Du er her

Mer enn 10 min. forbedring av lagets tid fra i fjor og ny rekord...

Og dette under " vanskelige forhold" (ikke idelle forhold). Godt jobbet!

Vi er i rute mot vårt store mål og selv om vi i dag kjørte med relativt bra fart i bakkene var nok farten slik den bør være.

Endel uhell bidro til at laget ble redusert - håper det står bra til med de uheldige!

Stor takk til støtteapparatet er også på sin plass. Langesone med stopp var en ny opplevelse for meg, men fungerte meget bra.

Ser frem til fortsettelsen!

Christer Andreas Braathens bilde

Knallbra prestasjon av alle! Våt veibane i starten og motvind på vei tilbake gjør dette til et vannvittig godt utført ritt!

Per Arvid Gimres bilde

Tror det var mange som hadde en god følelse, men også mange som fikk en tung dag, spesielt i bakkene.

Jeg synes nok at farten i bakkene var litt for høy og underbygger dette med den nedgangen i watt vi hadde utover i løpet, samt at vi mistet såpass mange underveis. Etter Anders lå opp mot 350 watt i Sollihøgda, var vi 30 watt under dette i Gjelleråsen.  Jeg tror det hadde vært lurt å redusere litt på farten i bakkene, kanskje ned mot 330 watt, for å få litt mer tilbake fra de som slet middels i bakkene nå.

Jeg vet at Styrbjørn i fjor syklet alle bakkene på 300 watt jevnt, men så er jeg usikker på hvem som gjorde disse målingene (hvor mye masse den personen hadde å dra på...)

Jeg er utrolig imponert over der som holdt helt inn, og også dere som holdt nesten helt inn osv, utrolig bra kjørt. I bakkene er jeg åpenbart ingen målestokk, men vil bare nevne en kurisotet som kanskje sier litt om farten. Jeg (og mange med med meg) er på Strava. Og på segmentet Skui-Sollihøgda ligger jeg pt på 3. plass over de som har kjørt den strekningen som er 7,7 km og med en snittstigning på 3,7%. Tiden min ble 17:28. Til sammenligning så kjørte Reidar Borgersen og co det samme segmentet 17. mai i Glava Tour of Norway. Borgersen med polkadott-trøyen brukte 17:35 opp den samme strekningen.

Hei Ken

Skal også sies at Reidar Borgersen hadde en puls på 146 opp den bakken - jeg var ikke akkurat der da jeg lå på terskel opp bakken...

En annen sammenligning er å se på hva Ullevåll syklet på i fjor i samme bakken. Trond Ristvedt som ligger som nr 1 på lista kjørte et halvt minutt raskere enn oss i den bakken i fjor.

Spørs hva man har i terskelpuls det, Peri :). Jeg hadde ikkemer en 158 i snitt jeg heller, men det er for mye for denne karen!

Men som sagt, det var mer ment som en kurositet og ingenting å legge vekt på.

Per Arvid Gimres bilde

Enig i det Ken, men jeg vil tro at 146 ikke er et stykke fra Reidar sin terskel.

Forøvrig så ser jeg ut fra samme oversikt at vi kjørte like fort opp den bakken i fjor som i år... Hørtes egentlig ikke riktig ut, men det står vitterlig at Torkjell Skomedal kjørte samme tid der og han var da sammen med oss i fjor...?

Kan imidlertid tenkes at tidene ikke er sammenlignbare pga vindforholdene

Vi hadde medvind.

Bra kjørt folkens. Et av målene våre for sesongen var å gå mye fortere oppover. Det gjør vi nå og det er gøy. Tror ikke farten kunne vært så mye lavere opp bakkene, vi hadde aldri tatt det inn igjen likevel. Problemet med Nordmarka er at man får juling hele tiden og er man tung eller ikke i topp slag henter man seg aldri igjen. Derfor ramler mange av og det må bli sånn på NR. Hadde vi slakket av for å få med fler, hadde vi garantert kjørt saktere totalt sett. NR er spesielt sånn, man kan kjøre fort med få. De neste rittene er ikke sånn. På Mjøsa vil vi tape mye om vi mister like mange og det kommer vi ikke til å gjøre, fordi laget kommer til å være i bedre form og det vil være mange steder det går an å hente seg litt inn.På Trondheim ville det vært katastrofe, men der må man naturlig nok gå litt saktere i bakkene. Ikke mye saktere, men litt. Å sette rekord er ikke noe lett tur i parken.

Nils Jørgen Mittets bilde

Mener å husket at Torkjell kjørte med wattmåler i fjor så det kan han sikkert bekrefte.

Forøvrig mener jeg å ha lest på Borgersens blogg at han regner med en terskelwatt på 400w. Det blir sånn ca 400/82 = 4,9 w/kg.

Som representant for klubben med de med stokk stive bein tror jeg forøvrig ikke det var bakkene som var problemet. Det gikk mye hardere på flatmark..

