Du er her

Opplegget for Mjøsa Rundt

Hanne Eldbys bilde
Forum: 

Hei alle sammen!

Nå står generalprøven for Trondheim - Oslo for døren. Puljen vår starter klokken 09.00. Alle må dermed være på Feiring skole klokken 08.00 for å få startnumre og ordnet det de må. Hele laget møtes i startområdet senest 08.30. Vi er nødt til å snakke litt sammen før vi starter.

 

Turen er på 240 km. Det er langt nok til at de aller fleste på laget får kjenne på hva det er å være skikkelig slitne. Målsettingen er som på Randsfjorden: 29 - 30 km/t inkludert matstasjonene. Det betyr at vi vil sykle på mellom 8 timer og 8 timer og 15 minutter, og vi vil i mål som ett lag. Klarer vi det har vi vært kjempeflinke, og alle må hjelpe til for å få det til!

 

Det er to matstasjoner på veien, det første etter om lag 100 km. Det betyr at du må ha med godt med mat og drikke. Ta helst med to flasker på sykkelen og ei i lomma, og de som bruker sekk må gjerne ha ei flaske på sykkelen i tillegg. Ha med mat og noe som kan gi deg ekstra energi når det butter i mot.

 

Stoppene stjeler tid, og er faktisk også kjempeviktige å trene på å gjennomføre effektivt. Vi stopper i tre minutter på de to stasjonene (fra sistemann er inne). Det gis beskjed når det er et halvt minutt igjen. Trenger du mer tid roper du høyt ut at du må ha et halvt minutt lenger. Da risikerer du ikke at de andre sitter på syklene før du er ferdig. Bruk stoppet til å fylle på med mat og drikke, så sykler vi heller rolig de første fem minuttene sånn at du kan spise på sykkelen. På Randsfjorden tok det alt for lang tid fra de første var på veien til laget var samlet. Det må vi klare å unngå.

 

Vi kjører med sekk. Den etablerer vi etter ca seks mil hvis behov. Dessverre er ikke Ketil med denne gangen. Vi må derfor sette noen sterke til å bytte på å være sekkekaptein. De må rope framover hvis det er problemer bakover. Alle bør ta en runde innom sekken i løpet av rittet. Det er også verdifull erfaring å ha med seg. Dessuten er det lettere for de som er virkelig slitne hvis det er flere i sekken. Det er dessuten ikke spesielt lurt å sprekke, ta heller en tur innom sekken før du er for sliten. Jeg tenker at fire til seks personer i sekken av gangen er en grei fordeling mellom rulle og sekk. Husk å kommunisere med de bak i rulla før du legger deg inn i den.

 

Ellers er det viktig at vi kommuniserer med hverandre. Hvis du ser at noen veksler helt nydelig foran - så si fra om det. Ser du at noen avpasser farten for mye eller for lite, så si også fra om det på en hyggelig måte. Er du selv sterk, men ser at den bak deg sliter med å holde ryggen din, så hold igjen og hjelp vedkommende. Ser du at du selv lager luker fordi du er sliten, så legg deg bak i sekken, spis noe og kom sterkere tilbake. Sitter du foran i utforkjøringer, snakk med den på siden av deg, bli enige om rulla skal låses og kjør på. Ser du at de i front avpasser farten opp i oppoverbakkene nydelig - gi beskjed, kjører de for hardt - si fra om at de kan roe ned. Det er ikke lett å kjøre på i front og samtidig se om farta passer for de som kommer bak.

 

Da satser vi på nydelig vær og en hyggelig tur, med høy fart og masse samarbeid.

 

Hanne :-)

Det er viktig at vi sjekker utstyrets tilstand før vi starter på Mjøsa Rundt. Rittet er langt nok om vi ikke skal ha tekniske problemer også.

Så sjekk sykkelen din, sjekk dekkene, fungerer girene skikkelig, sjekk bremsene og er det noen ulyder - forsøk å få de fjernet.

Husk også å sjekke skoene dine, både remmer/spenner og disse greiene som sitter under (kleats).

Det kan være lurt å vaske minimum remmene på hjelmen din, for dersom det er en stund siden de ble vasket er de sannsynligvis fulle av salt. Remmene er stive og vil muligens gnage på huden etterhvert. Dersom remmene gnager vil saltet i remmene etterhvert gjøre deg oppmerksom på at du er i ferd med å bli sår...

Siden vi skal sitte på sykkelen i over 8 timer skal jeg sjekke at paddingen i shortsen min også er i orden...

Hanne Eldbys bilde

Jeg kom forresten på en ting som kan redusere muligheten for å bli syk. Skulle det komme litt regn er det sikrere å kjøre med Camel Bak. Den blir ikke så lett sølete som flaskene som sitter mellom hjulene på sykkelen, og dermed er det mindre sannsynlig at man får i seg dritt man kan bli syk av. Kanskje noe å tenke på for de som måtte ha en sekk hjemme... Ellers ser det veldig bra ut, men litt regn kan det jo bli.