Du er her

Rittstrategi og påminnelser - Enebakk Rundt Rye 1

Jan Gamres bilde
Forum: 

Oppmøte er kl 07:30 ved Narvesen/T-banen Skullerud. Kort informasjon og deretter samlet oppvarming. Vi stiller opp senest 8:10 ved startområdet foran Rye 15 sitt førstelag. Starten går 8:17:30

Rye 1 skal alltid opptre med ryddige rekker. Alle har ansvar for at rekkene er forutsigbare, tette, og sikre. Vi ønsker også å se bra ut :D 

Målsettingen tidsmessig er å komme under 2:05

MEN, enda viktigere enn tiden er at vi kjører sikkert, uten risiko, - og med god samhandling og kommunikasjon. La oss være kalde i hodet og varme i hjertet. La beina tale.... La samarbeid og kommunikasjon stå i sentrum underveis.. Det er en overordnet målsetting å ha det MORO

Rittstrategi:

Vi kjører kontrollert fram til Marikollen, med det mener jeg at vi stjeler fart i alle lette partier, - og tar med oss farten opp i kneikene. Men vi kjører ikke for mye syre i beina i kneikene ut av Oslo. 

Ved Marikollen setter vi god rittfart. Rye 1 er fartstyver - så du må FØLGE med overalt hvor det går nedover... ut av rundkjøringer.. og over bakketopper. Det er DITT ansvar å holde hjulet til rytteren foran deg. MEN rytter i front skal ikke lage luker som må tettes hele tiden. Det er DITT ansvar å jobbe sammen med laget. Ingen er SOLO-ryttere når de kjører med Rye 1, vi skal jobbe sammen som et lag. La oss gi hverandre opplevelsen av at det er godt å sykle sammen med KRAFTEN i laget. 

Ved bakketopper må fronten kjøre moderat til det ropes "ALLE er med" bakfra. Ingen "kliner til" i front rett ut fra en rundkjøring. Hold hodet kaldt - vi skal ha med laget.

Det er ventet at når vi passerer Ytre Enebakk er det mange som kjenner det. Da vil vi ha de sterkeste fram en periode på 10 min (ca 6 km) helt til toppen av Harehøgda. De som VET at de er sterke, og som kjenner de har en god dag holder fronten i en mindre rulle. Vi gjør da en kort reorganisering ved Ytre Enebakk hvor kapteinene, Jan og Sven Ove, bidrar med å få ryttere til front. Etter Harehøgda utvider vi rulla igjen, kapteinene gir beskjed. De 17 km fra toppen av Harehøgda ned til bunnen av bakken opp mot Nordstrand kjører vi som nevnt stor rulle, og her vil det gå fort. De som ikke har kapasitet og/eller god nok toppfart holder halen.

Vi kjører moderat fort opp Nordstrand.. Vi kan leve med å miste noen ryttere her, men vi skal ikke kjøre fra halve laget. Når vi kommer til siste kneika på Skullerud gir alle ryttere det siste de har. Men ikke spurt fra laget dersom du er i superform, vi går i mål som et lag.

Forhåpentlig kommer vi i mål slitne og glade etter en herlig opplevelse! Forhåpentlig har vi hatt det MORO!

May the FORCE be with U.

Husk:

Kompakt rulle i lengde- og sideretning. Tett i front. Rop navnet tydelig ved overgang bak for sistemann.

Alltid korteste vei. I høyrekurver inn mot hvitstripen, i venstrekurver inn mot gulstripen. Aldri krysse stripene!

Se etter GOD ASFALT. Alltid førstemann på venstrerekka som styrer veivalget. SNAKK SAMMEN i front. Hjelp hverandre til å ta gode valg!

Legg deg litt på halen dersom du har ligget lenge i høy rød sone. Gjør det FØR du kjenner deg på stålet. Få i deg drikke og næring. Gjerne oppover i en bakke når farten er lavere.

Ved passering av annet lag:

Det er kapteinene, Jan og Sven Ove, som tar beslutninger om passering av annet lag. Prosedyren er:

Vi fletter til en rekke. (Kommer du fra venstrerekka skal du ut i venstrerekka etterpå). Kaptein, eller sterk rytter utpekt av kaptein, drar laget forbi passerende lag på en rekke. 50 m forbi laget som passeres. IKKE GÅ INN FOR TIDLIG. Alle må ta et magadrag når vi skal forbi et annet lag, det vil koste litt ekstra krefter.

Dersom et annet lag passerer oss skal vi roe farten litt til passerende lag er 50 m forbi.