig, men la de kjøre fra oss med noen meter. Ikke ventet til de hadde kjørt 100meter før vi startet. Uansett, starten var hard. Spesielt for de som startet på halen. Det skyldes først og fremst at det ble laget luker både i rulla og på halen. Mange måtte gi full gass for at laget ikke skulle bli delt i to. Situasjonen med de som ikke skulle inn i vår hale var uheldig og kunne antakelig vært unngått. Tar litt selvkritikk for manglede klarhet der.

De kommende rittene vil ikke bli kjørt på samme måte, selv Nordmarka Rundt byr på en ganske hektisk start da alle lagene fra Rye starter samtidig. I år er nok det en ekstra stor utfordring på grunn av at Lille40 kjører veldig sterk. I fjor var forskjellen mellom lagene litt større. Resultatet er at vi, som i går, kan risikere at det ene laget tar igjen det andre. Vi skal se hva vi kan gjøre med det.

Etter vi ble forbikjørt av Lille40 like etter skårer ble bli liggende på halen en stund. Det var litt uheldig da vi mistet noen på grunn av trekkspilleffekten, mens andre ble kalde. Det ble tatt et valg om å slippe Lille40 etter Flateby sånn at vi skulle få trent rullekjøring og ritt. Dette burde vi gjort litt før. Når vi først slapp lå vi kontrollert et stykke bak og fikk trent på det vi skulle.

 

Rullekjøringa i går bar preg av litt stress og noen slitne bein, men alt i alt var det også mye bra. Litt for mange luker og litt for lang vei rundt svinger var det innimellom. Det skal vi trene mer på.

 

Halen fungerte stort sett fint med unnatak av noen luker. Det var uansett en forbedring fra i fjor. Treninga i forkant har nok gitt resultater. Mange opplevde det som hard å ligge på halen. Det må terreng og vær ta noe av skylden for. Det er meninga at det å ligge på halen skal være en pause hvor man spiser, drikker og samler krefter.

Fra Ytre Enebakk ble det kjørt hard og bra. Litt for få folk i rulla innimellom men det ble det rettet på hver gang. Innsatsen var super. Mange tok ut det de hadde og litt til. Det gjelder også de som mistet laget men som allikevel kjørte inn på bra tider. Opp til mål ble det også kjørt to rekker som avtalt. Veldig bra.

Håper ingen lot seg skremme. Enebakk Rundt er noe for seg selv, og når begynner morroa. Jeg begynner allerede og se konturene av et kjøresterkt og bra lag.

Vel blåst.

 

Nils Jørgen
 

Josef Alfons Nolls bilde

En kommentar fra Cato til Lille40 forum: "Savnet muligens noe mer trøkk i nedoverbakkene og opp i motbakkene etter." Hva føler dere?

jeg er usikkert hva som skyldes at tempoet i motbakkene økte fra "full stopp" til "35 km/t". Er det at feltet har blitt for stor? Den type økningen hadde vi ja bare i første delen, mens vi hang etter Lille40. Etter Flateby gikk det mye bedre (følte jeg). Enig med Nils Jørgen at skulle ha kjørt tidligere for oss selv.

Når det gjelder halen: Klarte noen av dere å slappe av? Jeg prøvde å spise (test), men fikk det ikke til fordi det var så mye rykk og napp. Og da vi endelig var "alene" hadde jeg tunge ben. Prøvde å komme fram inn i rulle, men ble innesperret i halen av "gjesten" som la ved siden av Nils Jørgen. Foreslår at vi trener litt mer at den som ikke vil inn i rulle legge seg rett bak halekapteinen, og at vi sender gjester bak.

Utover det, gleder med til tirsdag. Hvis vi ikke starter som "faanskap" få vi mange flere med :-)

 

Josef Noll, "el falco", m: 9083 8066, e: josef@jnoll.net

Geir Pettersens bilde

Starten ble vel som vanlig på ER. Vi som lå i front syntes det gikk sånn passe fort, men problemet er at trekkspilleffekten gjør det vanskelig for folk langt bak. Det ble en enorm luke i rulla. Vi dempet derfor farten litt etter 2 - 300 meter så vi fikk samlet laget. Her er det nok uansett rom for forbedringer ift lengre ritt.

