Du er her

Enebakk 24 april vel gjennomført fartstest?

Runar Brocks bilde
Forum: 

Hei folkens, takk for en fartsfylt tur i strålende vær. Det er flott å sykle sammen med andre når forholdene er så gode.

Jeg antar at det er veldig forskjellige følelser som er tilbake hos hver enkelt etter en slik dag. Personlig tror jeg på at man annonsere hva man har tenkt å gjennomføre på en treningsøkt og så forsøke å holde dette. Denne søndagen var det annonsert mye fart uten stopp, og det ble det.

Plassering av laget i gatebilde: På Enebakk rundt neste søndag vil jeg ønske at vi bruker mer av veibanene. Det er en tendens til at høyre rekke ligger for nærme asfaltkanten, da får vi ikke til teknikken til Espen at den bakesrte legger seg litt ut til høyre, for å lage dragsug til neste man bak. Ofte er også hull i asfalten i høyre hjulspor.

Første mil uten rulle: Jeg tror det er smart å ikke kjøre rulle den første biten (slik vi gjorde i går) Men at de 4 sterkeste sitter foran og drar oss andre gjennom de første milene.

Å passere et annet lag i trafikken. Vi bør ta opp dette emne på en treningsøkt og bli enige om hvordan vi best kan gjennomføre dette. Hvis de som sitter foran tar en dårlig avgjørelse her, så kan det bli veldig farlig!

De sterke rytternes dynamikk i kjedekjøring: Når man sykler i stor fart, er det veldig vanskelig å ha en dialog i laget (vanskelig å hør hva andre sier) Min erfaring i lag som vårt er at hvis det ikke kommer ordre fra lagkapteinen om farten, så blir farten bestemt av de sterkeste i laget. De som ikke er sterke nok, detter ut av kjedet (de har jo ikke noe valg). Hva er så problemet? Ønsker vi at det skal sitte få i kjedet? Ønsker vi å ha høyest mulig fart? Hva er beste taktikk for vårt lag?

Enebakk Rundt er spesielt for oss, fordi det er så kort varighet (ca 2 timer) Normalen for laget vårt er ellers ca 4-5 timer. Jeg tror ikke 12 sterke ryttere klarer å holde "de sterke rytternes dynamikk i kjedekjøring" i 4 timer. De trenger en kaptein som demper dem til en hastighet som de kan holde helt inn til mål. Helst bør man holde en hastighet som ca 20 mann kan holde helt inn. Måleinstrumentet for dette har vi gjennom pulsen. Kan vi finne noen personer som tilsvarer snittet av de 20 beste, og bruke dem som referansepunkt for lagledelsen til å justere innsatsen underveis?

 

Willy Hugo Nordness bilde

Flott Runar, mange viktige og sentrale ting du tar opp, håper flere henger seg på med komentarer.

 

Det var annonsert fart ja og med 45 i snitt i halve traseen så ble det jo nettop det, naturlig så vil jo en slik småkrøkkete trase som det Enebakk byr på IKKE tåle en slik fart de første 3 milene og skal man i mål med 40 i snitt så må farta opp de 5 siste milene!

Men nå er jo Enebakk et litt spess ritt siden det er såpass kort, vi kjørte HARDT og uten organisert hale, det vil jo si at de som havnet bakpå der var sjanseløse, du skal være sterk for å ligge i første rekke bak rulla med ei snittfart på 45, spess når du havner der utslitt !!

På lengre ritt/satsningsritt så kjører vi med organisert hale og de ikke fullt så sterke har dermed et sted å gå bak i FØR det er for seint, klarer de dette noe de definitivt vil bli oppfordret til,

så kommer de tilbake i rulla og bidrar etter kapasitet.

 

Gruppas nivåforskjeller innad tror jeg ikke er større en hos de fleste andre grupper vi kan samenligne oss med, tror også vi har fått til et treningsopplegg som burde gi de aller fleste et puff oppover i kapasitet og kjørestyrke.

Når jeg studerer deltagerlista i dag så mener jeg å finne 22 personer som allerede er på det nivået vi kjørte på rundt Enebakk i går, det vil altså si at rundt 10 stk av disse av forskjellige årsaker ikke hadde anledning å være med i går, men ikke dermed slik at DEN farta er nivået vi kjører på under lengre ritt, der vil nok en annen taktikk for å fordele kreftene over hele rittet komme inn både i rulla og på halen.

