Du er her

Langesykkelen tas i bruk på Nordmarka Rundt

Erik Øystein Johansens bilde
Forum: 

Etter torsdagens testing av langesykkelen på Gamle Mossevei har vi-ressursgruppa bestemt oss for å bruke den på Nordmarka Rundt. Vi var tilsammen 20 mann som gjorde 3 gjennomkjøringer av langing fra sykkelen. Det var svært vellykket og vi klarte å betjene 10 ryttere per minutt med 2 flasker hver i en snittfart på 30 km/t på flat mark. Det vil si at vi på en 3 minutters langing nå bare taper 500m distanse i forhold til en snittfart på 40 km/t. Står vi stille i 3 min taper vi 2000m distanse til mål, slik at dette helt klart vil gi tidsgevinst på over 2 minutter på søndag!

 

Men langing fra sykkel er ikke helt risikofritt og krever at alle må nøyaktig vite hvordan det gjennomføres. Jeg vil derfor nå beskrive hvordan dette gjennomføres og velger å dele langingen opp i tre faser.

 

1.fase, forberedelse til langing.
Kaptein varsler at langing er forestående. Dette betyr at alle må drikke opp eller tømme flasker de ønsker erstattet. Når feltet nærmer seg langebilen må alle gjøre seg klar til å kaste sine (helt)tomme flasker i grøfta på høyre side av veien. Ta en flaske mellom tennene og den andre i kastehånda. For venstre rekke er kastehånda venstre hånd, slik at de kaster flaskene i høy bue over høyre rekke. Høyre rekke kaster med høyre hånd flaskene bare rett ut til høyre i grøfta. Grunnen til at flaskene skal være helt tomme er at en tom flaske er mindre farlig enn en halvfull hvis den skulle komme i veibanen eller treffe en medsyklist. Forsøk å få dem kastet før dere har passert bilen.

 

2. fase, selve langingen.
Rett før laget tar igjen sykkellangeren gir kapteinen beskjed om å låse rulla. Man lar så sykkellangeren passere ned i mellom rekkene og rytterne tar 1 eller 2 flasker fra langesykkelen. I selve langingen er det naturlig å slippe opp en liten luke på ca. 2m slik at det er kun én rytter per side som henter ut flasker fra langesykkelen. Det vil si når en rytter har passert fremre kurv på langesykkelen, så kan neste rytter starte sin henting av flasker.

 

Flaskene hentes ut på følgende måte:
Kjør inn mot langesykkelen med én hånd på styret og den andre klar til å gripe ned i kassa og for å ta opp en flaske. Hele tiden er det viktig å se framover slik at man sykler i en rett og rolig linje framover. Fokusér på veien og bruk sidesynet for å se hvor kassene er. Fokus på kassene fører raskt til vingling på sykkelen! Strekk armen ned i kassa og kjenn at du griper en flaske. Ta opp denne og hold den fast med tenna i flasketuten. Gjør klar til å ta opp flaske nummer 2 som du putter rett ned i flaskeholderen. Nå sykler du forbi langesykkelen og putter flaska du har mellom tenna ned i sin flaskeholder. Trekk forbi sykkelen slik at nestemann slipper til.

 

MERK: Det er veldig viktig at ingen tar tak i kassene på langesykkelen. Det kan føre til at sykkellangeren mister balansen og styringen på en allerede svært tung og lite manøvrerbar sykkel.

 

3. fase, akselerasjon og oppstart av rulla
Første par som passerer langesykkelen har ansvaret for å sette farta etter å ha mottatt flasker slik at hele laget kommer forbi langesykkelen uten problemer. Det er veldig viktig at de ikke sakker farta etter passering fordi ellers så vil det køe seg opp rundt langesykkelen. Første par må derfor vite hvilken hastighet de hadde rett før de tok igjen langesykkelen og ikke droppe under denne. De bør heller øke hastigheten med 1-2 km/t i forhold til inngangshastigheten. Langesykkelen vil etterhvert som flasker tas ut av kassene lett kunne sykle 2-3km/t fortere. Siste mann som tar flasker sier i fra til kaptein/laget at langing er fullført. Kaptein gir beskjed om oppstart av rulla.

