Du er her

Oppsummering av Enebakk Rundt-gjennomføringen

Stein Bjerkeset 2s bilde
Forum: 

Nærmere 30 ryttere fra start på Skullerud. Planen var kneppet under rittfart fra Lørenskog til Sæter på Nordstrand. Første prøvelse var det teknisk utfordrende partiet opp mot Marikollen med mange kneiker. Vanskelig å sette riktig fart i mye berg og noe dal-partiet. Noen mente ikke alt var optimalt. Jeg synes vi taklet dette partiet godt. I medvinden utover mot Ytre Enebakk gikk det jevnt fort, med noen få unntak der vi sovnet litt. I den kraftige nedoverbaakken etter Fjerdingbysletta, med direkte overgang til motbakke, var det en av rytterene som syklet med altfor lav utveksling, som førte til at hele feltet nærmest stoppet "helt opp" før vi kom inn i motbakken. Her mistet vi mye tempo og viktige sekunder. Da vi traff motvinden i motbakken like før Kirkebygda gikk det litt i overkant fort, og mange av oss fikk en knekk i lårmuskulaturen der. På veianleggsområdet ved Ytre Enebakk ble vi for feige og roet farten altfor mye. Her må vi peise mer på i rittet. Fra Ytre Enebakk og inn til Klemetsrud hadde vi konstant motvind. Fra starten av gikk det for sakte. Vi ble "redde" for å brenne oss ut i motviden. Men det er det ingen fare for  i direkte motvind. Det er kun de 2 frontrytterne som får vinden i kroppen, resten ligger i ly i rulla og hviler. Farten ble betydelig bedre etter at jeg kom inn i rulla og piska opp tempoet. Da kjørte vi helt fantastisk. Bare en ting; rekkene syklet ikke tett nok. Vi sovnet også litt i starten av Ljan-bakken opp mot Sæter. Ellers bra trykk opp hele bakken. Snittfarten Lørenskog-Ytre Enebakk: 38 km/t. Snittfarten Ytre Enebakk-Sæter: 36 km/t. Hele 25 ryttere kom samlet til Sæter. Svært sterkt! På rittet skal vi sykle nesten 10 % raskere. Det fikser vi :-)

Viktige moment til ER-rittet: Tette rekker, spesielt helt i front. Korteste vei hele tiden, ut til gulstripa (ikke krysse den!) i venstrekurver, inn til hvitstripa i høyrekurver, førstemann i hvilerekka styrer baneplasseringen. Holde god fart i front et stykke opp i langbakkene, og så roe ned. Holde tilbake i front over bakketoppene. Sluke småkneikene med stor fart. Alltid sykle på tung utveksling i nedoverbakker. Roe litt ned i front etter avkjøringer i kryss. Alltid ligge tett på hjul (vær våken) både i rulla og på halen (da forhindrer man den drepende trekkspilleffekten på halen). Ikke være redd for å gi jernet i front når det blåser midt i mot (du får mye hvile igjen fra du blir nr 2 i hvilerekka).

Stein B