Du er her

Mjøsa rundt 2011 - vel overstått :o)

Gunn Hildes bilde
Forum: 

 Med strålende vær og pinsehelg  var det duket for en fin tur rundt Mjøsa. Etter en kontrollert start med 22 i rulla og Ottar som halesjef satte rytmen i rulla seg og det var meget bra kjøring nordover mot Lillehammer.

Vi  hadde som utgangspunkt å kjøre kontrollert for å få en jevn og god rullekjøring, dette fungerte perfekt, ingen stress alle holdt farten oppe og alle overganger foran og bak fungerte bra.
Etter en kort matstopp på Lillehammer gikk ferden sørover mot sola.
Her kunne vi nok til tider holdt høyere fart på sletter og slake nedoverbakker, viktig når vi kjører såpass kontrollert oppover så MÅ vi ha trøkk i slik partier.
Med godt humør og mye spreke ryttere møtte vi motvinden på Stange høyden  og ned mot Minnesund med friskt mot.
Kanskje litt lite folk i rulla langs Mjøsa men med dårlig vei og noen som ble slitne etter en god jobb tidligere så gikk det greit allikevel.
Bjørn punkterte på grusstrekket og etter en god jobb i rulla hele veien valgte vi å roe litt for at han skulle kjøre oss inn igjen, han valgte å kjøre alene det siste strekket for å nyte naturen...
Da vi snudde ved Minnesund og fikk vinden i seilet var det full fart og god tenning inn til mål på en fremragende tid 6,27.


Vi fikk 4 klasse vinnere :
Anne Lise,
Gunn og Chris, 
og Håkon

Samtidig har vi mange andre høyt oppe i sine klasser.
Dette er bra.
Gratulerer til dere alle for en fin dag og et godt gjennomført ritt.
En ekstra takk til Ottar som gjorde en god jobb på halen.
En god takk til gutta i hjulbilen , godt å ha dere der bak.

Anton.

 

Gunn Hildes bilde

Min erfaring etter i går er at det stort sett er et godt trykk i rulla, men det er fremdeles en del ting det må terpes på...:

 

Ved forbikjøringer av andre MÅ vi holde linjen LENGE før vi legger oss inn igjen. Vi er et langt tog som krever en lang forbikjøring før alle er trygt forbi.

 

Ved kjøring i nedoverbakke MÅ man fortsette å trå uten stopp når man legger seg over i "hvilerekken".  

 

Ved kjøring inn i bakker MÅ man gi litt ekstra for at det ikke skal bli "bråstopp" lenger bak i feltet.  (Det er ved disse to anledninger man skal ta i litt og bli sliten)

 

Det siste området er skiftet fra "hvilerekka" og over til fartsrekka. Dette var til tider ikke bra. Man skal IKKE slippe hjulet til den foran før man kan skli over og legge seg RETT bak neste hjul i fartsrekken.  Husk også at man ikke skal "smette" kjapt over i hvilerekken. Dette gjør noe med farten bakover...

 

Vi må også bli flinkere til å "snakke" med hverandre. Med det mener jeg at hvis man merker at den foran kanskje setter opp farten når man kommer som førstemann i fartsrekken eller setter farten for lavt/høy når man legger seg inn i "hvilerekken" kan man gi vedkommende beskjed om dette.  Får man ikke beskjed kan man heller ikke forbedre seg... Vi har helt sikkert noe å lære alle mann. (ps-jeg er heller ikke feilfri og er tilsnakkendes jeg óg)

 

Ottar gjorde en kjempejobb i går, kanskje litt for godt da han gjorde som halen befalte, nemlig å legge seg altfor langt bak rulla (etter min mening, det var jo mange meter...) for at halen ikke skulle merke så mye til trekkspilleffekten.  Han er ikke supermann heller, ingen som kan klare å ligge i denne posisjonen i 23 mil!! - og dessverre var det nok dette som gjorde at han måtte slippe før mål. 

 

Så over til halen. Av det jeg har fått med meg blir det en del trekkspill der, noe som kanskje er helt uungåelig når vi er så mange som vi er.  Her er man nødt til å rullere, feks hvert 3 min. slik at man ikke blir liggende bakerst over for lang tid.

