Du er her

Høyprofils hjulsett

Kristoffer Bugges bilde
Forum: 

 

Lurer litt på om høyprofilshjul er tingen og noe som må skaffes før den 26.
juni. Er jo tiden for at nervene melder seg nå og utstyrsjaget øker.. under tre
uker igjen til mitt første Styrkeprøven og jeg vurderer altså å gå til innkjøp av
ett høyprofils hjulsett.

Noen som har noen innspill om hva som i så fall burde velges? Ser
gjerne at de ikke koster mer enn kr 10.000, tilsammen..

Eller enda bedre, er det noen der ute som ikke skal sykle denne dagen og
kanskje vil leie eller låne meg sitt hjulsett så ville jeg blitt utrolig happy!

Hilsen Kristoffer 

 

Rune Hellems bilde

Siden du spør "...og noe som skaffes..." så kan jeg bekrefte, og sikkert mange flere med meg at ...nei, du kommer deg fint ned fra Trondheim uten høyprofilshjul.

Du vil nok ha mere igjen forå fokusere på deg sjøl, enn å gjøre alt for mange utstyrsendringer de siste ukene før DSSP, les f.eks litt om hvordan Ole-Christian Fagerli spiser frem mot Raumerrittet http://fagerlimtb.blogspot.com/2010/05/kosthold-frem-mot-raumerrittet.html Med unntak av referansen til Ringer+ så er det rimelig jordnært det han skriver der, og absolutt mulig å kopiere...

 

Jon-Ivar Lunds bilde

Jeg strøk elegant på  "Minst mulig sukker, sjokolade og andre søtsaker." under oppkjøringen til årets Raumerritt.  Det var nok derfor jeg fikk årets andre kjedebrudd (riktignok med to forskjellige sykler).

 

Nå, hvor var det jeg la marsipangrisen min.....?

Linux Registered User # 195305

Geir Pettersens bilde

Du skal vel selvfølgelig ha pariser...?

 

Zipp 404 er supre hjul, men de koster noe slikt som 20.000 på Oslo Sportslager og 16.000 på Cyclecomponents. Jeg ville sjekket ut hva som er mulig å oppnå på Spinn ift. de nye FFW-hjulene som Kenneth kjøpte. Mulig Espen (Unaas) har et ekstra hjulsett i kottet sitt som han ikke har fått solgt ennå også, de koster ikke mer enn 7 - 8000.

 

Hvis du er interessert i brukte hjul så kan du jo sjekke kjøp/salg på forumet. Fred la ut Bora-hjulene sine til salgs for en god stund siden og det er alltid en eller annen på XP som har tre sett høyprofilhjul som har trillet 54 mil hver.

Cato Roknes bilde

Ikke hør på Rune.

 

Selvfølgelig må du ha høyprofil. Jo høyere desto bedre.

Med Zipp 808 for eksempel kommer du deg over 15 minutter raskere fra TrondheimtilOslo. Se http://www.spinlitecycling.com/ZippAeroEdgeFlyer.pdf

Her er det bare å dra kortet/ taste kortnummer så er suksessen sikret.

 

 

Håvar Kvisbergliens bilde

Får nok ikke låne mitt hjulsett :-) Du kommer deg nok gjennom styrkeprøven uten høyprofil, men når det er sagt så er jeg blitt hjulfanatiker etter å byttet fra kjipe treningshjul til helkarbon. Det jeg vil tillegge av kommentarer er å ha litt fokus på at det også skal være lett. Dette gir godfølelse i akselreaksjon og i bakkene. Psykisk god følelse skal ikke undervurderes. Jeg sparte over 500 gram på hjulene når jeg byttet! Det merkes meget godt!

 

Willy Hugo Nordness bilde

Ta en nøye titt på et felt i tdf eller i Giro'n,

så ser du fort at høyprofilhysteriet i til folk her i monycontry er groteskt overdrevet ...

~Fuji~

Kristoffer Bugges bilde

..nei, jeg hadde vel egentlig ikke ventet at det var fryktelig mange som ville låne meg hjulene sine ;-) hehe..