 

VIKTIG:
Alle må trene på å sykle med én hånd på styret slik at de stødig kan ta en flaske fra langesykkelen med den andre hånden. Man må kunne motta flasker både fra høyre og venstre side slik at her må man trene begge armene til å styre sykkelen. Tren på dette når du sykler alene f.eks. til og fra trening.
Før rittet oppfordrer jeg alle til visualisere hvordan en slik sykkellanging skal foregå, slik at de på den måten husker det bedre. Dette gjelder særlig de som ikke har fått testet langing på trening.

 

Har du ikke sett langesykkelen ennå, så finner du den her.

 

Sykkelhilsen Erik

Ole Andreas Fuglesangs bilde

Vel blåst og bra kjørt i dag alle sammen!

Det var en fryd og skikkelig moro å kjøre følgebil bak laget idag!. Laget så bra ut og vi måtte gasse så mye for å holde følge at temperaturmåleren i bilen til Ketil var på hissig rødblink deler av turen.

 

Det virket som at langingen med verdens kuleste langesykkel gikk bra. Bra opplegg og bra innsats av Erik som tråkka! Kjempebra at alle kasta de tomme flaskene samtidig før langingen. Lokalbefolkningen kommenterte at denne måten å gjøre det på var ryddig og fint istedenfor å forsøple hele distriktet med tomflasker. Selv fikk jeg ikke sett hvordan selve langeseansen nøyaktig gikk for seg, så det må noen andre kommentere og analysere.

 

En ting vi la merke til var at endel ryttere kun kasta én flaske før den første langingen. Hvis det betyr at man ikke har drukket opp begge flaskene, så har man nok drukket for lite så langt i rittet.

 

Ved langing fra veikant ville svært få ta i mot flasker, fordi man ikke trengte selv. Man må da huske at det kun er høyrerekka som blir langet og høyrerekka er derfor ansvarlig for at venstrerekka også blir langet. Ligger man i den rekka som får langing fra veikant har man i utgangspunktet ikke anledning til å si nei til å ta i mot flasker. Alle som får en flaske holdt ut mot seg bør ta i mot og gi videre til andre i laget som trenger det. Her kan vi gjerne bli litt bedre til neste gang.

 

PACEkjøring ved teknisk uhell/punktering:

Dette ble gjort flere ganger idag med litt ulike resultat fra dårlig til veldig bra. Vi har kanskje ikke snakket nok om det på forhånd og det var kanskje en ny situasjon for enkelte. For at det skal bli vellykket er det viktig at rytteren tør å ligge skikkelig nærme støtfangeren på bilen. Rytteren må styre farten med tommel opp for øking og tommel ned of senking av bilens fart. Bilen må kjøre jevnt og justere farten etter signal fra rytter. Så må verken sjåfør eller rytter stresse og gjerne bruke så lang tid som mulig. De gangene dette funket i dag ble det kjørt relativt høye hastigheter på flatmark hvor rytteren kun brukte pedalene til å justere posisjon i forhold til støtfanger. Veldig bra.

 

Vi erfarte også at det til neste gang kan være lurt å legge litt flasker i teknisk bil og et hjulsett i restaurantvogna slik at de ulike bilene kan utfylle hverandres roller dersom situasjoner underveis krever det.

 

Takk til Erik for stødig føring og god innsats med langesykkel og takk til Håvard for god organisering av hele støtteapparat på forhånd. Erik er også en god taktikker med smarte veivalg og bra oversikt underveis. Takk til de som stilte med biler. Takk til alle som deltok i støtteapparatet. Takk til meg for mye god gasspedalbruk. Takk og gratulerer til alle som syklet inn til nok et bra resultat. Bra gjeng!

 

-Ole A.

God created dirt
-Dirt don´t hurt

Geir Pettersens bilde

Som Ole Andreas er inne på er det sikkert noen småting vi kan justere ift. langing, pacekjøring o.l., men jeg tror alle er enige i at opplegget fungerte veldig bra! Super innsats av mannskapet i følgebilene!