Du er her

Rittgjennomkjøringen tirsdag 26. april

Geir Pettersens bilde
Forum: 

Jeg klokket oss inn på ca. 2:12. Det inkluderer en rolig start de første 500m, rolig kjøring en lang strekning etter punkteringen og at vi tok gangveien og ikke motorveien. Vi holdt m.a.o omtrent rittfart. Tipper vi skal klare en tid under 2 timer på rittet.

 

Litt dumt at noen falt av relativt tidlig. Med såpass høy fart er det ikke rart om noen må slippe. Normalt skal vi ikke kjøre fra noen på trening, men det var veldig vanskelig for meg som da lå som halesjef å oppdage det. 

 

Det er mange sterke ryttere på laget og det kjøres jevnt over bra. Det er endel ting vi kan gjøre bedre:

  • Luker: Det ble altfor mange luker, særlig i starten men også senere. Pass særlig på å ikke lage luker når du veksler over til fartsrekka. De som føler seg utrygge i tekniske utforkjøringer oppfordres til å gå på halen før disse.
  • Rykk og napp: Altfor mye rykk og napp i starten som sliter på folk. Dette blir bedre under rittet hvor det er færre biler, men alle må prøve å kjøre litt jevnere.
  • Inn i bakker: Veldig bra og mye bedre enn ifjor! Vi holder dampen oppe til vi er et godt stykke opp i bakkene slik at de bakerste slipper å bremse.
  • Oppe i bakkene: Det kjøres litt for hardt enkelte steder, særlig i den bratte bakken etter Ikea. Omtrent midtveis i denne bakken kan vi gjerne slakke ned litt. Gode og middels bakkeklatrere skal ikke behøve å kjøre denne bakken langt opp i sone 4. 
  • Etter bakkene og ut av svinger/rundkjøringer: Ganske bra. Husk at hele laget skal med over bakken eller ut av svingen/rundkjøringen. Rolig og kontrollert igangsetting.
  • Korteste vei: På ritt kjører vi korteste vei i vår veibane. Det betyr at transportrekka legger seg ut mot midten av veibanen før venstresvinger. Fartsrekka har ansvar for å holde seg tett inntil transportrekka.
  • Holde farta: Noen har en tendens til å bare øke og øke farta i front, særlig hvis de har sterke ryttere rundt seg som gjør det samme. Prøv å unngå dette. Hele rulla blir mer ujevn, og det pleier å ende med at det blir luker og at mange ryttere plutselig må ned på halen.
  • Halen: Vær konsentrert og unngå luker! Gjelder særlig på ER, hvor intensiteten er så høy at luker kan bli umulig å kjøre inn.

 

Søndag 8. mai har vi rittgjennomkjøring Nordmarka Rundt. Håper like mange møter opp da, særlig dem som skal være med på det rittet. Det vil bli kjørt hardt fram til bunnen av Sollihøgda, men alle skal med. Bakken vil bli kjørt i rittfart og helt jevnt hele veien. På toppen venter vi på dem som eventuelt faller av i bakken. Derfra og inn kjøres som en hard langtur, noe roligere enn rittfart.

 

Geir

Kenneth Antonsens bilde

Hei.

Støtter meg til Geir`s kommentarer.  Oppsummert kjører vi bra, og vi holder et veldig bra driv i deler av løypen.

Tips:

VARM opp veldig godt. Man bruker godt over 20 minutter på å bli varm. Du vil få syre i beina om du ikke er varm, samme hvor god form du er i.

Forsøk å kjøre bakkene med relativt lette gir. Av samme grunn som over, SYRE.

Ellers tar jeg for meg halekjøringen, da jeg skal være ansvarlig her.

Som jeg sa både før treningen, og etter er det utrolig viktig å følge med på halesjefen. Dette er en av de aller tyngste plassene, og jeg har ingen andre valg enn å holde min plass så tett opp  mot rullen som mulig. Vi vet også at det blir noe rykk og napp bak  på halen spesielt i bakkene. Vi sitter helt bakerst og har alltid endel mer igjen av bakken når rullen kjører igang, uansett hvor flinke rullen har vært med å ta hensyn over toppen av bakken.

Vi er også helt avhengig at halerullen fungere, dette er primært et sted hvor man skal kunne få igen pusten noen, før man igjen kommer seg inn i rullen.  Vi må for guds skyld ha disiplin på halen, ellers fungere den overhode ikke. Som nevnt vil jeg være streng på at ingen skal stå over føringer. Klarer du ikke å holde plassen på halen, skal du legge deg bak denne. 

Blir man så sliten at må "jukse" på halen er sjansen stor for at du ødelegger for laget, og i tillegg gjør man hele halen til et mye værre sted enn selve rullen.

 

Tips:

Følge med på halesjefen. Husk at vi antageligvis må sette opp farten over bakkene for å henge med.

