Du er her

Enebakk Rundt: Viktig info og rittstrategi

Stein Bjerkeset 2s bilde
Forum: 

SENEST kl. 07.10 møtes vi utenfor Skullerud Skole. Alle møter ferdig uniformert. D.v.s. at startnr. skal være på drakt/sykkel. Still godt kledd med oppvarmingstøy. På møtet går vi gjennom rittinfo, svarer på spørsmål, samt at alle får utdelt Squeezy-flasker (pålagt å sykle med disse flaskene, man kan selv velge innhold). Umiddelbart etter møtet starter oppvarmingen. I stressrittet ER er det ekstra viktig med svært god oppvarming. Avslutt oppvarmingen med noen bakkedrag på 300-400 meter slik at kroppen er klar for åpningstempoet.

NB! Husk at hjelmen skal være godt (tydelig og stort) merket med navn som kan leses både bakfra og fra sidene. Er det flere på laget med likt fornavn (sjekk rittlista på forumet), så benytt også mellomnavn eller første bokstav i etternavn.

Ettersom at vi ikke har med oss teknisk bil, så er det viktig at rytterne selv har med slanger og vektøy på baklomma i tilfelle behov.

Rullekapteiner: Stein H. og Stein B.  Roger og Sjur går inn i kapteinsrollen hvis/når hverken Stein H og Stein B er i rulla. Halekaptein: Jo. Kenneth går inn som halekaptein hvis Jo ikke er det lengre underveis. 

Rittpuljen vår er Rye 1. Vi starter kl. 08.05 bak XP og Master. Oppmøte i startområdet kl. 07.55, SENEST kl. 08.00. Først stiller rulla med Stein H og Pernille i front + Terje, Kenneth, Øystein G, Øystein S, Stein B, Nils, Bent, Vidar, Ola H, Einar, Dag, Håvard. Deretter halen med Jo og Sjur i front. Resten av Rye 15-gutta stiller opp bak Jo og Sjur. På halen starter vi med mange av lagets antatt sterkste ryttere. Dette fordi det krever sin mann å starte på halen i Enebakk Rundt, samt at vi trenger bjørnekreftene deres når vi skal sette stor fart etter Marikollen.

Vi starter relativt rolig ut ifra start de første par hundre meterne. Deretter  settes et kontrollert og behersket rittempo som vi skal holde til Marikollen (ca 20 km). Håper alle rytterene er med dit. Før Høybråten (ca 8 km) økes rulla til 16 ryttere. Etter rundkjøringen ved Marikollen går vi inne det teknisk enkle og relativt flate partiet. Der fyller vi rulla opp til 18 ryttere og farten økes. Da skal vi sette inn power!!! og hasstigheten økes med noen km/t. NB! Men fortsatt sykle kontrollert!!! Målsetningen er at det hele tide frem til Shellstasjonen ved Ytre Enebakk (ca 55 km) skal ligge 16-18 ryttere i rulla. Fra Shellstasjonen skal, med unntak av halekapteinen, all rytterne inn i rulla. Farten skal fremdeles være høy. Ca 2 km etter Shellstasjonen kommer vi til et veiarbeidsområde. Etter ca 400 meter er asfalten gravd over. Akkurat der, og kun der, settes farten noe ned. I Ljanbakken (etter lyskrysset på Hauketo) sykles det kontrollert (muligens blir rulla låst her) opp til lyskrysset på Sæter. Deretter settes det igjen noe større fart. Den aller siste brattkneika før mål (Skullerudbakken) sykles relativt rolig slik at ingen faller av der. Blir rulle underveis i rittet under 11 ryttere, så er det et klart tegn på at hastigheten er noe for høy. Da reduserer vi farten litt, og igjen fyller på med rullemannskap.

Målsetning: Sluttid under 2.08, d.v.s. snitthastighet på ca 40,0 km/t. Skulle det mot formodning bli mye vind og/eller mye regn (det er meldt lite vind og sannsynligvis oppholdsvær) så er målsetningen under 13 minutter bak XP.

