Du er her

DSSP 2015 Rye Ekspressen

Rune Holdens bilde

Fredg kveld kl:19.00 var det lagmøte for spente XP ryttere og hjelpemannskaper; Planen var veldig enkel, vi skulle åpne kontrolert til vi hadde kommet over Heimdalsbakken, etter det var det bare å finne flyten, da visste vi at det kom til å gå fort.  

 

Kl:0240 Lørdag morgen"natt" ringte vekkeklokka, frokost fra kl:02.45.

Mange trøtte fjes som kom ned for å prøve å få i seg frokosten,ikke mange som er vant til å spise frokost så tidlig.Praten gikk løst å ledig om det fine været som var meldt, men spenningsnivået var der det skulle være.Noen var bekymret for om de klarte å få gått på do å få tømt ryggen...Utrolig viktig faktor før en starter, får vi ikke til det er vi syket ut før vi starter...

 

Etter den vanlige oppvarmingsrunden trillet vi bort mot start for å heie den største konkurenten(ATEA Proaktiv) vår avgårde Kl:04.40 trillet de mot Oslo.

KL:04.50 Var det vår tur

    Her er laget som skal ta skalpen til Atea.

 

 

Vi startet som planlgt rolig til vi kom over Heimdalsbakken,etter rundkjøringen på Klett gjaldt det å finne flyten å kjøre billigst mulig mot Oslo.

 

Støren; Følte vi hadde fin flyt i rulla men at kanskje farten ikke var der den burde være, vi hadde 42.5 km` snitt dit, den medvinden som var meldt var nok i mot oss i stedet.Vi snakket litt sammen om at det muligens hadde gått litt sakte dit, men ble veldig overrasket ved første sekundering at vi ledet med nesten 40 sek på Atea.WOV... Det trigget oss når vi satt med følelse av å ikke kjøre for hardt selv.

 

Ullsberg; Første langing (sykkellanging) Planen var å bare ta en flaske hver oss for å spare tid, dette fungerte perfekt å langingen gikk unna på ett blunk.

 Her er de 6 i hjelpemannskapet som gjorde en utrolig bra jobbsmiley

 

Fjellet; Vi klarte å holde jevn å fin flyt oppover mot fjellet, dessverre mistet vi en rytter opp mot fjellet, han hadde ikke helt dagen, men gikk deretter rett inn i hjelpemannskaps rollen som sykkellanger nr 2.

Følte vi hadde kontroll på fart oppover mot Hjerkinn og neste langing, og vi var fortsatt 29 XP ryttere i godt driv.

 

Hjerkinn; Lange/pissestopp, rett før toppen av hjerkinn kom den etterlengtete pissestoppen.Der sto det linet opp flasker med div barer/geler etter hverandre, vi trillet inn på 2 rekker og når siste mann satte beina i bakken startet Michelle klokka, vi hadde 1 min på oss til å bytte flasker - fylle lommene med mat og prøve å få pisset... Dette gikk smertefritt og vi var igang igjen etter 1 min.... Siste skvetten gikk i buksa...Men sånn er det bare.

Vi hadde tapt litt til Atea opp hit,men vi var bare ca 2 min bak her.

Atea hadde også mistet en rytter her oppe pga teknisk.

 

Dovrefjell; Fantastiske forhold, desverre mistet vi 2 mann til rette etter langinng. Men det var fortsatt 27 sterke XP ryttere på vei mot Dombås.

Gikk som bare det over fjellet, rulla fløyt fint og farten var høy, vi storkoste oss!

 

Dombås; 2,30 min bak Atea, mtp stoppen vi hadde før Hjerkinn hadde vi kjørt inn litt tid på de over fjellet.

Så nerme Atea på Dombås var bedre enn vi hadde håpet på, men vi lot oss ikke stresse for det, vi kjørte fortsatt jevnt og kontrolert med en viss følelse av kontroll på Atea, tidligere år har vi kjørt raskere enn dem gjennom Gudbrandsdalen. Dette skal vi klare!

 

Harpefoss; Neste sykkellanging, vi var fortsatt 27 mann som hadde kjørt bra hit, men nå begynte det å bli varmt så nå var det utrolig viktig å fylle på med drikke, langingen gikk bra og vi dundret videre nedover dalen. Vi mistet 2 mann til litt lenger ned i dalen pga problem med å få pisset. De måtte bare stoppe å late vannet, når det var gjort var laget langt avgårde(Kjedelig måte å dette av på) Da var det bare å hive seg med brytebussen.

