Du er her

L40 rundt Enebakk.

Willy Hugo Nordness bilde
Forum: 

Ja folkens, der var første satsningsritt over og jeg regner med alle kjenner det i beina.

Tiden på første del av gruppa som kom inn var 2.01 noe som tilsier en fart på akkurat 40 km/t i snitt over 81 km, det vil altså si akkurat den tiden som er gruppas mål.

 

Ryttere mistet vi jo etterhvert og det sitter garantert personer med synspunkter rundt dagen, bruk denne tråden til å lufte de, komme med forslag og/eller forbedringer.

Noen enkle tall rundt åpningsfarten, vi hadde en snittfart på 35.5 km/t til Fjærdingby, en åpning som jeg satser på de fleste fannt som godt overlevbar, eller ?

Hva mener du om bakkefarta, både oppover og nedover, hva mener du om rulla?

Luft dine meninger her og hjelp oss å bli enda bedre ...

 

* Vil samtidig gratulere Marit Wefling Storeng med 2. plass i sin klasse og

Siri Lund med 5. plass ...................... godt kjørt ..

Jonas Christensens bilde

Jeg synes det ble kjørt veldig bra i de aller fleste oppoverbakker, grei fart inn og ingen oppbremsing når man roet ned. Når vi ble hale på BOC-laget ble det nok litt mer rykk og napp :)

 

For min del opplevde jeg at rulla stort sett gikk veldig bra, kanskje med unntak av et par unødvendige luker

 

Når jeg fikk en luke fra vår hale og farten var 49 km/t var i grunnen suppa kokt for min del. Redningen ble Rye 16 og jeg er godt fornøyd med ny pers :-)

 

 

/Jonas

Jonas Christensens bilde

Og gratulerer til Marit og Siri med gode klasse-plasseringer! .-)

Thomas Weisser-Svendsens bilde

Først en takk til Espen som ventet på meg da jeg fomlet litt vel mye med kjedet.Hadde ikke klart å kjøre inn den luken alene, men det kostet litt mer enn planlagt å kjøre den inn igjen. Bena ble ikke helt det samme etter det lille stuntet der.

For en urutinert kar synes jeg det gikk greit lenge, helt til BOC kom å la seg inn foran oss. Da ble det mye rykk og napp, samt at det oppstod lettere luker i vår egen rulle. Jeg fikk en følelse av at tilværelsen ble litt mer 'anstrengt' da.

Selv klarte jeg å sovne litt bort en liten stund med litt drikking og fomling med gir, som følgelig medførte at toget gikk fra meg rett etter at "det hvite laget" kom å la seg i front.

Kom til slutt inn på 2:06 og kan vel egentlig ikke klage.

Thomas NW-S

Kristian Fjellhaugs bilde

 Hei alle sammen

Først av alt, takk for at jeg fikk være med dere. Har ikke vært på noen treninger med dere i år, men laget virker sterkt og jeg er imponert over disiplinen i kjøringen. Måtte slippe etter ca 1.15, men fikk ihvertfall bidratt i kjedet en halvtimes tid. Med 20 mil på baken ble det litt tungt etterhvert. Håper å få tid til å være med mere utover, og kanskje bidra i større grad.

MVH
Kristian

Willy Hugo Nordness bilde

Takk selv Kristian.

Du kjørte slik jeg mener å huske deg fra før, stødig og jevnt til det er helt slutt, så ut før du blir en "lukeskaper" ......... godt kjørt.

Håper du klarer å prioritere treninger med oss, prioriter sterkt Tirsdager og Torsdager, detaljer rundt disse dagene får du jo også pr mail ..

~Fuji~

Eirik Olsens bilde

En liten kommentar til gjennomføringen av rittet bare :

 

Når vi blir tatt igjen av et lag og bestemmer oss for å henge på tror jeg vi bør avvikle vår egen hale og kjøre den inn i rulla. I går ble vi som lå på halen bare liggende bakerst og fikk hele tiden den verste delen av trekkspilleffekten. Jeg kan berette om at den halen var et gudsforlatt sted hvor lukene kom og bakhjulene gikk og syra fløt fritt ;)

 

Strikken hadde nok røket for mange uansett når Hitec-laget også tok oss igjen og satte opp farten ytterligere, men jeg tror nok vi hadde hatt med flere ryttere lenger om vi hadde kjørt inn alle i rulla med en gang vi ble tatt igjen.

En liten kommentar fra sidelinjen. I ER i '09 ble 15-timeren innhentet av Stovnerkammeratene, noe som førte til ufattelig mye klabb og babb. Spesielt da kapteinene på 15-timern bestemte seg for å kjøre forbi Stovnerkammeratene igjen. Da klikket det for Stovnerkammeratene, for å si det mildt. Nok om det. Erfaringen min er at om man blir tatt igjen av et lag, så bør man ikke forsøke å henge seg på. Dette fordi det er totalt ødeleggende for egen rulle. Det beste er å legge seg 20-30 meter bak og fortsette sitt eget ritt og heller bruke ryggene et stykke foran som inspirasjon. Dessuten: Er man hentet inn med 5(?) minutter har det andre laget vesentlig høyere kapasitet og hastighet, og det sier seg selv at man torpederer eget lag ved å prøve å holde følge.

 

Uansett er det greit å ha en strategi på forhånd slik at alle vet hvordan de skal forholde seg om/når man blir innhentet. Men det var vel vanskelig å bremse Willy-sjarken når han hadde god-diesel på tanken og vind i seilene :).