 

Jeg synes vi kjørte bakker realtivt bra så lenge vi lå foran Lille40, selv om det ble en del luker i nedoverbakkene. Rundkjøringer og kryss opplevde jeg at ble kjørt veldig bra. Etter at Lille40 kjørte forbi oss slet vi vel alle med trekkspilleffekten, dvs. oppbremsing inn i bakker og katapult over bakketopper. Det er ikke noen på vårt lag sin feil, og selvfølgelig heller ikke Lille40 sin feil. Det er bare slik det blir når vi ligger på halen av et annet lag. Vi burde ganske sikkert sluppet dem før, og jeg må ta på meg mye av skylden for at vi ikke gjorde det. Vurderingen der og da var at de egentlig ikke kjørte noe fortere enn oss. 

 

For min egen del ble det litt for tungt etterhvert. På ER er det bare å gi maks og prøve å bidra så lenge man klarer, roe litt ned når det ikke er mer å hente, og deretter kjøre på det man kan til mål alene og på halen av andre lag. Jeg prøver å skylde på at hosting, harking og tendenser til halsbetennelse ikke hjelper noe særlig på formen. Hektet av i en av oppoverbakkene, ventet litt på Kåre som var noen hundre meter bak og kjørte partempo med han en stund før vi fikk hektet oss på HTC. De holdt bra fart. Vi hektet etterhvert av og fortsatte med partempo før vi ble tatt igjen av Stovnerkameratene. Satt med dem nesten hele veien inn til mål på 2:08:14. Det er mange sterke ryttere på Stovnerkameratene, men rullekjøringen var temmelig uorganisert og halen var vel ikke akkurat det letteste stedet å være. Mange falt derfor av fra halen rundt Ytre Enebakk.

 

Alt i alt synes jeg vi må si oss fornøyd. 2:03 og 16 mann (nesten) samlet til mål er godt prestert. Vi har sikkert en del ting vi kan bli bedre på, men det har alle andre lag også. 

 

Det er viktig at dere som hektet av ikke gir opp og begynner å tro at dere ikke er gode nok for å være med laget hele veien til mål på andre ritt. Enebakk Rundt er mer intensivt enn de andre rittene, og det er mye mer teknisk kjøring fra start. Det er derfor bare å stå på videre.

 

Starten på Nordmarka Rundt er lagt slik at man risikerer akkurat samme situasjon som på ER ut av det aller første krysset, og forsåvidt videre til vi er ute på Ring 3. Vi må derfor vurdere hva vi skal gjøre. Rolig start, vente til hele laget er ute av krysset og tydelig beskjed fra baktropp til front om at "nå kan vi kjøre" er nærliggende. På Randsfjorden Rundt er det rolig masterstart og en mellomlang bakke rett etterpå, så der blir starten veldig kontrollert. På Mjøsa Rundt kan det bli noe trekkspilleffekt, men vi starter på flat, rett vei så problemet bør ikke være så stort. MR kan uansett ikke kjøres med fryktelig høy intensitet.

 

Var veldig goey, men jeg foelte vi kjoerte mye bedre og jevnere ut av start enn paa gjennomkjoeringen tirsdag for to uker siden, da laa jeg paa halen og foelte det gikk som satan ut fra start. Under rittet paa loerdag synes jeg det gikk jevnere, men det var sikkert fordi jeg startet i rulla. Etter vi ble tatt igjen av Rye40 laa jeg lenge foran og proevde aa faa til at vi slapp de inn i bakkene for vi deretter kjoerte de inn paa toppen av bakken slik at det ikke ble saa fryktelig mye trekkspill, men naar vi er saa mange som vi var tror jeg det ble trekkspill likevel. Vi burde kanskje kunne kommunisere bedre under rittet slik at vi som ligger foerst kan faa beskjed fra de bak.

Ellers gikk jeg skikkelig i kjellern mot slutten,  plutselig gikk jeg tom og det i en kombinasjon med det som foeltes aa vaere foerst i rulla i starten av alle nedoverbakker taerte paa kreftene. Veiva flere ganger med armene foer jeg omsider skjoente at det ikke var noen paa halen. Tilslutt var saa sliten at naar Nils Joergen skrek at det bare var 5km igjen, og speedometeret viste 15km, saa trodde jeg heller paa han. Slapp tilslutt laget i siste nedbakke, men siden jeg ikke veier noenting klarte jeg heldigvis aa kjoere dere inn i bakken opp til Skullerud. For dette beloennet loepsledelsen baade meg og min bror 1:55 paa resultatlistene :D

 

brødrene Unaas bør vel få litt ekstra kredd. tror de tok ut ca 120% av kretene begge to.

det krever stort mot og svært høy moral! dessuten skal vi være fornøyde med å ikke tape mer enn ca ett og ethalvt min til htc på de siste 3mila så da gikk det ganske fort på slutten også.

ps, åssen gikk det på råskinnet Emil?