 

jaja, hysteriet er det så absolutt og om det er strengt talt nødvendig, nei det tror jeg ikke. Det føles bra å ha utstyret i orden slik at det ikke er noe man kan være usikker før start eller kunne skylde på i ettertid. Så da ligger det an til å bli FFW hjulene fra  gutta på Storo. De virker bra og til en rimelig penge, ettersom Unaas brødrene har solgt ut alt de hadde.

 

Når det gjelder kostholdet så har jeg helt sikkert mye å hente der også, så får lese meg litt opp på det feltet. Det aner meg at grillpølse og is ikke er første valget til Mr Fagerli som mat under trening (men som var veldig godt på Minnesund på søndag) :-)

 

 

Erik Øystein Johansens bilde

Du blander korta Willy! Det er forskjell på fellesstart og 54 mil lagtempo!!!

Forresten, la du merke til da Jens Voigt vant 18 etappe i Giro'n 2008? Han startet på Zipp 808 eller 404 og vant! Med andre ord hadde Jens planen klar for dagen og det var å kjøre lenge alene før målgang og bli første mann. Da er det klart at det hjelper å ha aerohjul!

Willy Hugo Nordness bilde

Ja, hva mener du er forskjellen?

Hadde et bråkete vindfang i Carbon utgjort store forskjeller,

så hadde du sett det brukt overalt hele tiden SPESIELLT av folk på et nivå der minimale fremganger krever enormt!

Hva kaller du foresten kjøremåten som blir brukt av profflag for å kjøre inn brudd?

Klart, det kan jo argumenteres i hytt og pine, men at pengesterke nordmenn har gått helt bananas i utstyr er vel hevet over all tvil vel ............ i samme slengen så produsere det jo argumenter som sportslig skal forsvare sinnsyke priser på alright utstyr, skal du regnes med, så MÅ du ha hjulsett til MINST 20 000.- !! 

Hvor mye taper Aberto med disse ubrukbare hjula tro?

~Fuji~

Erik Skoglund Nilsens bilde

Det er ikke noe form for tvil at det går lettere med høyprofil. Man trenger faktisk ikke være noen brøkregner for og skjønne det. 808 er klart det beste valget, men 404 el. går jo det også. Det er jo en grunn for at det bukes profil hjul.

 PS ! Rekorden og 1 og 2 plass på  Jotunheimen rundt ble vunnet på 808 og der er det jo noen bakker.

Erik

Willy Hugo Nordness bilde

Og hvorfor bruker ikke ALLE dette da, tenker selvfølgelig ikke på turryttere, men på de som virkelig teller cm og sekunder !!

Tviler veldig sterkt på at 808 var utslagsgivende for noen rekord på Jotunheimen, tror nok den plaseringen hadde vært den samme med lavprofilene til Alberto på bildet over ..

~Fuji~

Erik Øystein Johansens bilde

Har du ikke har prøvd høyprofilhjul?

 

Prøv det og bli frelst!!  ;-)

 

Så til hvorfor Pro-tour ryttere ikke alltid bruker høyprofil på fellestarter. Dette er helt avhengig av løypeprofil, værforhold, hvordan de har tenkt å legge opp rittet og mye mer. Contador som ofte vinner rittene i siste lange stigning opp til mål trenger hjul som er lette og stive. Der egner høyprofilhjul seg dårligere enn et lavprofilhjul. På lange flate etapper og hvor værmeldingen ikke spår mye vind så vil du se mange ryttere som velger høyprofil. Særlig ryttere som har kapasitet til å kjøre alene foran en utbrytergruppe eller et sykkelfelt. Eksempel på dette er Voigt, Cancellara, Hushovd (syklet med 404 på sin nå legendariske utbryteretappe i alpene i 2009). Sistnevnte brukte altså høyprofil i alpene (50mm) og årsaken er innlysende. Han var ikke raskest opp bakken, men absolutt raskest ned bakken og på flatene mellom bakkene.

Rune Hellems bilde

Erik tastet: "   Det er ikke noe form for tvil at det går lettere med høyprofil.....PS ! Rekorden og 1 og 2 plass på  Jotunheimen..."

