Du er her

LAGOPPSETT Mjøsa Rundt

Geir Pettersens bilde
Forum: 

 

Starten går kl 0805. Oppstilling etter XP kl 0755.

Individuell oppvarming. Det går fort fra start, så varm opp godt.

 

Alle tar med 6 flasker drikke. 4 flasker skal leveres langebilen før start. Innhold i disse skal være sportsdrikke, 2,5 skjeer Maxim, fortrinnsvis appelsin/sitron-smak. Kun 0,75 l Maxim/Rye-flasker kan benyttes. Skriv navn på flaskene hvis du vil ha dem igjen etter rittet.

 

Lagoppstilling:

1   Geir Pettersen Håvar Hilde
2   Bjørn Øverby Gaute Norderhaug
3   Ole Harald Austad Øyvind Gudmundsen
4   Asle Løvik Markuz Linggren
5   Bent Erik Vangberg Martin Jarrett
6   Glenn Arvesen Stian Gjone
7   Aleksander Gulbrandsen Dagfinn Aarvaag
8   Pål Lønseth Kenneth Antonsen
       
9   Tarjei Lægreid Kristoffer Solem
10   Kjetil Kronborg Henrik Holum
11   Stein Bjerkeset Thorstein Wines
12   Lars Nordmark Bjørn Sigurd Johansen
13   Erik Andersen Lars Petter Jensen
14   Magnus Müller Kristoffer Bugge

 

Hvis du ikke finner navnet ditt så har du ikke meldt deg på lista på forumet. Starter på halen.

 

Kjedet på storeskiva og en fot innklikket før start. Vi prøver å unngå rykk i starten, men vær obs på at dette likevel kan skje. Det er nedoverbakker like etter start, så farten vil bli høy temmelig kjapt.

 

Vi slipper XP nesten umiddelbart. Geir og Håvar øker farta gradvis og setter igang rulla etter at Tarjei har gitt beskjed på radio om at alle er med. Magnus har oversikt over halen og roper til Tarjei om alle er med. Alle som starter i rulla har ansvar for at fartsøkningen blir JEVN og gradvis.

 

Etter at vi har etablert en bra marsjfart og ting har roet seg vil vi øke antall ryttere i rulla.

 

Vi starter med mange sterke ryttere på halen. Rittet er langt og vi må spre belastningen slik at vi har mer å kjøre med mot slutten. De som starter i rulla kan derfor gjerne ta en tur på halen før Lillehammer. Hvis det går lang tid uten at noen går ut av rulla vil vi ta ut ryttere for å sirkulere inn nye og få brukt hele laget.

 

1) Fartsavpasning i front. Jevnt og rolig over i transportrekka. Ikke rykke, men heller ikke så sein overgang at laget sinkes unødvendig.

2) Tett mellom rekkene. Viktig, siden det trolig blir litt vind.

3) Unngå alle luker, også bakover i transportrekka.

 

Bakken ved Minnesund kjøres slik at alle klarer å henge med opp. Derfra og inn går alltid i høyt tempo. Vi skal ikke spurte i mål og vi skal ikke kjøre av noen de siste hundre meterne, men det er ikke nødvendig å kjøre så sakte den siste kilometeren som vi gjorde på Randsfjorden.

 

To langinger av drikke fra langesykkel. Første i bakkene etter Lillehammer (ca. 100 km). Andre i egnet bakke ved Stange (ca. 170 km). Ingen stopp og ingen langing av mat.

 

Vi bør klare å ta 4. plass. Sluttid omkring 5:40 - 5:59, avhengig av vær og vind.

 

Kristoffer Bugges bilde

Fy f... dette kommer til å bli helt rått!! Endelig skal laget og hver enkelt kunne få et ritt som er noen kilometer (og litt til) langt. Det er her vi er sterke! Det er sånne lange ritt vi har trent godt imot og det er dette vi er goooode på!

 

Gleder meg sykt!! :D

Kenneth Antonsens bilde

Hei.

Dette blir utrolig gøy, jeg vet at vi er veldig sterke. Spesielt på dette rittet hvor profilen er såpass flat vil vi virkelig få testet oss. 

Husk som Geir påpeker at vi skal angripe de små kulene, og holde farten opp i de små kneikene som er. 

Ellers minner jeg alle mann på at man husker på å spise og drikke regelmessig. Dette rittet starter i utgangspunktet å virkelig gjøre vondt etter Lillehammer. Alt du ikke spiste før Lillehammer får du svi for her. Så start  spisingen etter 20 min, og hold det gående.

Forøvrig, konsentrer om tette rekker, spesielt i front.  Samt at vi alle har en avslappet kjørestil, hvor vi forsøker å finne flyten og harmonien i rullen uten rykk og napp. Husk derfor å snakke med mannen bak eller foran deg om det kjøres rykkete. Uten tilsnakk skjer det ingenting. Alle har ansvar.