 

~Fuji~

Jonas Christensens bilde

Jeg noterte meg akkurat det samme som Runar hva plassering angår, der er det nok et forbedringspotensiale. Det er viktig at de i venstre rekke tenker på at det skal være plass til noen på innsiden :-)

 

De som ligger først bør også huske på at de er øynene til dem som ligger bak, og at det er deres ansvar å plassere seg utenom hull, syklister/gående vi passerer etc. Jeg la også merke til et par tilfeller hvor noen snudde seg for å se bakover i rulla, det er ikke spesielt sikker kjøring.

 

Men når rulla gikk bra i går så gikk det veldig bra - og fort, og det var en super fartstest :-)

Willy Hugo Nordness bilde

Enig med både Runar og deg Jonas angående rullas plasering, desverre et ganske så gjengs problem i alle ruller spess nå på vårparten, men man merket seg jo at jo mindre rulle ble desto bedre gikk det aller meste, derfor er jeg fan av ruller på 16-18 stk og ikke enorme ruller på mangeogtyve der folket sovner bort før de må dra noen sekunder igjen!

Å få rulla til å funke skikkelig får jeg inderlig håpe den bølingen av gamle ringrever i våre rekker kan være med å jobbe/mase med, vær for all del ikke redd for å "åpne munnen" når vi kjører.

 

Når jeg plaserte meg alene på halen rundt Flateby for å studere det hele bakfra så merket jeg meg TO ting.

1)  Noen slipper seg ned og lager en svær luke i venstrerekka før de skal over i høyre og fartsrekka er dermed opptil 2-3 ryttere lengre en venstrerekka!

I det den som slapp seg ned har fått opp farta så roper han gjerne navn idet han oser forbi ryttern i venstre .............. som selvfølgelig ikke har nubb til å reagere og VIPPS, den ryttern som i utgangspunktet slapp seg ned har laget TO svære luker på rad i hver sin rekke!

HUSK: du skal sideveis og FREM når du skifter rekke, IKKE "bakover og til siden"

2) Rop navn tidlig nok.

~Fuji~

Espen Fossheims bilde

Hei folkens.
Taktikken og den stadig fartsøkningen i gårsdagens prolog hadde flere formål og er ikke representativt for hva som er ment å være et felles ståsted for Lille40. Det er ryttere på laget med kapasitet på linje med Expressen og Tempoen som av varierende grunner velger å kjøre på Lille 40 i år. Dette gir et ganske stort sprik i kapasitet – men ikke større enn at de fleste med god trening kan komme seg på ønsket nivå. Med andre ord, de som evnet å sitte i rulla en stund i går har gode muligheter til å opparbeide seg denne kapaisteten i løpet av sesongen. Det er derfor vi har et treningsopplegg og det er derfor vi trener sammen – det forventes ikke at alle skal være gjennomtrent og med formtopp nå i April.
 
Lagets ånd er å la flest mulig bidra til felles målsetning som fremdeles er å kjøre Lillehammer – Oslo i ca 40 i snitt – noe som gjør at vi er avhengig av at så mange  som mulig dytter rulla i riktig fart fremover. For de fleste rittene er faktisk på 4 til 5 timer. Jeg tror Runar er inne på noe når det gjelder å sette hastighet til et ca snitt av de 20 beste. Gårsdagens prolog,hvor vi stadig skrudde opp tempoet et hakk av gangen opp mot samme fart som Expressen og Tempoen, har gitt oss bedre oversikt over gruppas kapasitet og naturlig fart i rulla for laget som helhet. Det betyr at gårsdagens fart ikke er representativ for hvor fort vi kommer til å kjøre i lengre ritt hvor vi er avhengig av at alle bidrar.
 
Jeg mener at det er overkommelig for de fleste å trene seg opp til det nivået som forventes, og ingen ting vil glede meg mer enn at vi faktisk har 30 på dette i nivået rundt St. Hans.
 
Husk at Enebakk rundt betyr lite for hva dette laget skal yte i løpet av sesongen. Rittet er mest av alt et Cowbow ritt for de med mye krutt i låra tidlig på sesongen. Det er tut og kjør med berg og dalbane og full guffe i åtte mil som kan gjøre selv den mest gjennomtrente potte stiv før det har gått en mil eller to. Ikke minst de som har hatt mye volum på treningen nå tidlig på sesongen vil kunne slite med farta og kruttet som skal til for dette rittet.
 