Hold hjulet for enhver pris, starter du å slite, legg deg bak halerullen : )

 

da er det bare å glede seg. Jeg tror vi kan ha stor sjans til å kjøre på under 1.55, og jeg er nesten sikker på at vi slår tempoen.

 

Geir Pettersens bilde

For øvrig blir lagoppstilling lagt ut her på forumet etter treningen torsdag, og senest fredag kl 1200.

 

Har nå 25 personer på lista og det gode sykkelværet skal bare fortsette og fortsette, så dette blir bra!

 

Ole Harald Austads bilde

Hei, veldig bra rulle i går, selv om jeg ødela med punktering. Glass i dekket, fant det heldigvis før ny slange. Enig med deg Kenneth, tror med jevn og god kjøring fra start at det bør kunne være mulig å komme seg ned mot 1.55. noen faller kanskje av underveis, men det viktigste er at alle klinker til og bidrar, bedre å gi gass halve rittet og så gi seg enn å henge etter og bremse rulla ved å lage store luker. På lengre ritt kan det være bra å roe litt mer og tenke mer taktisk tempo, men på ER er det vel bare å kjøre maks hvertfall fra Rælingen, men for å få en god tid må vi kjøre jevnt, jevne kontrollerte fartsøkninger og jevn god rulle, kontrollert ut av rundkjøringer og over bakketopper, viktig at kapteinen og halesjefen sier fra til rulla underveis, tett mellom rekkene og passe på at fartsrekka ikke bruker for mye krefter på å komme rundt, fartsrekka må jobbe for å holde jevnt større fart en transporten. Transportrekka må være flinke til å legge gode linjer og gi nok plass til fartsrekka, som Geir sier, bruk hele veibanen.

Hvis vi får laget til å fungere optimalt kjører vi forbi Tempoen, kanskje vi skal ta en liten brief på dette på torsdag? , så det ikke blir usikkerhet og nøling når vi tar dem igjen?

 

BRA KJØRT

Hilsen Ole

 

Geir Pettersens bilde

Vi tar en kort runde på det med forbikjøring av andre lag på torsdag, Ole Harald.

 

Normalt skal vi kjøre forbi på en rekke ved at folk fletter inn. Frontmannen holder mot midten av veien til han er et godt stykke forbi, deretter fletter alle ut til sin gamle plass og rulla settes igang. Dette er imidlertid blytungt, så hvis vi ser at det er trygt og oversiktlig nok bruker vi begge rekkene. Det er en vurderingssak og kapteinene bestemmer. Uansett skal ingen begynne å kjøre forbi uten at en av kapteinene ligger nær fronten og gir klar beskjed om når og hvordan det skal skje.

 

Har gitt Cato beskjed om at han må piske opp farta i laget sitt så de ikke sinker oss.

 

Det er også mulig at vi blir innhentet og kjørt forbi av laget bak oss. Da skal vi selvfølgelig gi plass (holde langt ut mot høyre) og unngå enhver vingling. Vi skal også dempe farten litt så de kommer trygt og raskt forbi. Vi skal ikke henge oss på halen av forbikjørende lag.

 

Vet at du er i superform Kenneth. Men for å nå 1.55 tror jeg at også de fleste andre på laget må ha en knallform på høyde med din! Jeg har i alle fall ikke det. For å smadre 1.55 må vi ha en snittfart på 41,7 km/t. Og da er det en drøss med motbakker underveis (Ikea og mange i Rælingen) som reduserer hastigherten drastisk. Jeg tror vi skal være veldig happy med 1.59-tallet. I fjor syklet vi på 2.03 (riktignok i drittvær; kaldt, regn og møkkete veier), men vindstille. 

 

Som mange vet så er jeg en sterk tilhenger av noe redusert starthastighet (spesielt i ER med et par bakker i starten). Håper det lat seg ordne! Det er bedre å "tape" 30 sekunder de første par kilometrene, ha med hele laget, og da kunen benytte alle rytterne i hardkjøret fra Furuset og inn (75 km).      

 

M.v.h.

Tung i baken og slowstarter Stein

Kristoffer Solems bilde

Stein, hadde jeg vært deg hadde jeg ligget unna pølsene og sixpacken på lørdag kvled, på søndag kjøres det det remmer og tøy kan bære...

 

Når det er sagt tror jeg også 1.55 er vel ambisøst selv om vi har en "hest" fra Grenlandsområdet (Lars) som ikke var med på gjennomkjøringen men som kommer til rittet!

 

Vindmessig bør Enebakk rundt være et nullsumspill men man kan potensielt være heldig med lite vind i starten og mulig medvind etter runding.

 

Videre ønsker jeg å påpeke viktigheten av å angripe samtlige av disse småbakkene på søndag. Disse skal kjøres med full punch og det betyr at de tre fremste i hver av rekkene må være forberedt på tunge føringer. Jeg kommer til å gi tydelige beskjeder om dette underveis i rittet. Det er kun når farten er lav inn i bakken eller at bakken er for lang at farten skal kontrolleres. Dette betyr også at hver og en må bruke huet når de kjører og lese traseen.  