Torkjell Skomedals bilde

Joda tjukkasen Skomedal var med både i fjor og i år, Jeg husker ikke hvordan forholdene var i fjor men de var nok ikke helt ulike. Du kan se at jeg er godt under terskel (168-170) i år (164bpm) opp Sollihøgda i motsetning til i fjor (176bpm). I fjor hadde jeg "hele" 150km i beina i mai før rittet og lå ganske langt over det jeg hadde forestilt jeg skulle klare. I år gikk det greit hele veien (joda jeg pustet og peste mye opp fra Jevnaker) til ryggen slo seg vrang nedover rv4 (sikkert pga en velt på fredag) og jeg trodde jeg hadde punktert for det ble plutselig ekstremt tungt (Kristoffer måtte titte på bakhjulet mitt).

Så noen tanker om bakker:

Det er to forskjellige segmenter (Strava) som viser at vi nok kjører litt utaktisk mhp å kjøre fort sammen. Det ene segmentet har kun fra tunnellen og opp (http://app.strava.com/segments/1223626), den andre har med "innkjøringen" langs elva, opp til tunnellen og til toppen (http://app.strava.com/segments/656101).

I 2011 kjørte jeg opp med 316w (87,7kg) mot 354w (86,0kg) i år og vi kjørte 17 sekunder raskere i den bratteste delen av bakken (13:38 i 2012 mot 13:55 i 2011), mao tapte vi 18 sekunder inn mot bakken og over toppen i år!. Vi kjører for rolig inn mot bakken og litt for fort i det bratteste delen av bakken og vi slår ikke om nok på slutten av bakken når det flater litt ut og farten bør økes. Spesielt det at det tar tid å få opp farten etter bakken er et dårlig tegn.

Hvis vi sammenlikner oss med Rye Tempo'n så kjører vi fra de nesten hele veien fra start til mål, men på slutten kjører vi helt jevnt. Opp Gjelleråsen og derifra og inn er det dødt løp mellom oss, og de er da bare 7 mann.

Nils Jørgen Mittets bilde

Fin oppsummering Torkjell. Enig i at det antakelig er lurt å ha igjen krefter til å akselerer raskere etter bakketopper i stedet for å spare sekunder på tur opp. Det at det gikk litt sakte inn i bakken (Sollihøgda), kan nok skyldes den velten vi hadde like før.

Når det gjelder Tempon og hastighet..så velger jeg å tro at de utjevnet hastigheten på grunn av alle XP-rytterne som satt i Tempo-rulla fra Grua og inn...

Torkjell Skomedals bilde

Ja, det stemmer de var nok mer enn 7 med XP hjelp.

Magnus Müllers bilde

Hehe.. Herlig arrogant holdning..

"XP er best, ingen protest.." ;-)

Men fra spøk til alvor; dere kjører knallhardt i år! Fortsett sånn, og lykke til fra Trondheim!

Edit:

Glemte i farten å faktisk takke de XP-gutta som bidro fra Grua og hjemover. Det var godt å få flere bein i rulla..

Torkjell Skomedals bilde

Heisann Magnus, det er absolutt ikke meningen å være arrogant. Jeg ville bare sammenlikne tider med et annet lag jeg kjenner litt til, så jeg så på det du la ut på Strava.

Magnus Müllers bilde

Det var absolutt ikke deg eller dine innlegg jeg tenkte på heller, Torkjell. ;-)

Vi har gjort tilsvarende sammenligninger i vår leir, og det er interessant lesning.

Dere tar veldig mye tid på oss i bakkene. Mye er helt sikkert fordi dere kjører dem vesentlig hardere i år enn tidligere, noe er fordi vi måtte ta dem roligere for å disponere krefter. Vi startet med bare 21 mann, og var relativt raskt nede i 14-15. Da gjelder det å bruke kreftene smart etterhvert..

Det som uansett er en gjenganger fra vår trener Mads, og som jeg også leser at Henrik er opptatt av, er at bakker kan tas raskere enn hva som tradisjonelt er gjort. Det fikk dere til på søndag!

Nils Jørgen Mittets bilde

Sånn generelt: det at det reageres med at noe oppfattes arrogant er en av de skumle sidene forumtekster. Hverken humor, ironi, eller for den saks skyld arroganse, kommer tydelig frem og det blir opp til leseren å tolke (og/eller missforstå).

Spesielt: mitt innlegg var på ingen måte ment arrogant. Et snevn av selvransakelse og humor derimot..

Når det er sagt, er det heller ingen tvil om at det ikke slo negativt ut for Tempon-rulla at dere tok igjen XP-ryttere. Selv synes jeg det var glimrende at dere kom. Treningsøkten  ble uendelig mye bedre av å få kjøre hard rulle på slutten.

EDIT: Nå går forumet snart for plass på høyresiden her så jeg tror kanksje vi legger tråden død.

Marius Jørgensens bilde

Jeg syns jo det gikk litt fort. En ting er i alle fall sikkert, Rye XP virker å ha gått fra raskest på flatene til/til også raskest i oppoverbakkene. Det går jo nødvendigvis litt utover farten på flatene. Men for all del, det virket jo det også! :D