Du er her

Mjøsa Rundt - Info

Stein Bjerkeset 2s bilde
Forum: 

Mjøsa Rundt (MR) er et særdeles viktig oppkjøringsritt til Trondheim-Oslo. Dette rittet er nærmest obligatorisk for alle Rye-syklister som starter i Trondheim. MR er et svært langt (265 km) og tildels tøft (enkelte lange stigninger) ritt. Ikke ulikt T-O med sine 542 km og lange stigninger (opp til Oppdal og Hjerkinn). Derfor er det en stor, stor fordel å ha MR i beina og kroppen før T-O.

MR har en ganske flat og rask profil til Lillehammer (ca 10 mil). Fra Lillehammer venter et parti med jevn stigning. Rundt Brummunddal (ca 12 mil) er det også tøffe partier. Stigninger også etter Hamar (ca 14 mil). Før Hamar og etter Stange (ca 15 mil) er det lange og flate/raske partier. Etter ca 20 mil kommer rittets tøffeste utfordring. En 5-6 km sammenhengende og relativt bratt stigning.  De siste 5 mila er også tøffe. Da er vi slitne og løypa er mye kuppert her.

Forberedelser: Drikk jevnt og bra hele lørdagen. Spis godt hele dagen med ekstra salt på maten. Gå over sykkelen. Grundig rengjøring av drivverket. Sjekk dekkene for slitasje. Solid frokost på søndag. Ta med ekstra mat (f.eks. 2 brødskiver) og spis 15-30 før start. Drikk også bra inntil 30-60 min før start. 

Det blir matstopp under rittet. Derfor fyll opp 2-3 ekstra dirikkeflasker som legges i din matkasse ved oppmøte Feiring. Ta også med ektra mat som legges i kassa, samt event. ekstra klær.

Vi kjører samme "uttaks"kriterier som ved Randsfjorden Rundt: De som ønkser å sykle med Rye 16 gjør det. De som ønkser å sykle med Rye 17 gjør det.

Oppmøte ved Feiring Skole SENEST kl. 07.30, helst før. Utenfor skolen PRESIST kl. 07.35 samles vi for ett kjapt info.treff. Der vil bl.a. startoppstillingene bli ropt opp.

Oppmøte ved startområdet godt oppvarmet SENEST kl. 08.22. Start kl.08.30. Rye 16 kommer sannsynligvis til å starte med 14 ryttere i rulla. Event. øke til 16 når farten har satt seg. Vi vil stort sett gjennom hele rittet ligge med 12-16 ryttere i rulla. MR vil ha den samme rittrytmen i seg som T-O. Alt skla være i kontrollerte former, og ikke noe stress. Rolig rytme i alt vi foretar oss. Her er det jevnheten som teller i det lange løp. Investere krefter i motbakkene, og sette god fart i de mange og lange lettpartiene. Marsjfarta til Rye 16 vil være ca 3 km lavere enn i RR. Når vi passerer Minnesund og 15 km igjen til mål, vil vi ta ut våre siste krefter. Da skal de som har noe krefter til overs bidra i rulla. De andre legger seg på halen. Som alltid i ritt: I det vi passerer mållinjen skal alle rytterne være helt på stålet.

Rulla: Kompakt og sikker/trygg sykling. Tett mellom rekkene, ta hjulet med en gang når man veksler fra hvile- til fartsrekka. Frontrytterne må alltid se godt fremover og i GOD TID sving GODT unna farligheter i veibanen (sprekker hull, løse objekter). Alltids korteste vei, men aldri krysse over til motgående kjørefelt. Vær flink til gi oppløftende meldinger til dine lagkompiser.  

Halen: Oppfordrer alle til å bruke halen aktivt. Vær smart. Når du føler det småsliten i rulla, så legg deg på halen og spis/drikk/"hvile" før du igjen er tilbake i rulla og gjør en fantastisk innsats. Til du bruker halen aktivt, til mye større sjanse er det for at du kommer sammen med laget inn til mål. Og drømmen er jo å få alle sammen samlet til mål:) Når du skal inn i rulla, så ikke gå inn før halekapteinen har gitt deg klar beskjed! Det er ikke lov å fuske på halen. Når det er din tur skal du inn i rulla, og IKKE legg deg bak halekapteinen. Halen sakl alltid berstå av 2 like store rekker. Her kan det bli noe unntak de siste 15 km. På 16 timeren vil Svein Erik stort sett være halekapteinen.

Det vil bli 2 stopp i rittet. En 3 min. mat- og pissestopp før Moelv (ca 12 mil). En 2 min. Cola-og pissestopp før "Eidsvoll-bakken" (ca 19 mil). 16-timeren kommer ikke til å stoppe ved event. punkteringer.

Ressursgruppa