Du er her

"Snu rulle" - og litt om vind

Josef Alfons Nolls bilde
Forum: 

 Hafjell turen var kjempebra for å lære seg hvordan man takle vinden. Og i mine øyene er det to momenter som er ekstremt viktig:

  1. (1) kjøre en rulle hvor vinden kommer inn i hvilerekka (og ikke fartsrekka) - alltid
  2. (2) overgangen framme fra fartsrekka til hvilerekka - den personen som ligger i hvilerekka har ansvaret for å passe på avstanden

Fysikken sier at luftmotstanden pga vind øker med kvadraten til hastigheten. Det betyr en 30% økning av vind fra siden fører til en 69% økning av motstand. Hvid du altså få vind inn i fartsrekka (fra siden), så betyr det:

  • * Du må kjempe mye mer i fartsrekka, ikke bare med fartsvind men også med sidevind. 69% mer belastning fører til adskillig høyere puls, fører til at enhver luke i fartsrekke blir større, og at man er "død" når man legger seg over i hvilerekke.
  • * Målet er å ha minimal forskjell i puls (mellom fartsrekka og hvilerekka), og bare "en liten økning" når man ligger framme i fartsrekka. Men sidevind har man belastningen hele tiden.
  • * Vi skaper luke og kjører saktigere når vi få vind inn i fartsrekka. Det var veldig tydelig rett før vi stoppet på veien til Hafjell.

Håper at vi kan lære fra vinden og "snu oss deretter" :-)

Og så er det overgangen fra fartsrekka til hvilerekka. Her er det første man/dame i hvilkerekka som har ansvaret for at overgangen stemmer. "Si heller litt for ofte 'JA' når du mener at plassen er godt nok".  Og juster med hver runde intill overgangen er på plass. Både å "kjøre inn i fronthjulet" og "ha en meter avstand" koster oss for mye motstand. Når alt klaffer kan man "seile inn i ryggen til den som kommer over fra fartsrekka".

Jeg kan gjerne utdype mer, men tror at meldingen er "klart nok".

Hilsen Josef