Du er her

Plan for Mjøsa rundt

Frank Thommesens bilde
Forum: 

Dessverre har ikke alle skrevet seg på lista , slik at oppsettet av laget er noe ufullstendig.

Alle stiller selvsagt i Rye bunad , både bukse og trøye.

 

Uansett så starter vi med følgende oppsett , og ber der merke dere hvilken rygg dere stiller opp bak.

Når det gjelder halen starter den med Frank og Øyvind.

 

Resterende vil stille opp etter Henrik og Stein.

Vi vil ha 6-7 ryttere fra L40 på halen fra start , og de vil etter hvert bli en del av rulla.

Når dette skjer er litt avhengig av hvor mange andre som er på halen fra start.

 

 

Vi starter sammen med XP kl 08.00 og vi skal kjøre 265 km på søndag.

Ca 35 km av dette er ny trase som er mer eller mindre ukjent terreng. Ut fra løypeprofil vil dette bli et krevende terreng som vi må og skal kjøre fornuftig.

På søndag vil det være Arne og Markus som styrer rulla fra start.

Inn og ut av rulla gjøres som tidligere og styres av halekaptein.

 

Info til L40 : Inn i rulla bestemmer halekaptein. Halen rullerer når 1 mann kommer ut av rulla. Rytter som kommer ut , skal vise halekaptein tydelig tegn på dette med en arm i været i god tid før han er sist i rekka.

Halekaptein sier enten "kom ut" eller " 1 runde til".

Hører du "kom ut" legger du deg ut til venstre og rett inn bak halekaptein.

Har vi snudd rulla er det ut til høyre.

Hører du "1 runde til" kjører du 1 runde til i rulla for deretter og komme ut neste gang.

Da også gir du tegn med armen.

Halen skal til enhver tid bestå av 2 rekker , og det skal alltid roteres.

Husk : vi kjører for laget.

 

 

Teknisk bil og kassebil for langesykkel står ved innkjøringen til skolen , slik at vi kan avlevere utstyr osv.

Bilene er på plass fra kl 07.00.

Alle tar med 2 flasker som fylles med vann til langebilen. Husk navn på flasker.

Flaskene skal ha størrelse som de tradisjonelle Maxim/Rye flaskene.

Alle andre flasker vil bli kastet vekk , de passer ikke alle flaskeholdere.

 

Bilene parkeres på samme sted etter rittet , så det blir et naturlig samlingspunkt der.

 

Mjøsa rundt er en del opp og ned kjøring , og det er svingete inkludert rundkjøringer.

Vi skal kjøre fort der terrenget tillater dette ,så må vi kjøre fornuftig over bakketopper og ut av svinger / rundkjøringer grunnet strekk i laget.

 

Terrenget fra start innbyr til god fart og det er viktig med god oppvarming.

 

Kjente fokusområder :

  • korteste vei i front
  • tette rekker
  • vekslinger bak på rulla , viktig at navnet på sistemann blir sagt tydelig
  • rullering på halen , det skal alltid være en mann ved siden av halekaptein
  • jobbe for mannen bak deg
  • holde hjulet i utforkjøringer
  •  

Vi skal også ha stort fokus på jevn fart , det betyr ingen redusksjon av fart , men heller ingen økning . Dette sett rekkene i forhold til hverandre.

Oppstår det en luke er DU nødt til å ta ansvar ved å beholde samme fart og tette luka over tid , ikke juster farten opp da dette skaper problemer for mann bak deg.

 

Vi kaster tomme flasker ved langebil i forkant av hver langesone.

 

Info til L40 om langing : ro deg ned når du skal plukke fra sykkelen.

Ikke ta i sykkel eller kasser på sykkel.

Det er varer i kasse både bak og foran på langesykkel.

Dersom man skal ta 2 flasker må du ta den første i munnen , kjør frem til kasse foran og ta flaske nummer 2. Plasser flaske 2 i ramma og deretter flaske 1 i ramma.

Når du har fått det du skal ha , kjør frem slik at det er 20-30 m fra langesykkel til laget.

Halekaptein setter i gang rulla igjen. Ingen roping og skriking underveis.

 

Langesone 1 blir rett etter ordinær matstasjon på Lillehammer. Bilen skal parkeres på høyre side hvor kaste sone for tomme flasker blir. Vi har syklet ca 100 km til dette punktet.

Da de er snakk om 100 km er dette en ganske lang etappe uten langing , og det er derfor viktig at dere tar med dere mat og drikke på lommene for denne distansen.

I den første langesonen vil det bli langet både mat og drikke.

Halve bananer og energibarer i tillegg til sportsdrikk.

 

Langesone 2 blir i bakken rett etter Vikingskipet . Distanse hit er 158 km.

Kortere distanse til langesone 2, men krevende terreng til tider.

I tillegg til sportsdrikke langes det her Nutridrink , gel og barer.

 

Langesone 3 blir i bakke etter Råsen innsjøen etter ca 222 km.

Det er nesten 7 mil til langesone 3 og det begynner forhåpentligvis og bli varmere i været.

Viktig at alle tar godt med drikke ved denne langingen slik at dette holder for laget til mål.

I tillegg til sportsdrikke langes det Nutridrink , gel , barer og halve bananer.

 

Det skal ligge likt på begge sider av langesykkelen , så det spiller ingen rolle hvilken side du er på.

 

Rutine med langesykkel som tidligere.

Vi låser rekkene i forkant og det er halekaptein som setter i gang rulla igjen.

Vi vil ikke at alle andre skal rope rundt dette.

Prinsippet vårt er stille rulle hvor roping ogh annet ikke er tillatt.

 

Markus legger inn informasjon om biler og personer i støtteapparatet når dette er på plass.

Sees på Feiring på søndag !

 

Frank

 

 

 

 

Frank Thommesens bilde

Plan er oppdatert !

 

Frank

Frank T.

Frank Thommesens bilde

Plan er oppdatert igjen !

 

Frank

Frank T.

  Takk for fin tur rundt Mjøsa, og Odal, og Eidsvoll i går! Det ble et veldig langt ritt, men kjempemessig å kjøre med dere igjen:)

 Merket meg at det var mange sterke ryttere på laget også i år, så håper dere får fylt opp rekkene, så kommer dere inn rett bak 14.18 ;)

 

Frank Thommesens bilde

Takk for turen Henrik.

Dersom du skulle ombestemme deg og sykle selve manndomsprøven istedenfor sprintdistansen, kan du skrive søknad i 3 eksemplarer så skal vi vurdere.

 

Frank

Frank T.