Vi legger opp til ett snilt åpningstempo, slik at alle skal få muligheten til å sykle seg inn i rittet i stedet for å bli stokk stive de føste kilomtrene. Vi håper at de aller fleste av oss blir med samlet inn til mål (drømmen er at alle blir med samet inn). Men ER er et vedlig atypisk ritt sammenlignet med de øvrige rittene vi skal sykle i år. ER er et stressritt som er både relativt kort og har mange tekniske utfordringer de første 2 milene. Så skulle du miste laget underveis, så ikke fortvil. Rittene senere i sesongen er mye "snillere".  

Punkt alle rytterne må huske underveis i rittet: Tette rekker, spesielt i front. Vær våken og hold ALLTID bakhjulet til foranliggende både i rulla og på halen. Luker gir en drepende trekkspilleffekt bak deg!!! Smidige og snille overganger i front. D.v.s. at rytteren som kommer over i hvilerekka slakker nok ned på farten og gir plass til han/hun som kommer opp og legger seg foran deg i hvilerekka. NB! Hittil i år er det MANGE sterke ryttere som ikke slakker nok ned på farten når han kommer inn i hvilerekka. Da "dreper" han den som kommer bak ham i fartsrekka. Dette skal vi IKKE  oppleve i ER.Også smidige overganger bak på rulla. Hold hjulet til foransliggende på hvilerekka helt frem til du glir over og tar hjulet til foranliggende i fartsrekka. Ha god fart opp i bakkene (slik at de bakerst på rula slipper å bremse opp helt nederst i bakken), for så å roe farten ned. Sykle resten av bakken realtivt rolig. Holde tilbake i front i noen meter over bakketoppene. Sluke småbakkene (kulene) med stor fart. Sykle på tungt gir i nedoverbakkene. Frontsyklistene må alltid i GOD tid styre unna langsgående sprekker og hull i asfalten. Spesielt f.o.m. Flateby (ca 35 km) t.o.m. Kirkebygda (ca 45 km) er det svært dårlig asfalt. Sykle alltid korteste vei: Inn til gulstripa (ikke krysse!!!) i venstrekurver, inn til hvitstripa i høyrekurver. Fronten i hvilerekka styrer banevalget. Etter alle avkjøringer i kryss holdes det tilbake i front slik at alle har kommet gjennom krysset før man igjen setter opp farten.

Høy disiplin i laget: Alltid vær lydig ovenfor kapteinene uten nærmere kommentarer. Diskusjoner tas før eller etter rittet. Vær raus med skryt underveis til dine lagkamerater. Det gir godt humør, ekstra motivasjon og ekstra energi. Gi alt for laget i rulla. Ta en ekstra runde. Men ikke dra det for langt: Begynner du å bli sliten, så gi signal til halekapteinen, slik at du får deg en velfortjent "hvile" på halen før ny arbeidsøkt i rulla venter deg.

I rittet stopper laget kun ved velt. Laget stopper da ved første mulig avkjøring, mens 2-3 ryttere sjekker tilstanden til den uheldige. Skulle vi underveis bli passert av et annet lag, legger vi oss godt inn til høyre, reduserer farten med et knepp, gir laget en luke, for så å sette rittempo igjen.  

Bruk onsdagen og torsdagen til hvile og godt inntak av vann og mat. På fredag morgen er du klar for årets første ritt. Alltid ekstra spennende det :-) Treffes på Skullerud! Gleder meg, og gruer meg litt :-)

Stein B 

        

     

Veldig bra, Stein.

Viktig med gode overganger både foran og bak, viktig å kjøre så jevnt som mulig selv om det kan være litt vanskelig med det terrenget som er på ER.
Skulle det oppstå luker i fartsrekka er det viktig å ikke tette disse umiddelbart. Hvis du gjør det sender du bare problemet bakover.

Husk at du kjører for personen bak deg. Målet er å levere nestemann så billig som mulig til fronten. Lykkes du med det vil laget som sådan spare krefter og komme raskere i mål.

Lykke til i morgen, alle. :-)