 

Til slutt vil jeg oppfordere dere til videre innlegg med forslag på forbedringer eller om dere er enig/uenige i det jeg tar opp.

Takk for en flott tur i går!

Hilsen bich'n (som jeg av og til føler meg ;o)

Gunn

 

 

Ottar Henangers bilde

Takk for ett flott ritt!

Før rittet hadde vi bestemt oss for å ikke ta noen aktivt ut av rulla men istedet la den enkelte bestemme dette selv. Frem til Lillehammer var det vel ingen som gjorde dette. Dermed var det mange som lå på halen og som hadde lyst å delta i rulla men som kanskje ikke fikk mulighet til dette. Etterhvert tok jeg ut enkelte for at noen av de som lå på halen skulle få lov til å forsøke seg i rulla, samt halen rullerte posisjonene internt litt oftere.

Fra Lillehammer og inn så var det flere som etterhvert gav tegn til å ønske seg en tur på halen. Dermed ble utskiftningen i rulla noe enklere og flere fikk forsøkt seg. Etterhvert så viste det seg som forventet at flere og flere ville på halen. Mange begynte etterhvert å bli slitne, noe som viste seg fra Stange. En liten stund var det ingen som ville ligge i vestre felt på halen slik at det ble etterhvert en lang rekke i høyre felt. Takk til Jon Ivar som på dette tidspunktet kom bak og fikk tatt denne posisjonen. Dermed ble halen noe bedre organisert igjen og mange flere kom seg med laget til mål.

Etter Tangen bro var det også flere relativt sterke ryttere som ønsket seg på halen. Enkelte av disse fikk streng beskjed om å komme seg tilbake i rulla. På halen var det ikke plass til dem! Selvsagt er det plass til alle på halen en gang iblant. Men når det gjenstår 3-4 mil av ett ritt da er dette ikke tidspunkt for å komme bak. Det er jo da rittet begynner og man har forhåpentligvis nok krefter til å bidra med å få laget helt inn til mål.

Oppsummert så ser jeg følgende forbedringer:

1) De som ligger bakerst på rulla må være flinkere til å skifte felt. Som mange ganger før nevnt så er dette løsningen for at halen skal kunne ligge tett på rulla.

2) De som ligger som nummer 2 på halen må ligge helt inntil halesjef. Flere ganger var det 3-4 meter ned til neste mann på halen. Og da blir jo det ikke noe poeng med å ha noen i front på halen.

3) Selv om man føler seg sterk i starten på rittet så må man forsøke å kjøre så billig som mulig. Det betyr at man tidligere og oftere tar seg en tur på halen for å spise og spare litt krefter. Dermed vil man forhåpentligvis ha masse krefter siste milene av ett ritt pluss at flere får muligheten til å forsøke seg litt i rulla.

Til slutt vil jeg si noen ord om "å bidra på laget". For mange betyr dette at man ligger i rulla fremme. Selvsagt er dette gøyest, men jeg vil oppfordre flere til å ta ett tak på halen også blant de "sterke". Selv så velger jeg å tro at det er nøkkelen til at vi får med mange med laget inn til mål.

Ønsker man å sykle fort for å få en personlig bestetid, så vil jeg anbefale overgang til 15-timer. De hadde en kanontid i år. :-)

Ottar

Mvh/ Ottar

Gunn Hildes bilde

Ser nå at jeg burde ha LEST innlegget til Anton før jeg "tråkket" ut i det med en masse negativitet....  Kan jo se ut for at Anton og jeg har vært på to forskjellige ritt....  

Alt fungerte jo egentlig bra når vi kommer inn på den tiden vi gjør, men som tidl nevnt er det min egen erfaring av rittet som jeg har skrevet om, ikke hvordan det totalt sett gikk...- og for å kanskje få i gang en liten diskusjon på hva andre mener og føler.

http://www.youtube.com/watch?v=HhxYc4ZADIc

 

^ Noen eksempler på gode fartsrekkebytter, noen ikke fullt så gode bytter, og hva som skjer om rulla ikke tråkker i begynnelsen/slutten av bakker.

Thomas Hermansens bilde

 Sydd sammen en liten video fra mjøsa rundt. Beklager dårlig kvalitet.

http://www.youtube.com/watch?v=V5YegA1yVXY

Thomas