Du er her

Den Store Styrkeprøven 2022 – Rittrapport Rye 15

Frank Thommesens bilde

Vi var veldig optimistiske etter en vår med trening og oppkjøringsritt som var gått etter planen. 23 ryttere til start i Trondheim etter mange forfall den siste tiden.

Dessverre viste Trøndelag seg frem med vått og kaldt vær. Iskaldt regnvær og temperaturer ned mot 4 grader de første 3,5 timene var rett og slett utrivelig. Vi forsøkte og oppmuntre og se frem mot lysere skyer vi kunne se opp mot fjellet ... langt der borte.

Det var mange nye momenter i årets ritt med tanke på reglementet som alle måtte forholde seg til. Blant annet ikke tillatt med følgebil og et utvalg av matstasjoner fra arrangøren hvor vi kunne få tilkjørt proviant og klær.

Vår første planlagte stopp var på Oppdal og værmelding stemte godt da regnet ga seg og asfalten tørket opp. Til gjengjeld ble vinden veldig utslagsgivende, og det var motvind og sidevind som dominerte. Dessverre mistet vi 2 ryttere allerede på Oppdal grunnet blant annet nedkjøling.

Laget kjørte relativt hardt fra Trondheim og opp mot fjellet etter 16-17 mil var det tydelig at det var kanskje litt for hardt kjørt. Vi gjorde forsøk på å justere både fart og flyt i rulla, men den kunne oppleves som ujevn (for stor fartsforskjell mellom rekkene) og veldig slitsomt å ligge på halen. Ved løypas høyeste punkt Hjerkinn la vi inn en «nødstopp».

Over Dovrefjell er det en strekning på 4 mil til Dombås. Her var det hard motvind på 16 m/s og dette slet veldig på gruppa. Vi fant ikke ønsket flyt og vi slet mer enn vi ønsket i dette partiet. Nedkjøringen til Dombås i 85 km/t fungerte meget godt og all ros til rulla som kjørte så smidig.

Etter dette tok vi fatt i neste etappe som er Gudbrandsdalen. Fra Dombås til Lillehammer er det ca 15 mil og relativt monotont terreng med god fart. Erfaringsmessig er det lett for lag å slite i dette partiet av flere årsaker. Vi begynner å merke at vi har syklet i noen timer og været kunne vært bedre selvsagt. Her er det viktig at enkeltryttere tilpasser seg laget og ikke at laget skal tilpasse seg den enkeltes behov. Vi fikk problemer med jevn fart i rulla og kjørte dette partiet mindre bra teknisk sett.

Bra innlagt pause på Kvam hvor vi fikk skiftet til mindre klær pga varmen som endelig var på plass og vi fikk tid til drikke og mat. Etterlengtet.

Laget hadde bestemt at grunnet nytt reglement fra arrangøren skulle vi stoppe på teknisk. Fra ca Kvitfjell og inn ble det ganske mange stopp på laget og vi taper masse tid på dette. Laget skal ha all honnør for at det ikke ble sutring og klaging for dette. Det som var det vanskeligste i forbindelse med dette var å få stanset laget.

I tillegg hadde arrangøren lagt inn andre forutsetninger som å stoppe på røde lys i forbindelse med veiarbeider samt de hadde lagt inn fartsgrense på en strekning. Vi fulgte alle regler og fikk faktisk skryt av en vakt som passet på et rødt lys. På Lillehammer sto vi vel 5 minutter på rødt lys. Ganske frustrerende.

Siste etappe er strekningen Lillehammer - Oslo som er ganske kupert, mer enn man tror, og særlig etter mange mil i beina med mange timer på setet.
Vi kjører bakker for hardt og mange slitne ryttere. Dette resulterer i mindre folk i rulla. Alle skal ha enormt med skryt for stor offervilje. Når halekaptein ønsket å sette inn ny rytter i rulla var det aldri tvil om at enkelte var på stålet, men de gikk inn og ga alt!

Oppsummert: et krevende ritt pga været men også pga nye regler samt røde lys flere ganger, veiarbeider, sykling på små sykkelveier og fartsgrense. Vi kjørte feil to steder pga dårlig skilting og ingen løypevakter.

Vi klarte ikke målsetning på tid, men det var det nok ingen lag som klarte. Vi klarte dessverre ikke å få ut det maksimale av laget rent teknisk, men innsats og tæl var ingen mangelvare.

Ressursgruppa ønsker å formidle at vi er stolte av gjennomføringen tross alt og at vi kjører for klubben vår. Teknisk kjøring blir enda bedre med mer trening sammen.

Rye 15 kjører nå ferdig Tour de Rye 15, etapperittet på 15 etapper som vi begynte med i mai. Siste etappe går sammen med klubbmesterskapet tirsdag 28. juni kl. 18:45. Husk påmelding slik at klubben får oversikt over matbestilling. (Mer om det her.)

Onsdag i neste uke skal vi feire oss selv med grilling og premieutdeling. Masse premier sponset av Bikeshop.

Følg med laget videre for vi satser på å kjøre ritt også til høsten! Dette laget har mer å by på og det er spennende å se fremover. En flott gjeng som har utviklet kameratskap og som gleder seg på vegne av hverandre.

Mvh ressursgruppa i Rye 15
Pål Berg – Rolf Kristiansen – Hans Skari – Frank Thommesen

 

Synlig: 
Standard - bruk standard for gruppen