Du er her

DSSP 2014 - I motvindens tegn

Stein Bjerkeset 2s bilde
Forum: 

Optimisten var stor da vi med våre 29 menn stod på startstreken i Trondheim sentrum i går. Årets Rye 16 var et sterkt lag. Pluss med 3 sterke nederlendere inn på laget den siste uka. Banket TO-tidsmål på 15,5 time vsr vi helt klare på. Skulle vi ikke klare det, var ny Rye 16-rekord på under 16.10 det skundære målet.

Rittsttrategien sa meget roliig i bakkene, stor fart i lettereenget (f.eks. snitthastigetn nærmere 40 km/t nedover Gudbrandsdalen. 4 kjappe kassestopp. Sosial profil, d.v.s. vente på de uheldige som ble utsatt for punktering eller tekniske problemer.

Usikkerhetsmomentet før start var som alltid vær og vind. I går var spørsmålet hvor mye regn, vindretning og vindstyke. Værmeldingen fra torsdag meldte lyn/torden nedover Gudbrandsdalen med muligheter for mye regn, medvind ut fra Trondheim, ellers stort sett motvind, svak vind. Den ferskeste yr.no-meldingen før start mledte derimot, motvind Trondheim-Oppdal, sidevind ove Dovre, varierende vindretninger nedover hele Gudbandsdalen og medvind de siste milene inn mpt Oslo. Fortsatt svak styrke. Erfarinfamessig skal mna ikke stole 100 % på Yr. Det fikk vi også erfare i går.

I motvinden oppover dalen mellom Klett og Støren hadde vi stort sett godt driv i 16 manssrulla og gutta hadde stort pågangsmot. Etter hvert ble det en del rykk og napp, og vi reduserte rulla til 12 ryttere. Det fungerte meget bra. Oppe på Oppdalsplatået syklet vi godt, med unntak at et par episoder der det gikk altfor fort, og holdt en god fart. Grunnet den konstante motviden passerte vi Oppdal ca 20 min. bak skjema. Det gikk rolig opp Drivalen til Hjerkinn. Til tross for det miste vi 3 ryttere der. De 4 milene over Dovrefjellet opplevde vi som vindstille, og her gikk det raskere enn  planlagt.

Passering Dombås var vi fortsatt ca 20 min. bak skjema, men det burde ikke være noe problem hvis vi fikk den meldte vindprognosen medover Gudbrandsdalen. Der skule vi hamre på med storrulle og 40 km/t. Men DESSVERRE: Flaggene stod fortsatt som pappskiver rett mot oss:( Og laget måtte virkelig jobbe for å holde 34-35 km/t. Dette tærte mye på teamet og den siste mila før matstoppen vår på Hafjell hadde vi kun 5-6 egne ryttere + 2 15-ryttere som var innom oss mellom Otta og Hafjell. Takk til Stein og Stian som bidro mye her.

Ettersom at også det sekundære tidsmålet vårt var urealistisk ved Hafjell, så bestemte vi oss for å sresse helt ned på matstasjonen her og brukte noen munitter ekstra. Det virket som det funket. Forbi Hunderfossen og videre mot Gjøvik ble det igjen fart på gjengen og vinden hadde løyet. Herifra og helt inn til Oslo syklet vi med god marsjfart. Det kalde regnet som møtte oss mellom Gjøvik og Skreia gjorde oss kalde og forfrosne. Derfor var det godt å komme frem til vår siste kassestaopp på Minnesund. Det ble en lang stopp med påkledning, kaffe og annet "snacks".  

Den siste etappen inn mot Oslo hadde vi, tro det eller ei, medvind. Her gikk det til tider styggfort. Ved målgang på Økern og sluttid 17 t 13 min kom vi 18 samlet over streken. 2 stk kom noen få minutter bak. 20 ryttere mer eller mindre samket i mål skal vi være veldig, veldig fornøyd med. Et bevis på at vi har tatt godt vare på hverandre underveis. Og gutta var et stort glis i målområdet. Til tross for drittvinden og en sluttid under pari, så var vi godt fornøyde. Vinden kan man ikke gjøre noe med. I år hadde vi svært mye uflaks med den. Men neste år .........

I går fungerte vi meget godt som et lag. Vi gjorde hverandre gode. Ikke noen uhell i feltet (trygg sykling), tette og fine rekker, stort sett god teknisk rulle sykling på hele distansen på 54 mil. Slett ikke verst. Og vi utfylte hverandre godt: Noen satt i rulla nærmest non stop Trondheim-Gjøvik. De ble slitne på slutten av rittet. Da gjorde de som hadde hvilt en del på halen tidligere i rittet jobben i rulla.

En esktra hyllest til vår halesjef Svein Erik! I nesten hele rittet hadde han stålkontroll på vekslingene mellom rulla og halen. Dette på et myndig og klarrøstet vis. Til tider kan det her være en høy stressfaktor da "alle" vil ut av rulla samtidig. Denne jobben krever svært stor utholdenhet og konsentrasjon. Takker og bukker for den utroige viktige jobben du gjør for alle her Svdin Erik!  

Og en stor takk til vårt flotte og trivelige følgemannskap!!! Uten dere; ingen DSSP for Rye 16!

Vi hadde 6 punkteringer + noen tekniske problemer (stort sett kjedeavhopp). Dette kostet oss rundt 45 minutter. Her var det verste at vi ble rammet av tegnestiftsabotasjen ved Skreiafjellet. Totalt 5 punktering fordelt på forskejllige steder er selvfølgelige "tragisk". Også i fjor var det lagt ut tegestifet i vegbanen i samme området. Må vi fortsatt leve med disse destruktive handlingene også i årene fremover???

Alt i alt: Uflaks med vindforholdene i år, en del tapt tid grunnet mange punkteringer, en heroisk innsats av alle mann alle og en fornøyd gjeng i mål. Kun 1 år til neste gang. Og da blir det konstant medvind hele veien , nesten garantert:) Tusen takk for den ekstra lange turen over fjellet i år!!!!

Stein B