Du er her

Mjøsa Rundt 2014 - Rye 16

Stein Bjerkeset 2s bilde
Forum: 

Så er dagens beinharde økt overstått, og Rye 16 klarte målsetningen med nød og neppe: 7.30.50. Dette er ny løyperekord for Rye 16. Den gamle var på 7.39.

Vi startet med 24 mann på Feiring. Kontrollert ut fra start i sidevinden. Ved Skreia satte vi opp farten noe og vi kjørte jevnt og godt til Lillehammer med 14 ryttere i rulla. Alle var happy. Passerte der med snitthastighet på 37,5 km/t. Så langt jeg vet var det kun en rytter som hadde mistet laget så langt (tekniske problemer). I stigningene mellom Lillehammer og Brøttum så var det noen som begynte å kjenne det. På flatene inn mot Moelv og kassestopp gikk det godt unna. Også de tøffe stigningene etter Moelv krevde sitt. Rundt Hamar begynte kraftanstrengelsene virkelig å merkes på kroppen til flere av rytterne. Og innover slettene retning Eidsvoll falt en etter en av. Mye kramper å melde. Og den lille motvinden fra Lillehammer til Eidsvoll gjorde det ikke lettere. Også i den lange "Eidsvoll-stigningen" var det et par ryttere som slet med tempoet/kramper. På toppen ev stigningen var den akkumulert snitthastighet på sykkelsetet nede i 35,0 km/t, og 7.30-målet virket urealistisk. Men medvind de siste 3 mila og svært stor vilje blant de rytterne som fortsatt var i Rye 16-feltet klarte vi det altså likevel!!! Knallbra!!!!

Vi hadde planlagt 2 kjappe stopp i dag på totalt 5 min. To småvelt og en ekstra drikkestopp førte til at det ble totalt ca 11 min stopp. Vi brukte for lang tid å samle laget etter stoppene.

13 mann kom samlet i mål. Dette er noe under godkjent. I dag var det mange som i varmen slet med kramper og hete"slag". Dette må vi ta seriøst, og finne ut av. Det hjelper fint lite å være topptrent og i meget god form, når man blir rammet av kramper. Skal vi lykkes i T-O kan ikke nærmest halve laget bli rammet av betydelige kramper. Se eget foruminnlegg senere i kveld.

I dag ble vi for få i rulla fra Stange. Kun 8-10 ryttere er slitsomt. Men en ting er helt sikkert. Alle 16-rytterene gjorde en flott jobb i dag!!! Når rytterne får kramper, har de i alle fall gått i kjelleren for laget:)

Alltid diskusjon rundt det med hastigheten vår i motbakkene. Det vi slet med i dag var at det ofte tok for lang tid etter motbakkene å få opp marsjfarten igjen. Mange mener at dette skyldes for høy fart i motbakkene. På Tyrifjorden Rundt skal vi sette enda mer fokus på farten i bakkene.   

Hva med dagens resultat sett opp mot T-O målet på 15.30. Ufordringen sett opp mot dagens ritt er at rulla må over tid være større. Da må helst alle rytterne være med over Dovre, og at toget vårt er stort nedover Gudbrandsdalen. Vi får sette av 10-15 minutter på treningen nå på tirsdag for å evaluere Mjøsa Rundt og se fremover til T-O. 

Tusen hjertelig takk for alles flotte innsats i årets MR:)

Stein B.