Du er her

Rittstrategi Nordmarka Rundt 2010

Nils Jørgen Mittets bilde
Forum: 

Oppmøte Hovin Skole Møt opp ved start og still opp som angitt senest kl 08:50. Som vanlig skal alle starte med kjedet på storeskiva foran.

 

Lagoppstilling:
Rulle:

Geir Arne
Eivind Josef
Kenneth Pål
Kristoffer B Espen
Tarjei Jo
Kristoffer S Thorstein
Kåre Ole Harald
Knut Stein

Hale:

Nils Jørgen Jan Erik
Johan Tore

Starten Vi starter rett etter XP. Det blir ikke ventet i starten, vær klar til å kjøre umiddelbart når XP starter. Rulla settes i gang etter at alle er ute av første lyskryss noen hundre meter etter start. Ut av krysset roper Nils Jørgen ”alle med, kjør”, dette må kommuniseres framover. Vi forsøker å holde en noenlunne fornuftig intensitet i starten (sone 3). Vær uansett forberedt på høyere intensitet. Det er helt nødvendig med svært god oppvarming (bl.a. flere terskeldrag). Den aller første bakken ute på Ring 3 er forholdsvis bratt. Bakken kjøres noenlunne kontrollert og det må settes rolig i gang over toppen. Nils Jørgen roper ”alle med, kjør” så snart alle er oppe.

 

Halekjøring Vi starter med rulle på 16 mann og en liten hale. Ute på Ring 3 går halen inn i rulla. Det blir deretter kjørt uten organisert hale. De som legger seg på halen underveis i rittet har ansvar for å organisere halen selv. Hvis det er tre eller flere personer på halen så skal det kjøres på to rekker. Kapteinene vil underveis vurdere om det er nødvendig å gå på halen for å organisere og få folk inn i rulla igjen.

 

Snu rulla Hvis det blåser konstant fra høyre vil vi vurdere å snu rulla. En av kapteinene gir beskjed oppover rekkene. Rulla snus når kapteinen er først i rulla.

 

Girutveksling På dette rittet bør man ha 53/11 som tyngste utveksling pga flere nedoverbakker som går svært raskt. 50/11 eller 53/12 går til nød, men da blir du sittende og ”vispe” i flere av nedkjøringene.

 

Punktering og bilpes Vi har følgebil med hjul. Ved punktering svinger du kontrollert og forutsigbart ut og girer ned til tyngste gir bak. Ta av hjulet. Rop til følgebil hva du trenger (forhjul, bakhjul, Shimano/Campa). Det kan kjøres bilpes opp til laget igjen. Bruk gjerne litt tid slik at du ikke kjører deg selv helt i senk. Tommel opp til bilen betyr høyere fart. Tommel ned betyr lavere fart.

 

Oppoverbakker Oppoverbakker blir aldri kjørt ”rolig” på denne typen ritt, men vi forsøker å holde en intensitet som gjør at flest mulig skal ha mulighet til å holde følge opp.

 

Nedoverbakker Det må jobbes i front for å holde farten oppe, men det må også tas hensyn til at alle ikke er like temposterke. Vær obs på folk rundt deg. Slakk av litt hvis du merker at nestemann ikke klarer å komme forbi.

 

Tåsen-tunnellen Vær obs på svært høy fart, rundt 80 km/t. Ta av ev. mørke briller på forhånd. Hold hjulet til rytteren foran, vær svært konsentrert og ikke lag store luker.

 

Opp Sollihøgda Kapteinene setter farten. Det skal gå kontrollert og noe saktere enn på gjennomkjøringen. To rekker og sannsynligvis sakte rullering. Nils Jørgen og Johan legger seg helt bakerst på halen for å hjelpe litt hvis noen sliter i bakken.

 

Ned fra Sollihøgda Høy fart og mange svinger. Avpass farten og kjør kontrollert slik at ikke laget sprekker for mye opp. Legg deg på halen før nedkjøringen hvis du føler deg utrygg / vet at du kommer til å lage luker.

 

Sundvollen – Klekken Vær obs på at deler av veien har elendig asfalt. Folk i front er nødt til å styre godt unna hull og sprekker. Vi kan gjerne senke farten noe i de verste partiene.

 

Ned mot Jevnaker Her er det en lang nedoverbakke hvor farten kommer opp i rundt 80 km/t. Denne pleier å være uproblematisk. Vær imidlertid obs på aller siste nedoverbakke før Jevnaker. Denne har noen krappe svinger og nesten nederst i bakken er det en skarp høyresving i et kryss. Laget pleier å sprekke opp i svingene før krysset. Må kjøres kontrollert av de i front for å unngå dette.

 

Den lange oppoverbakken etter Jevnaker Bakken kjøres kontrollert. Langing av drikke med langesykkel nær toppen av bakken. Vær obs på at Lille40 har langing noen hundre meter før oss.

 

Nedoverbakken etter langing Høy fart og trykk i front, men ta hensyn til hverandre. Det er ingen vits i å presse så hardt at fartsrekka ikke kommer forbi deg. Luker som oppstår nedover må kjøres inn før rundkjøringen i bunnen av bakken. Vær obs på at det er sving hardt høyre i rundkjøringen.

 

Resten av rittet Vi holder trykket oppe nedover Rv4 og tar ut det siste opp Gjelleråsen og inn. Det skal kjøres samlet på to pene rekker inn i mål.

Josef Alfons Nolls bilde

Nils Jørgen,

takk for glimrende beskrivelse av oppleget. Den ser veldig bra ut. Jeg likte særlig at vi starter rulle etter "alle med".

Som "el falco" skal jeg prøve å holde litt igjen i nedoverbakker slik at laget bli samlet. Tok 8 drag på Grefsenkollen (best på 5:58, og alle under 7:00) og er fornøyd. Trilling nedover fra Grefsenkollen er veldig bra "nedover" trening. 

Sees i morgen

Josef (som fikk fikset sykkelen (2 skiver innerst i kasetten), men kunne ikke trene på torsdag).

Josef Noll, "el falco", m: 9083 8066, e: josef@jnoll.net