Dette blir sinnsykt gøy, det er de lange rittene vi har trent til som Kristoffer sier, og det er i Mjøsa rundt vi alle skal kjenne litt på hvor vondt det skal gjøre, og hvor viktig det er med den riktige mentale innstillingen.

Trykk på hilsen Kenneth

Kristoffer Solems bilde

Alt ligger til rette for en flott tur rundt Mjøsa og jeg håper alle er like tente og ivrige som det jeg er. Som det påpekes overfor, det her vi skal skinne!

 

Som alltid er det et poeng å slappe av og spise/drikke godt fredag og lørdag, det vil si  at man lar den strie bekken som sneier hushjørnet ditt i disse dager renne videre, at du takker nei til den fuktige byturen med gutta på lørdag og at du generalt lar kone og barn være kone og barn for en stakket stund.

 

Du er tross alt SEMI-AMATØR SYKLIST så noen privilegier skal du ha!

 

Lykke til alle sammen, kjør hardt, godt og jevnt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10095099

 

Er dette noe å bekymre seg for? Sykler vi helt nede ved vannet?

Geir Pettersens bilde

Vi sykler vel ikke rett i vannkanten. Mener å huske at vi er relativt lavt nede på et strekke etter Gjøvik / inn mot Lillehammer, men det bør ikke være noe stort problem. Etter Lillehammer er vi uansett mange meter over en eventuell flom.

 

Forøvrig meldes det nå om ganske bra vær på søndagen. Overskyet og en viss fare for bittelitt regn helt i begynnelsen, men ikke mye. Litt utover i rittet skal sola skinne. Det er også meldt om helt minimalt med vind.

Det er vel ikke vannstanden i Mjøsa som kan bli problemet på søndag (vi sykler  ikke så lavt i terrenget), men heller bekker/elver som flommer over/finner nye løp og da event. ødelegger lokale veinett.  Og det mest utsatte området her er Ringsaker (på vei sørover etter Lillehammer). Men vi får regne med  at kommende natts kraftige nedbørsmengder ikke ødelegger årets MR. Skulle det mot formodning likevel skje, så håper jeg Geir og Tarjei har et alternativt opplegg for oss på søndag. En "rittgjennomkjøring" på over 200 km. Vi trenger å få kjørt oss på søndag.

 

Fantastisk at hele 28 ryttere stiller på startstreken på søndag morgen! Så får jeg håpe for egen del  at jeg klarer å henge med. Gårsdagens trening var tøff nok for meg. Gjennomsnittsfart på over 40 km/t på 235 km er tøffe saker for en som ser 50-tallet i det fjerne. Rye 15 (eller rettere sagt Rye 14) har aldri hatt så MANGE sterke ryttere som i år! Er vi/dere heldige med værforholdene 25. juni, så knuses rekorden fra 2009!!!

 

Gamlefar Stein

Snart 50

Geir Pettersens bilde

Vi blir faktisk 30 på start, Stein. To personer har kommet til etter at lagoppsettet ble lagt ut, så dette blir bra!

 

Værmeldingen blir bare bedre og bedre for hver time som går. Akkurat nå er det meldt null regn og delvis skyet allerede fra start. Det er meldt svak vind fra sør. Opp til Lillehammer er dette helt perfekt. Etter vending vil vi få litt motvind, men det ser ut til å bli betydelig mindre enn vi hadde på slutten av Randsfjorden.

 

Feiring IL har vært på løypebefaring for noen dager siden. De melder at det er dårlig vei etter Tangen ved ca 200 km, bl.a. et kort strekke med grus. Vi roer ned der.

http://idrett.speaker.no/Organisation.asp?OrgElementId=53920

Kristoffer Bugges bilde

På Randsfjorden var det folk som lå bakkerst på halen som ikke var veldig kjappe med å få tatt flaskene da det var deres tur og så komme seg kjapt opp fra langesykkelen og til laget. Det er viktig at man ikke bruker unødvendig tid på dette og når alle er med så ropes det bakfra "Alle med".

Får man ikke med seg en av flaske eller at man ikke klarer å få med noen i det hele tatt er det ikke noe problem. Vi vil ha to langinger og 6 flasker på dette rittet skal være mer enn nok. Klarer du ikke å få med deg begge flaskene så må man for all del ikke stoppe opp eller snu for å få med seg en flaske. Det er alltid noen som har ekstra drikke.

 

Turen i fjor: http://connect.garmin.com/activity/36712734

 

 

Kåre Furulunds bilde

Halla.

Ønsker dere alle en riktig god tur i morgen, og lykke til. Selv sitter jeg i Danmark med en iskald en og forbreder 50 års lag. Skulle selvsagt vært med dere, men sånn er det noen ganger.

 

Furu