Espen Fossheims bilde

Godt poeng der fra Ken. Utfordringen er å tenke gjennom forskjellige scenarioer på forhånd og ha strategien klar for de fleste utfordringer. I ER 2011 visste vi at de tre første milene ville bli kjørt kontrollert for så gradvis å kjøre opp mot maks. Ideelt sett ville vi kunne fått til en velfungerende rulle som lå en del meter bak BOC elite og kjørte fornuftig på lagets kapasitet. Utfordringen var å korrekt esitmere denne kapasiteten da det begynte å oppstå diverse glipper og luker i rulla fordi det gikk så fort for enkelte mens andre hadde masse å kjøre med. Da var det nesten bare å gi frislipp og la de som vil sitte på inn. Så lenge vi var med BOC var farten uansett ikke større enn at L40 kapasiteten skulle holde. Det var først når den hvite tornadoen kom at det ble fyrverkeri og da var det allerede for sent med bare en mil igjen. De neste rittene bil helt anderledes hvor laget kjører det de er gode for. 

/espen

Hei

Vel kjørt.

Jeg syntes det meste fungerte helt til vi ble tatt igjen av BOC. Etter dette ble det utrolig ujevn kjøring og det var for de som prøvde å spise litt på halen et lite helv.... med alle den strekkspilleffekten. Ble betydelig mer sliten av å sitte der enn å ligge i rulla. Jeg tror også at vi er mer tjent på å legge oss et stykke bak det raskere laget og kjøre vårt eget opplegg. Når vi først blir hentet inn så kan det være greit å kjøre alle inn i storrulla, slik at ingen blir sittende og vente på halen, da det var et sted kun egnet for syrebad:)   

Jeg kapitulerte en stund etter at det "hvite toget" hadde sust forbi og farten økte ytterligere. Kom inn på 2:06 og det er vel akkurat OK!

Gratulerer til Marit & Siri med flotte plasseringer.

//

Jan Erik    

 

Willy Hugo Nordness bilde

Noen betraktninger.

Hvem ble vi kjørt inn av, jo BOC1, et vesentlig sterkere lag en L40, etter det jeg kunne se så kjørte de med en rulle på 12-14 mann og resten på halen!

BOC1 kjørte Enebakk på 1:55 og med det trøkket Arve Lyngstad & co hadde der fremme på slettene OG i nedkjøringer så tapte de nok for vår egen xp på måten de kjørte motbakker på, det gikk sakte der, mens nedover gikk det sykt fort med lite luker og tette rekker!

Tenk litt over hva vi kan lære av det, tenk litt på hvilken egenskap som må opp et hakk eller to.

 

Vi kjørte i perioder egen rulle bak boc, vi kjørte da med en uorganisert hale og de som foretrakk den var nok ille ute ja, rulla ble jo kjørt endel av og på da vi merket at enkelte ikke klarte føringer i boc's fart.

Tenk på denne økta som en knall treningsøkt, tenk på denne økta neste gang det er tempo på treningsplanen .................. eller bakke for den del, tenk litt på hvilken egenskap som kan bli bedre for å kunne holde 40 km/t i snitt.

Enebakk er og vil altid være et ritt som går på full trøkk, det å ligge i den farta krever kjørestyrke, MASSE kjørestyrke, treningsplanen er bygget rundt dette,

derfor finner du egentlig veldig få vispeturer til Son på den planen, mye av de få timene den inneholder pr uke dreier seg om harde økter .......... rett og slett siden den er bygget opp rundt minst mulig tidsforbruk pr uke og både Espen og jeg er overbeviste at den planen gir laget som helhet et løft.

 

Så kan man jo spørre seg hvordan utvikklingen hadde blitt hvis vi bremset ned laget, slapp boc for seg selv og kjørte 100% som eget lag hele veien,

ikke helt lett å si, vi var 9 mann samlet inn denne Søndagen, hadde vi vært flere med inn i fortsatt 40 km/t i snitt ?

(vi 9 hadde akkurat 40.00 km/t i snitt)

Men det er jo fullt mulig å finne ut av ved neste satsningsritt :-)

 

~Fuji~

Espen Fossheims bilde

Willy setter finger'n på mange gode poenger her. Det er umulig å vite hva laget ville kjørt på uten vindskjerm i noen mil - men med ekstra trekkspill og syrebad i bakkant. Jeg tror vi hadde fått noen minutter ekstra men kanskje hatt med oss flere inn på den tida. Vi vil uansett få bedre greie på det i de neste rittene. Samtidig var det en utmerket treningsøkt som skulle gi mer kjørestyrke til de fleste. Det er jo litt morsomt å kjenne på realt trøkk også -  noe vi i L40 trenger masse av når startskuddet går på Lillehammer. Så selv om jeg personlig synes det kanskje gitt litt over stokk og stein på slutten og jeg i etterkant ser at vi med hell også kunne valgt andre strategier - er jeg i grunnen ganske fornøyd med at det gikk som det gikk. Mange perser og mange gode tider er jo også resultater som det står respekt av selv om vi ikke fikk optimal kjøring med og for laget hele veien. Hva mener dere?

/espen

Runar Brocks bilde

Er det noen som har loggført fart og eller puls gjennom hele Enebakk Rundt av dere som holdt med laget helt inn?

Runar Brock