 

Nå var jo utgangspunktet her om man ha høyprofilshjul for å komme seg på sykkel fra Trondheim til Oslo, og svaret på det er jo tre bokstaver, ikke to. Hadde spørsmålet vært om man trenger høyprofilshjul for å sette rekord...så da hadde jo utgangspunket vært helt annerledes.

 

 

Erik Skoglund Nilsens bilde

Hei igjen

Jeg syklet det året de vant og ja jeg tror mye av det var grunnen. Ser du på lagene som sykler i expesspuljer har alle profil hjul.

Grunnen til at noen velger andre, med dekk og slange er at alt er mye enklere og du slipper alt styret de "tror" det er med og lime. Og seff prisen.

Erik

 

Kenneth Antonsens bilde

Hei. Kristoffer.

Sjekk med Pål andre og gutta på spinn Storo. Jeg fikk et par FFW hjul, ferdig pålimt dekk, og det hele. til en tipp topp penge.

jeg har brukt hjulene, og de er helt suverene, se forøvrig blogg innlegg fra XP gutta som testet de på mallorca.

 

Jeg har forøvrig bare skryt og gi til Spinn Storo, etter krasjen. Ble påkjørt og alt så mørkt ut mandag,  en telefon, og jeg hadde sykkelen fiks ferdig fredag formiddag. Pål andre og gutta på spinn var suverene på service, oppfølgning osv.

Lykke til!

Kenneth

Espen Renshusløkkens bilde

Hei skal ikke si så mye, annet enn at Willy: etter du fikk deg et par cosmic carbone sl hjulsett selv så har du vel ikke brukt noe annet du heller!? Grunnen er vel at det går litt raskere fra Lillehammer til Oslo. Kristoffer du kan komme på spinn storo å kjøpe deg flow 50mm for den nette sum av 6990.- ink liming av dekk ferdig på veien. Dett er et solid godt hjulsett (pariser) til en fantasi pris i hjulens verden.

Hilsen Espen R

www.sykkelgeek.com

Willy Hugo Nordness bilde

Det stemmer det Espen, MEN poenget er jo at løsningen for ALLE på ALLE nivå og med ALLE bruksmønster SKAL være hjulsett så dyre som overhodet mulig og da helst Zipp 808, fjell eller flatt spiller liten rolle, bare det er dyrt nok med så høy profil som mulig,så er det knallbra !!!

Det er DEN holdningen som grenser til det latterlige ....... og at det faktisk IKKE stemmer er jo proffsirkuset et klart bevis på ..

~Fuji~

Jon-Ivar Lunds bilde

 Så over til dagens nøtt.

 

Hva er det mest å tjene på?

a) Aero hjul? 

b) Aero sykkel?

c) Aero kropp?

 

Jeg har skaffet meg b) og c) men er litt i tvil angående a).......

 

Linux Registered User # 195305

Kristoffer Bugges bilde

Svaret trenger ikke å være noen enten eller, men heller "ja takk alt sammen".

 

Om man har både Aero sykkel og kroppen, hvorfor ikke hjul også? Mulig at det ikke er de du tjener mest på å bytte ut (seff alt avhenger av utgangspunkt man har), men at du sparer noe på å ha Aero hjul også, det er det vel ingen tvil om.  Så da blir vel heller svaret: 

 

Ja til aero sykkel, kropp og hjul :-)

Håvar Kvisbergliens bilde

Jon Ivar det er jo selvfølgelig alltid mest å hente på det man ikke har, så i ditt tilfelle blir det hjul så får vi andre jobbe med den Aerokroppen :-)

PS Willy! Skjønner argumentet ditt ang "aero" hjulene til Contador, men vil vel tillegge at det neppe er blytunge lavpris hjul han kjører på...

Willy Hugo Nordness bilde

hehe, neppe noen billige hjul hentet fra en mørk kjeller på Rodeløkka nei, men høyst sansynlig ikke noe annet spesiellt enn det de fleste kan kjøpe over disk ..

