Du er her

Treningen torsdag 5. mai

Geir Pettersens bilde
Forum: 

Kort oppsummert så ble det kjørt bra på første drag. Kanskje litt slapt i front enkelte ganger, men motvinden gjorde også at det ble lett for folk bakover. Andre drag ble kjørt hardt, hardere enn det vi kan gjøre på rittene framover. Dette gjaldt særlig i oppoverbakkene.

 

Generelt så er det fortsatt mange som lager luker når de skal veksle mellom rekkene bak.

 

Jeg så flere som laget luke på flere meter i transportrekka før de skulle veksle. I tillegg var det folk som laget luker i fartsrekka med en gang etter at de hadde vekslet. Begge deler må unngås. Slike luker er helt unødvendige og gjør at det blir konstante fartsforskjeller og små rykk for folk bak.

 

I tillegg innebærer det en ganske kraftig økning i belastningen for fronten av halen. Lager du tre meter luke i transportrekka før du veksler, får halesjefen tre meter ekstra luke å tette. Luka må tettes gradvis for å skjerme folkene bak på halen. Tenk deg at dette gjentas gang etter gang av flere i rulla, konstant i over 14 timer. Halesjefen må kontinuerlig kjøre inn luker selv om laget kjører helt perfekt, prøv å ikke gjøre det verre enn det er i utgangspunktet.

 

Derfor:

1) Ikke lag luke i transportrekka. Heller ikke helt bakerst.

2) Vær på hugget og gjør deg klar til å veksle når du hører navnet ditt.

3) Når han som sier navnet ditt passerer skal du akselerere og kjøre SKRÅTT FRAMOVER. Du skal aldri slippe deg bakover for å komme inn i fartsrekka.

4) Rop navnet til nestemann HØYT og TYDELIG, men ikke altfor tidlig slik noen gjør.

 

På korte rulledrag merker vi ikke store forskjellen på om vi kjører optimalt eller ikke. Sterke ryttere vil lett kjøre inn lukene og likevel henge fint med. På lange ritt, og særlig DSSP, er det imidlertid viktig å ikke bruke krefter på å tette unødvendige småluker.