Du er her

Birken, med stiv gaffel eller demper?

Stein Bjerkeset 2s bilde
Forum: 

Før årets Birken-ritt var det mange som anbefalte meg å sykle med stiv gaffel. Her var det mye tid å tjene i følge forståsegpåerne: Lettere sykkel, mye å hente i motbakker og flatene, Birken-trasseen er nærmest helt fri for terrengpartier. "Jeg har de siste årene syklet med stiv gaffel, og vil aldri gå tilbake til demper". 

Ergo; jeg gikk til innkjøp av stiv gaffel og syklet årets Birken med den. Umiddelbart etter Birken er jeg ikke noe klokere. Var stiv gaffel lønnsomt tidsmessig for meg???????? Sluttiden er jeg godt fornøyd med (hvem var ikke det etter årets ritt). Men kunne jeg gjort det enda bedre med dempegsaffel?

Plussene: 1,0 kg lettere sykkel. Godt fornøyd med tempoet opp til Skramstad. Rosinbakken gikk relativt fort. Avanserte også i feltet videre opp til Storåsen.

Minusene: Gikk veldig sakte ned den bratte vaskebrettbakken før Djuposet. Mistet der tetgruppen fra min pulie (pulje 12). Tapte ca 30 sek sammenlignet med de fleste andre rytterne fra toppen av Ballettbakken og inn til mål. 

Jeg sitter igjen med følelse av at jeg med dempere kunne ha holdt følge med tetgruppen av pulje 12 og syklet inn til rundt 3.14 i stedet fro 3.17. Spørsmålet er om jeg med dempere kunne holdt tetgruppen opp til Skramstad. I ettertid av Birken har jeg sannket med mange rundt 3.00-ryttere som foretrekket å sykle med demper.

Håper noen Rye-ryttere der ute "vet" hva som er riktig for meg neste år. Ser frem til deres svar her på forumet!

Stein B.

 

Vektjaget er vel noe overdrevet, ref http://idrett.speaker.no/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=10371...

Sjekk forøvrig sykkelen til han som egentlig vant, i et ritt som birken kan man sikkert tjene mye på utveksling; http://www.terrengsykkel.no/Telex/Birken-2014/nestenvinnersykkelen

Som kjent startet Wilmann med demper i år mot stiv gaffel i fjor. Og han gjorde det jo bedre i år :) 

Dette er diskutert 'side opp og side ned' på forumsiden til www.terrengsykkel.no. Som alltid finnes både fordeler og ulemper ved en løsning, koker vel ned til at dette er opp til rytters styrker og svakheter ift kjørestyrke og teknikk. For meg virker det som om flere og flere erkjenner at det er flere fordeler med dempegaffel enn uten. Profilerte Jan Olav Beitmyren kjørte i år med dempegaffel og kom først i mål av samtlige, han er helt klar på fordeler med dempegaffel (har kjørt med stiv gaffel siste årene). Les bloggen til Martin Hoff (www.martinhoff.com) om dette og om girutveksling, mye fornuftig å lese her.  

Trond O.