Men nå har det vel vist seg at enkelte Norske turryttere kjører på dyrere utstyr enn personer i proff sirkuset, men ikke nødvenigvis mere egnet til formålet !!

Norge er nok i en spesiell posisjon der, utstyrspresset er enormt og "dyrere er bedre" ... noe man ser på avansene her i landet.

De sportslige argumentene lekker stort sett som en sil blandt medium turryttere :-)

~Fuji~

Stig Christiansens bilde

Mye forskjellige argumenter oppover ser jeg.

 

Du bør passe på å kjøpe pariser hjul som ikke er for tunge. Det er i roterende masse det er mest å hente på vektreduksjon. Personlig mener også at skal man først ha Høyprofilhjul bør disse være over 50mm Eks Zipp 808 eller FF90mm.

Kjører selv med Zipp 808 forran og zipp 1080 bak. Kan si jeg merker en del forskjell fra Ksyrium SL premium.

 

Du må ikke tenke så mye på tidsbesparelsen(du kjører ikke fortere enn laget), men heller watt besparelsen (=hyggelig reise fra tr.heim til oslo).

 

Eks hentet fra www.zipp.com : Zipp 1080 40 km tempo med snittforbruk watt 300. Da sparer du 30 watt med zipp 1080 snittforbruk watt 270 om du sykler inn på samme tid (27 mener jeg på 808) Den watt besparelsen vil for oss som tursyklister være gull verdt.

 

 

Erik Skoglund Nilsens bilde

Siste fra meg

Hørte  Bjørn Hamre sa en gang, skal du ha en raskere sykkel og ikke være hysterisk ang. penger, skal du bytte ut det som er nærmest bakken, altså dekk, hjul osv.....

Erik

Lars Olav Skårbergs bilde

Når jeg sammenligner mine Zipp 404 pariser høyprofil med mine Mavic Open Pro clincher lavprofil så ruller høyprofilhjula vesentlig lettere og aksellererer mye raskere. Samma hva testene sier.

Det gir myyye mer kjøreglede selv for en halvtrent gamlis som undertegnede som aldri vinner noe som helst og alltid kommer til å forbli listefyll.

Bare lyden fra hjula når de ruller, og ikke minst flotte smell når du girer med Sram red på grunn av resonnansen i felgene, gjør det verdt prisen.

Grunnen til at yrkessyklistene bruker lavprofil aluhjul i fjella er at de hjulsetta veier under en kilo. Sånne skjøre hjul er ikke noe alternativ for rullekjøring langs Mjøsa.

Klart du skal ha pariser høyprofil.

 

Lars Olav

Espen Narums bilde

Jeg kjøpte meg nye Fulcrum Zero før styrkeprøven i fjor. Skjønner nå at dette var en total feilinvestering. At disse bare er å regne som middels treningshjul forstår jeg nå......

EspenN
Amatør

EspenN

Kristoffer Bugges bilde

Takk for mange innspill her! Hentet de nye hjulene fra Spinn, Storo og ser helt skummelt rått ut! 

Kristoffer 

Erik Skoglund Nilsens bilde

Grattis

Men du må si hva det ble til slutt da :-)

Erik

Kristoffer Bugges bilde

Det ble Flow hjul som er bassert på samme felg som Fast Forward hjulene, men med noen egene titan eiker og navn, så vidt jeg har forstått det.. vekten er litt høyere enn andre og dyrere hjulsett, men jeg føler at dette blir veldig marginalt for min del. Disse veier rundt 1450g, eller der omkring. Felgene er 50mm

 

Største forskjellen blir nok kanskje ikke bytte av hjul, men å bytte fra kompakt krank (34-50) til standard krank (39-53) foran. Håper at dette vil gjøre at jeg lettere holder farten oppe når vi passerer 60km/t... at det kan bli litt tyngere oppover får så være.. gleder meg til MR på søndag :-)

 

 

 

Kristoffer Bugges bilde

At det virkelig er ett utstyrsjag er det vel ingen tvil om...

 

http://www.dn.no/dnaktiv/article1919007.ece