Du er her

Enebakk rundt 2011

Per Arvid Gimres bilde

Sigurd har skrevet blogg om dagens ritt her: www.sportsklubbenrye.no/node/14189

 

Tore Haslemos bilde

Fin gjennomgang frå Sigurd, eg synes me køyrde godt i dag. Likevel synes eg det er mykje å henta på den tekniske køyringa. XP har hatt dei samme problemene i ER fleire år, fordi det er den løypa som kanskje best illustrerer dette problemet. Det er lett å sei at dette problemet ikkje er noko problem i seinare ritt som MR og DSSP, men eg synes det er meir interessant å sjå kva erfaringar ein kan ta med seg.

Rullekøyringa er ganske bra, men laget utnyttar terrenget og taklar tekniske hinder ganske dårleg. Me har perfekte forhold i dag, og det er ikkje noko å frykta i forhold til grep eller underlag. Sikkerheten er sjølvsagt viktig, men eg trur XP køyrer sikrare og meir foutsigbart med å sjå på følgande moment:

-Alle svingar kan kuttast, rulla tar alltid innersving.

-INGEN av svingane me har køyrt i dag (utanom kryssa) har krevd at me bremsar eller slepper pedalene. Utover i Enebakk er det mange svingar som ein sikkert kan forsera i 100 km/t på sykkel med fullt trøkk i pedalane. Eg har subba skoen i bakken under gateritt fleire gonger, me er laaaangt unna å gjera det i dag.

-I kryssa med krappe svingar (90 grader) bør me gjera følgande: Høgresving: Rulla til gul stripe, tangerer kvitstripa innerst i svingen, og ut igjen gulstripa ut av svingen. I dag køyrde rulla nesten innerst mot kvite stripa inn-, gjennom- og ut av svingen. Det betyr ein god del lågare fart, og lang tid å få samla laget etter krysset. Sjå på motorsport: Ingen som køyrer innerste linje i krappe svingar, men ut-inn-ut for å kunne halda så høg fart som mogleg. 

-I rundkøyringane kan ein ofte køyra tilnærma rett fram, ikkje noko grunn til å bremsa og ta store svingar. Pass heile tida på å gi plass til sidemannen, slik at han kan køyra tilsvarande linje.

Totalt sett fører desse detaljene til at me brukar lengre tid, og må gjera mange unødvendige nedbremsingar og aksellerasjonar. Kanskje kunne desse detaljene fått oss under 1.50 utan å bruka ein einaste ekstra kalori i dag?

Dei som får luke til mannen føre seg i tekniske situasjonar kan som regel unngå det med nokre lette tråkk eit par sekund tidlegare enn planlagt. Det belastar både rytteren og alle som kjem bak langt mindre enn å måtte reisa seg og spurta inn luka. 

Eg manglar fartstrening så langt i år, og knakk meg på å runda Gimre Jr. og eit par andre muskelmaskiner mot slutten av rittet. Så no blir det intervall og tempotrening framover, takk for turen og snakkast på trening.

Kva synes de andre?

Anders Åsbergs bilde

 Kloke ord fra Tore. Dette er noe vi må tenke på videre. Vi har mye tid å spare på å kjøre tett og teknisk optimalt også nedover. Vi skal ha like høy puls nedover som oppover og ettersom det går fortere nedover trengs det ekstra fokus der så det ikke blir luker og strekk i laget. På NR må det kjøres betydelig bedre nedover om vi skal ha noe i toppen å gjøre, men laget skal selvfølgelig ikke kjøres i styker ned til Roa f.eks.

Tre uke med hard trening nå vil gjøre susen på formen til laget så på NR kommer vi stille enda sterkere!

Ses på trening  morgen. Da trener vi sammen med 15t i et ledd å senke terskelen for å gå mellom lagene så oppfør dere skikkelig ;)

/anders

Jeg er en av de som er dårligst i tekniske partier med svinger i høy fart.
Det er veldig positivt at Tore tar opp dette etter rittet i går og på forumet i dag!
Jeg håper vi kan trene på dette på trening. I tillegg skal jeg sørge for å være bevisst på å øve bakker i høy fart når jeg trener alene.

