Du er her

Oppsummering NR Rye 15

Frank Thommesens bilde
Forum: 

Hei alle ,

...og vel blåst.

Takk for god innsats i dag fra alle mann !devil

 

 

Vi startet relativt kontrollert , men holdt XP litt for lenge , det ble hardt på Ring 3 , og sannsynligvis spesielt hardt for de som lå bakerst på halen.

Planen var å kjøre hardt i lett terreng , men vi må nok jobbe litt med begrepet "lett terreng" , da det også i en del bakker kjøres for hardt.

Fram til Skui hadde vi opparbeidet oss 1 min på planlagt kjøring , og på toppen av Sollihøgda var dette økt til 1,5 min.

Dette til tross for at det virket som de fleste hadde en "grei" tur opp første bakken.

Låsing av rulla fungerte godt , takk til Erik og Jan Erik !

Det er viktig at vi kjører tempoet ned i bakkene , slik at vi kan øke når vi kommer opp.

Vi gjorde som planlagt ned fra Sollihøgda , justerte rulla ned til 10 mann , og de gutta kjørte hva de var gode for. Litt ut og inn av rulla på vei til Sundvollen , ikke unormalt det , for strekningen er lang. Stor takk til de gutta som tok oss ned til Sundvollen , dette kostet !yes

Som vi snakket om etter målgang , så kunne vi utvidet rulla til normal størrelse i de flatere partiene litt tidligere.

Fra Sundvollen til Jevnaker sa vi på forhånd at vi kanskje hadde vår største utfordring med krevende terreng. Ihht møtet etter målgang ble det kanskje kjørt litt for hardt i enkelte bakker igjen, dette må vi jobbe mer med. Ta ansvar og ro ned.

Takk til Per Gunnar for innsats i nøkkelrolle på dette partiet !

Langing før Grua fungerte rimelig godt , skal vi være pirkete kan vi bruke 15 sek istedenfor 25 sek, men det største forbedringspotesnialet er igangsettingen. De som står først må kjøre igang veldig rolig slik at alle kommer godt med.

Fra Grua skulle vi teste ut litt nytt med tanke på formasjoner , men som vi snakket om etter målgang var ikke stemningen høy nok for dette.

Det ble en varm dag på sykkelen, og vinden var ikke i ryggen som vi håpet på.

Vi fortsatte derfor med tradisjonell rulle , men vi må "ofre oss" bedre for laget på slike tidspunkter. Rulla nedover dalen ble for liten , og 8 mann på det minste er ikke bra nok.

Når det er sagt, kjørte vi såpass hardt at det var vanskelig for halen å følge opp til tider.

Nederst i dalen var det flere som tok ut det siste i rulla , det er bra , og det er godt jobbet.

At dere kommer litt etter laget til mål står det respekt av !!

Vi hadde en meget sterk klatring opp til Gjelleråsen , og Trondheimsveien ble kjørt rekordfort.

Det bor veldig mye bra i dette laget , og moralen var god i dag.

Småting er det alltid , men dette var en veldig god gjennomføring.

Tidsmessig kjørte vi 3 min raskere enn planlagt , men dette er innenfor hva vi må kunne regne med av avvik om vi skal si noe om det. Vi kjører på en del mellomtider , og i dag hadde vi god kontroll på sluttiden vår.

 

Veldig hyggelig å se "nye" ryttere som blir med til mål med laget.

Nå skal vi ha noen gode treningsøkter før vi reiser til Kristiansand på fredag.

Kos dere resten av pinsen , få dere en restitusjonsøkt i morgen tidlig , så sees vi på trening tirsdag , merk nytt oppmøtested !

 

Vel kjørt alle sammen !

 

 

 

 

Jan Erik Breimos bilde

 

Jeg vil takk for turen i dag.
 

I fall det er av interesse for noen ifm. analyse av rittet, her er, mil-for-mil, watt-tall med mer fra Nordmarka Rundt. Har også med det første halvannet minuttet før tidtakingen starter på rampen, som vel må kunne sies å ha vært unødvendig hard med normalisert effekt på godt over 300 W :-).

 
Ikke uventet var den første mila den soleklart hardeste med normalisert effekt på 312 W som er 12-13% høyere enn den nest hardeste mila og det til tross for (eller kanskje p.g.a.?) at jeg satt på halen. Vil tro at det ville lønnet seg å holdt litt mer igjen. Ellers opplevde i alle fall jeg noenlunde jevn belastning gjennom rittet, selv om det ikke nødvendigvis føltes slik ned Nittedal. De som veier mer enn mine 75 kg vil ha høyere watt-tall i motbakkene, det samme gjelder så klart de som satt foran ned fra Sollihøgda.
Nils Jørgen Mittets bilde

Til sammenlikning: Jeg satt i rulla til XP den første mila med følgende tall:

Tid km/t Watt Watt NP Max
11:05 54,1 307 325 946

Mistenker at de som satt på halen tråkket enda noen watt..

 

Nils Jørgen

Hva er forskjellen på gjennomsnittseffekt og normalisert effekt?


Jeg satt fortsatt på halen den første mila og hadde gjennomsnittseffekt 313 Watt. Tatt i betraktning at jeg er noe tjukkere enn Nils Jørgen, ser det til at effekten i starten har vært omtrent lik i rulla og på halen.

Johan Haugseth

Jan Erik Breimos bilde

Kan ikke alle detaljene, men den normaliserte effekten beregnes med en algoritme som er ment å gi den effekten du måttet syklet med dersom du hadde syklet med konstant belastning i samme tidsrom og skulle blitt like "sliten" (det er stort sett mindre anstrengende å oppnå en bestemt gjennomsnittseffekt ved å holde konstant watt enn ved å variere mellom f.eks. trilling og spurt). Den ser på variasjonenene i effekten og benytter noen modeller for hvordan muskler og energiforbrenning fungerer.

Takk for oppklarende svar,  Jan Erik! Da vil jeg tro at det er et godt mål for hvor effektivt vi sykler. Målet må være minst mulig differanse mellom gjennomsnittswatt og normalisert watt.


Da har jeg en faktor til å analysere på treningsloggen min:-)

Johan Haugseth

hans jacob nordhovs bilde

Veldig  spennede å se en slik analyse, som jeg tror ville vist helt andre tall hadde du vært forann i rulla. Når du sitter i strikken kan en meter foran man bli riktig mange bak. Mao, hvis du mister hjulet,  og må korrigere dette forann går det fint for deg selv men han 30 meter lenger bak får en litt større jobb. Andre ting, som at man pungterer, må kjøres opp bak bil, at halen kjøres av siste 45 min og at man så må kjøre seg opp fra den gjør jo at fysiologisk belasting for den enkelte øker. Nøkkelen til sukse ligger vel i god håndtering av sykkelen fra den enkelte, kombinert med utvikling av kjørestyrke . Disposisjon av laget, løype og taktikk er jo på plass allerede på en utmerket måte.

Hansj