Du er her

Enebakk Rundt - Oppsummering

Ottar Henangers bilde
Forum: 

Gratulerer med flott gjennomført ritt!

Tiden for laget ble 2:06, som er ny rekord for Rye 16.

Man skal være forsiktig å konkludere etter ett ritt som Enebakk Rundt. Rittet er teknisk krevende i starten og ble også i år passe hektisk. Vi mistet som forventet flere tidlig i rittet og enda noen i området rundt Flateby. Til de av dere som fikk det tøft i dag ikke heng med hodet av den grunn. Erfaringer fra tidligere tilsier at dere vil komme sterke tilbake i senere ritt...

Fra min posisjon på halen så var det en glede å observere moralen til hele laget, inkludert dere som ble hektet av. Så vidt jeg kunne observere så gav alle sammen jernet hele veien og humøret var på topp hos alle mann. Dette er noe vi må ta med oss videre til de neste treningene og ritt!

Det er mye som kan sies om hvordan laget kjører. Jeg vil oppsummere det slik: Det er godt vi har mange treninger til å trene på rullekjøring!

Laget består av mange kjøre-sterke ryttere og det er ikke noe å si på viljen til den enkelte. Utfordringen fremover er å få samkjørt rulla slik at den fungerer enda jevnere. På den måten vil vi kunne hente enda noen minutter på slutt tiden.

I bakker så holder vi fin fart inn i bakken, mens vi holder for lenge hastigheten oppover i bakken. Resultatet er at vi stopper nesten helt opp når vi nærmer oss toppen og de som er så uheldige på halen får en tøff oppgave. Vi kan bli flinkere til å holde hastigheten inn i bakken for deretter "slippe" etter hvert som vi kommer oppover.

Det samme kan sies om rundkjøringer/kryss. Farten inn er fin, mens de første holder for stor hastighet ut av rundkjøringen for deretter å nesten stoppe opp. Trikset er å "holde igjen" ved utgangen til alle er igjennom og deretter øke farten.

På de neste treningene vil vi fokusere på teknisk rullekjøring, her har vi et stykke igjen før vi er der vi bør være.

På halen har vi også en jobb å gjøre. Halen skal i utgangspunktet kjøres like jevnt som i rulla foran. Selv om man ligger på halen så må man være like fokuserte hele veien. I dag var det flere ganger store avstander mellom den enkelte og jeg måtte flere ganger "hente" halen. For at vi skal ha noe utbytte av en aktiv hale er det viktig at vi ligger tett og fint så nær opptil rulla som mulig. Rulleringen på halen fungerte heller ikke optimalt.

Selv om vi kan bli bedre så bør dere alle sammen i dag nyte været og gi dere selv en klapp på skulderen. Dette lover godt for Rye 16 i år!

Veldig bra oppsummering det Ottar kommer med her.
Konklusjonen på det hele er jo at vi kan være veldig godt fornøyd med det vi har prestert i dag.

Selvfølgelig finnes det ting man kan bli bedre på, og det skal vi bli til neste ritt.

Til dere som falt av halen i dag: Fortvil ikke. Å kjøre Enebakk rundt er en ren sprintøvelse i forhold til det vi skal senere i sesongen. På de kommende rittene vil det kjøres på en helt annen måte, samt at laget som helhet vil være mye mer samkjørte. Etterhvert vil det bli en drøm å ligge bak på halen også. Vi skal nemlig kjøre JEVNT!

Helt ærlig trodde jeg ikke vi skulle kalre å kjøre så bra som vi gjorde i dag. Ved passering Marikollen var vi , etter min klokke, 2 minutter senere enn i fjor. At vi klarte å kjøre inn det, og i tilleg ta et minutt til, vitner om stor kjørestyrke og vilje.

Gleder meg til fortsettelsen.

Kåre Furulunds bilde

Hei jenter og gutter.

Takker så mye for et strålende og hyggelig ritt i dag, veldig morro.

Når jeg først er inne her kan jeg orientere Ottar, Anton og Geir Ove at Furulund dessverre ikke kommer på Torsdags trening.(skal ut med jobben for en hyggelig middag) Sees Søndag.

 

Furulund