Jeg ønsker derfor at vi neste søndag kjører sindig og balansert de tre første milene for så å legge mer krutt i støvlene på flatene etter Flateby. Det er mulig det danner seg to fraksjoner etterhvert, men vi har 16-timeren rett bak som kan fange opp de som ikke har dagen. Der er det en stor hale å hvile seg inn på. Det er derfor ikke noe farlig å test formen i dette rittet siden vi har sikkerhetsnett med både 16-timeren og Lille35 bak oss.
 
Hilsen Espen

/espen

Det blir ikke noe hvilehjem å bli med 16-timern inn;-)
Vi puster dere i nakken før dere vet ordet av det.
Er ikke så mange som tidligere år, men de som er der blir veldig gira av å kjenne lukta av litt L40 blod foran. 
Dersom dere hører at voldsomt sus, en gang etter flateby, så er det bare vi som har satt opp marsjfarta litt :-)

Lykke til på søndag.

 

Geir Ove
Rye 16

Willy Hugo Nordness bilde

Tror dere må rope "hold høyre" veldig høyt for at vi skal høre det noen km lengre frem :-))

Ellers så er det jo helt knall at vi inspirerer hverandre litt :-)

~Fuji~

Bjørn Øverbys bilde

Etter gjennomkjøringen av ER hadde jeg en del tanker på hva vi som lag gjør bra og hva som vi kan gjøre bedre.

Mange av tankene mine er allerede nevnt i tidligere innlegg. Jeg tror opplevelsen for oss alle vil enda bedre hvis vi greier legge en strategi før ritt som vi jobber for å følge.  

Jeg tror for at skal vi få til dette i praksis så må vi etablere noen enkle parametre som er enkle å definere,  styre etter
og ikke minst kommunisere i stor fart :-) .

Under har jeg satt opp noen punkter som er ment som et forslag som jeg håper vi kan jobbe konstruktivt med videre

1.) Etablere Tidsskjema

 Siden vi heter Lille40 så er mitt forslag at ambisjonen er 2t på ER og et enkelt skjema er da :
    
               Fjerdingsby   Flateby  Enebakk Skullerud
km                      25            10        20         25
km/t                    35            42,77    42,77   42,77
akkumulert km/t  35            36,9     38,85    40
akkumulert tid (min) 42,85   56,8     84,93   120

Jeg har et regneark der det er enkelt å endre på åpningsfart og strekninger hvis skjemaet bør endres

2.) Plan på antall ryttere i rulle i forskjellige deler av ritt og regler ift inn og ut av hale:

    20 ryttere
    16 ryttere
    12 ryttere
   
3.) Definere Rullehastigheter

   Trinn 1 35 - 40km/t  
           70 - 80% maxpuls (Snitt rytter)
    Trinn 2 40 - 45 km/t
           80 - 90% maxpuls (Snitt rytter)
   Trinn 3 over 45km/t
           90 - 100 % maxpuls (Snitt rytter)

Forslag til strategi for ER :

Etappe 1 : Skullerud - Fjerdingsby ca 25 km

De 12 lokomotivene som dro rulla i 45 km/t i snitt inn fra før Enebakk sist søndag tar 7 min (parvis) hver  i front opp til Fjerdingsby (der riksvei 120 starter)

Etappe 2 : Fjerdingsby - Flateby ca 10 km
 
           16 - 20 manns rulle ?

Etappe 3 : Flateby - Enebakk ca 20 km

           16 - 20 manns rulle ?
   
Etappe 4 : Enebakk - Skullerud ca 25 km
     
           Rulle med de som orker

Håper dette er noe vi kan utvikle videre på trening og ritt

-Bjørn

Willy Hugo Nordness bilde

Takk for innspill Bjørn.

 

Espen oh jeg har disutert litt frem og tilbake rundt måte å kjøre ER på for akkurat vårt lag,

tror og mener vi er kommet til en løsning som burde sitte bra, dette er en løsning som også sparer folk og krefter til partier det virkelig gjelder å få satt farta, det eneste lille problemet vi har i så måte er at vi IKKE vet med 100% sikkerhet hvem som stiller, men tror at opplegget blir balansert og bra ..

Detaljer rundt strategien kommer ut til laget etter førstkommende Torsdag.

~Fuji~