 

Johan Haugseth

Det var moro å kjøre sammen dere og det varmet godt at alle satt i rulla og skapte fart i stede for å gjemme seg bak. Den lagmoralen blir fin i Gudbransdalen og det vil nok gi de andre lagene noe å tenke på. Jeg mener farten i starten var litt for høy. jeg tipper de fleste hadde den høyeste pulsen under rittet etter fem min og det betyr mye melkesyre i laget, som man må betale dyrt for på slutten. Jeg sleit i hvert fall de første ti minuttene, men etter det gikk det veldig fint.

Espen Unaass bilde

 Jeg filmet rittet. Videoen kan dere se her: http://vimeo.com/23151544

Dog, er det bare de 20første minuttene dere har sjangs til å se meg før jeg faller totalt av lasset.   

Det var skikkelig kult å se Espen:)

Beklager at jeg dro deg av halen ved 16 min (opp bakken fra Ikea), jeg får visst ikke klatretrøya i år heller... Det er så kjipt å se laget sige saaakte fra og det er ingenting igjen å gi! Fikk vondt i magen av å se deg lide samme skjebne 2 minutter etterpå.  Får håpe jeg kan by på en stor rygg ned Gudbrandsdalen:)))

 

Jon

 

Jon

Espen Unaass bilde

 Nei nei, du dro meg ikke av halen, bare min egen feil. Jeg hadde bare ikke nok å gi. Fikk på en sprekk på første føring i rulla da jeg ikke var opmerksom nok på farten fra start. 

 

Det er en helt jævelig følse å se laget gli i fra. I det man ligger ca 50 meter bak er man alltid like forbanna på seg selv for at man ikke klarte å presse seg bitte litt ekstra for å henge med.

 

Det som plager meg er at jeg dro på meg lungebetennlese under/pga rittet. Var ikke helt topp siste uka før rittet, så å presse seg maks var ikke helt en god idee.. Sist jeg hadde det var jeg veldig syk i 2månder.... Litt ugreit. 

Æsj, riktig god bedring Espen!!!  Vi vil ha deg tilbake igjen så snart du er frisk, ikke et sekund før;)

Jon

Christer Andreas Braathens bilde

 Veldig enig i det som bir sagt ang. teknisk kjøring. Mine par observasjoner:

 

1. Nedoverbakke: Mener også vi har mye å hente her. I nedoverbakke skal man ikke stå over et tråkk, men gi alt man har. Den tyngste posisjonen i rulla er/skal være forrerst i nedoverbakker. 

 

2. Tettere i front. Når det er svingete og vi forsøker å kjøre korteste vei, opplever jeg at vi i f.eks en høyresving gir for mye plass etter å ha kommet oss over i hvilerekken. Dilemmaet for personen i fartsrekka blir da om man skal forsøke å kjøre så tett som mulig eller holde ideallinja. Luft i rulla er ikke bra, men det er ikke bra å dra hele laget bort fra ideallinja heller. Øvelse gjør mester og dette blir bare bedre utover i sesongen.

 

3. Offervilje: Dette mener jeg ser veldig lovende ut: Jeg gikk en tur bak på halen rett etter Marikollen, fordi jeg av en eller annen grunn trenger lavere puls enn 84% for å klare å svelge fast føde. Siklet en mellomting av Maxim Cookie&cream og sportsdrink på vei ned til rundkjøringen før jeg la meg bak. Mamma hadde vært stolt! På halen var det ingen å finne fordi alle hadde kommet seg inn i rulla. Gikk også på halen rundt Enebakk noen minutter og heller ikke da fant jeg mer enn en person der.  

 

Kort oppsummert: Jeg tror vi har et mye jevnere lag i år, noe som jeg på sikt tror vil få oss til å sykle raskere! I tillegg hadde vi vel flere over målstreken i år også :)

 

@ Espen: Kul film. Postet den på Facebook! Håper du raskt blir bedre igjen, vi trenger deg tilbake i rulla!

@ Jon: Kjenner den forferderlige følelsen. Du kan trøste deg med at du holdt ca. 1 km lengre i år enn meg ifjor ;)

Espen Unaass bilde

 Jeg har lagt ut (20min før jeg mistet dere av syne) videoen i høyere oppløsning så blir det litt mer ålræit å se på den for alle. Ser man på de første ti minuttene av rittet er det jo veldig fin kjøring av laget! 

 

http://vimeo.com/23185797

 

Det tar seg dårlig ut å falle av når jeg skal tar med kamera ser jeg :P