Geir Pettersens bilde

Rittstrategien blir lagt ut senere sammen med lagoppstillingen. Noen kommentarer: 

 

Vi kjører ikke etter noe tidsskjema på dette rittet. Erfaringsvis så har det svært liten hensikt. Dette er et treningsritt hvor målet er å kjøre hardt og godt. Det skal være passe ubehagelig hele veien. Kapteinene vil jage farten opp litt hvis det blir for behagelig å sitte i rulla. Med den kjørevilligheten vi har i laget er imidlertid sannsynligheten større for at vi vil dempe farten litt enkelte steder for å unngå ujevnheter i rulla, særlig på første del av rittet.

 

Vi prøver å kjøre kontrollert ut fra start. Rulla blir satt igang etter ca. 100 m. All erfaring tilsier likevel at intensiteten blir svært høy og at det kan oppstå luker. Oppvarming minst 30 - 40 minutter inkludert flere drag opp i sone 3 er absolutt helt nødvendig.

 

Vi skal dra med oss fart opp i bakkene slik som på gjennomkjøringen (og som Kristoffer sier), men et stykke opp i de lengste kneikene (særlig Ikea-bakken) skal det kjøres kontrollert for å spare litt på kreftene.

 

Vi regner med at en del kommer til å falle fra underveis. Rittet passer ganske dårlig for ryttere som er utpregede slow-startere, som er dårligere enn gjennomsnittet i korte bakker, som er litt usikre på teknisk rullekjøring eller som ikke tåler raske intensitetsforandringer særlig godt. Som nevnt mange ganger før så er det vanlig at flere av de som detter av på Enebakk Rundt viser seg å være blant de sterkeste på DSSP og andre lange, jevne ritt.

 

Håvar Hildes bilde

Var med å kjørte i går men, får desverre ikke vært med på rittet. Tror dette vil bli veldig bra.  Har gjort meg noen tanker ang. I går. Som allerede bemerket må det kjøres tettere i front mye å spare. Ryttere som ligger i front må se langt forover for å gjøre sporvalg grunnet dårlig dekke. En del ryttere er opptatt med hva som skjer på siden og andre steder dette stjeler oppmerksomhet og fokus. Det skal kun fokuseres forover. Siste ting som jeg mener, ingen spising i rulla annet en geel. Det skal ikke være nødvenig på et såpass kort ritt. Hvis man må så skal dette gjøres på halen. 

LYKKE TIL

Håvar Hilde

Kristoffer Bugges bilde

Ikke lenge igjen nå og tydelig at folket er klare. Ut i fra den økte forum aktiviteten å lese er det ingen tvil om at det ikke er mange dagene igjen og at vi er klare! 

 

Gjør vi det vi har snakket om skal dette gå bra. Hvis alle er fokuserte og gjør arbeidsoppgavene sine fikser vi dette og tiden blir også under 2 timer. Hva den blir er etter min mening mindre viktig så lenge vi jobber og gjør et bra gjennomført ritt. ER skal bli en positiv opplevelse der alle bidrar så lenge det lar seg gjøre og at det i teorien er minst 10 stykker kommer samlett inn. Det er klart at det kjøres ikke av så mange, men i teorien skal man kjøre det man er god for og gi alt! Alt for laget!

 

Arbeidsoppgaver:

Hver fokuserte, hele tiden!

Hver forutsigbar i kjøringen - jevn og god

Tett på hjulet foran - ingen luke ved skifte til fartsrekka

Tett mellom rekkene

To rette rekker - du skal stirre på ryggen, hjulet og ræva til mannen foran deg! men husk også langblikket slik at du ser hvor du sykler og hvor veien går...

 

Gleder meg!

Kristoffer B.

lars-magnus madsens bilde

Hei.

Jeg kaster meg i bilen i ettermiddag og blir med på treningen... hvor er opmøtet??.

Mvh

Lars magnus

Kenneth Antonsens bilde

Hei

 

Vi starter kl 18. fra Oslo kristne senter.

Kenneth

lars-magnus madsens bilde

Hmmmm.... Det vet jeg ikke hvor er desverre. synd vi ikke tok turen dit påskeaften da... : )

Får sjekke kjørerute på nett bare... nå må jeg kjøre skal jeg rekke det

 

lars-magnus

Geir Pettersens bilde

Det er på Kjeller. Retning Åråsen fra Hvam. Til høyre i rundkjøringen rett etter broa, så er du der omtrent. Kommer du til Åråsen så har du kjørt for langt.

lars-magnus madsens bilde

Bra... fant det på nett. nå må jeg hive meg... 3t kjøring så jeg.

snakkes... : )

lars magnus