Du er her

Trening tirsdag 27. april

Geir Pettersens bilde
Forum: 

Tirsdag 27.04 kjører vi samme opplegg som torsdag i forrige uke.

 

Vi kjører Jessheim-runden før tempodrag. Hensikten på denne runden er å trene rulleteknikk. Det er langtfra noen rolig langtur, men generell fart skal IKKE settes høyere enn at alle holder godt følge. Minst et hakk lavere fart enn konkurransetempo. Det er viktigere nå at vi får teknikken og samspillet til å fungere enn at det går fryktelig fort. Vi øker eventuelt farten på strekningen etter Jessheim og det vil uansett gå fort nok for de fleste på tempodragene. 

 

Ber folk være særlig oppmerksom på følgende:

 

1) Unngå luker! Luker skaper trekkspilleffekt, gir økt luftmotstand og lavere fart. 

 

2) De i front styrer hvor hele laget ligger i veien. Se godt framover og styr laget unna hindringer og sprekker i veien i god tid. 

 

3)  Ut av rundkjøringer og kryss må de som ligger i front holde litt igjen slik at vi unngår luker. Forsøk eventuelt å se deg litt bakover for å forsikre deg om at laget er med. 

 

4) Oppretthold trykk i front inn i bakker og et godt stykke opp, slik at de bak slipper å bremse. Ro deretter gradvis ned og ta det rolig over bakketoppen, slik at de bak slipper å akselerere.

 

5) I nedoverbakker skal det kjøres hardt i front. Det er ingen grunn til å lette noe særlig på trykket når man kommer over i transportrekka. Luftmotstanden vil uansett bremse dem som er i front, slik at de bak lett burde klare å holde følge. De som er sterke i nedoverbakkene må imidlertid ha følelse med hva som er riktig intensitet, slik at man ikke rykker, lager luker og kjører i stykker dem som kommer bak.

 

6) I svingete/tekniske nedoverbakker har de i front ansvar for å tilpasse farten slik at vi kommer trygt ned og laget ikke sprekker opp. Det kan tilsi noe lavere fart enn hva enkelte er komfortabel med å kjøre helt alene. Bakover i rekkene har folk ansvar for at det ikke blir luker. Det er IKKE greit å lage luker i nedoverbakker fordi du føler deg utrygg. Det ødelegger flyten i hele laget og farten blir redusert. Gå heller bakerst på halen før nedkjøringen hvis du er spesielt utrygg.