 

Fåberg; Langing fra veikant, Her fikk vi servert Cola og div andre godsaker som trengtes, for nå begynte det å røyne på for flere av oss, men vi ble også innspirert når det sto 2 nye Atea gutter i veikanten å heiet oss videre (god sportsånd) Da vi også fikk høre at vi bare var 50 sek bak, skjønte vi att dette kunne bli vår dag, vi visste at Atea laget ikke hadde mer en 15 mann igjen å meldingen var at de så slitne ut.Vi mistet dessverre en mann her vi også, han var helt ferdig men hadde jobbet som en helt hit så da var det bare å få seg en velfortjent hvil i bussen til Jørn. 

 

Gjøvik; Laget begynte å kjenne kjøret nå, hadde en snittfart hit på ca 41,5 km`t med svak motvind så det var kanskje ikke så rart.De som satt igjenhos Atea kjente også kjøret.... Men nå var det vi som ledet. Tiden sa att vi hadde en ledelse på ca 4 min. Vi begynte å tro att vi kanskje kunne klare å ta igjen Atealagetsmiley

 

Skreia; Her var det lengre partier med grusvei pga veiarbeid, vi låste rulla å kjørte kontrolert over disse partiene for å prøve å unngå punkteringer, vi endte opp med 1 stk som punkterte her og klarte dessverre ikke å komme seg opp igjen. Vi hadde en til som måtte kaste inn håndkle pga ett kranglete kne, det var utrolig synd for han følte han hadde mer å bidra med ,men det ble umulig når kneet låste seg.

 

Feiring; Ny sekundering, 7 min foran Atea, laget hadde smuldret opp å meldingen sa att de bare var 10 mann igjen hvorav 2 stk bare hang bak på halen uten å klare å bidra.

Vi fikk også teknisk på en rytter, men han klarte på imponerende vis å kjøre inn laget igjen på egenhånd å rett inn  i rulla igjen... En god dag der tydligvis!

Vi nermet oss Minnesund ,og vi passerte en ny Atearytter like før Minnesund.Da visste vi at lagseieren var ett faktumsmileyyes Vi klarte faktisk å se laget rett foran oss også, tror det skilte omtrent 1 min(9 min ledelse til oss)Vi lot oss ikke stresse av den grunn men bare lot rulla gå som før for ikke å kjøre laget i filler.

  Jessheim; Desverre mistet vi 2 mann til her, en med slitne bein og en med teknisk.Vi var 16 mann igjen og Atea bare 8 mann.De 8 som satt igjen i Atea laget hadde kneppet opp ett hakk å kjørte sterkt inn mot Oslo, de hadde begynt å plukke tid på oss igjen. Men vi lot oss ikke stresse,vi holdt bare siget å rulla igang så visste vi att det ville bli seier!

 

Ekeberg/Mål; Etter en strabasiøs avsluttning fra Olavsgård til Oslo med tøffe kneiker mange rundkjøringer og kryss kunne 16 slitne XP ryttere ENDELIG trille over mål på Ekebergsletta som VINNERE av DSSP 2015.

 

 Etter å ha blitt nr 2  bak Atea proaktiv de siste årene smakte denne seieren som OL/VM gull samtidig!

En utrolig sterk lagseier på alle måter. Alt fungerte perfekt! Og vi har ett støttemannskap som er unikt og bidrar til att vi kan yte maks hele veien.

 

Vi takker også Atea proaktiv for en tett og fin fight! De har vært med på å bidra til at Rye XP er der vi er i dag.  Norges beste langdistanselag.  

 

Kapteinsteamet Rye XP

 

 

 

 

 

 

Stein Bjerkeset 2s bilde

Las nå referatet deres fra T-O. Fanstastisk bra skrevet!!! Som å se rittet deres på film. Det må være fantastisk inspirerende å fighte "skulder mot skulder" mil etter mil. Håper dere får lag å fighte mot ogå i neste års T-O.

Lykke til med oppkjøringen til neste sesong!

Stein B / Rye 15