Du er her

To grupper og kjedekjøring i front

Tor Vallas bilde
Forum: 

 

Hei !

Det er startet en diskusjon om kjedekjøring, låsing i front mm under temaet "Mjøsa Rundt".  Vi kan fortsette den diskusjonen her.

Under har jeg klippet inn en e-mail fra Per Christian om to grupper og kjedekjøring, samt låsing i front i oppoverbakker.

 

-------
 
Ser dere hadde en fin tur rundt Mjøsa. Med et snitt på litt over 28 km/t er dere vel der dere skal være.

Jeg ser dere låser kjedet oppoverbakker helt nede i 14-16 km/t. Når Rye 18 kjører med låsing i front oppover så pleier vi å gjøre det når farten faller under 20 km/t.

Hvis dere blir så mange at dere kjører med 2 kjeder så er det viktig at den bakre gruppen ligger ganske tett på den fremre. Det forutsetter at rulleringen i det fremre kjede gå så jevnt at det kjøringen i det bakre ikke blir rykkete - dvs. den bakre gruppen kjører raskere enn den fremre venstre rekke. Derfor må bakre venstre mann i det fremre kjede hele tiden flytte seg over mot høyre rekke. Stopper denne bevegelsen så må kjede bak bremse. Det gir rykkete kjøring og sliter ut folk. Dette er ganske vanskelig og ofte kan den bakre gruppen bli liggende litt for langt bak for å kjøre jevnere. Da sliter de ut de fremste i den bakre gruppen. Dette er ikke enkelt og hvis dere ikke får trent på det, så må dere i hvert falll være klar over mekanismene. Kjedekjøring er vanskelig og kjedekjøring med to grupper en ennå vanskeligere, men trolig lettere enn å kjøre kjede med 20 mann :-)

Ettersom låsing i front også stanser rotasjonen i det fremre kjede så kan også hyppig låsing/rulle/låsing skape rykkete kjøring. Men her vil jeg tro dere raskt finner et balansepunkt. Det er jo lite småbakker i DSSP. I hvert fall ikke før vi passerer Lillehammer.

Lykke til

mvh
per chr.

  

Roy Gotheims bilde

Syntes at å ikke låse kjede før vi var nede i 14-16 km/t ikke fungerte noe særlig på Mjøsa Rundt. Det var jo sjeldent vi var nede i slike hastigheter. Tror en grense på 17-18 km/t ville vært bedre. Det vil da bli lettere å holde et behagelig tempo i motbakkene.

 

Når det gjelder kjedekjøring mener også jeg at det ble for mye rykk og napp og unødvendig slit. Jeg la meg i "sekken" ved et par anledninger, og selv det å ligge først i sekken og "dra" denne med flere sykkel-lengder frem til kjedet føltes mer behagelig og energibesparende enn å ligge i kjedet. 

Det er vel flere årsaker til dette, men litt dårlig disiplin med kraftige rykk i høyrefila for å tette lukker i kjedet er vel en av de. En annen er nok den store forskjellen i fysisk form det er i gruppa.

 

En annen ting vi kan prøve å få til er å "time" vekslinger i forhold til nedoverbakker slik at tjukkasene (meg inkludert selvfølgelig) ligger i front her. Det er vel unødvendig at bl.a. jentene skal tråkke livet av seg i front i nedoverbakker når vi (tjukkasene) allikevel nærmest triller fra de uansett. Det vil si at vi kanskje må ha bedre disiplin på å låse i nedoverbakker også.Synspunkter?

 

Sees på trening i kveld.

 

Kjør debatt!