Du er her

Carl Erik Pedersens triumf!

Egil Andreas Aasheims bilde
Forum: 

 Til alle lesere av det åpne forum i Sportsklubben Rye

Kommentaren nedenfor, som jeg skrev inn etter Lars Åge kommentar til redaktør Anna Linas foreløpige oppsummering av årets styrkeprøve, er fjernet fra kommentarplassen under hovedartikkelen. Hva kommer det av montro? Er innholdet i kommentaren så farlig at lesere av Ryes hjemmesider ikke tåler å lese den? Er det ikke rom for at medlemmer av Rye skal kunne uttale seg positivt om tiltak som skjer i andre miljøer?

Hvis svaret på de to siste spørsmålene er "ja", sier det litt om takhøyden i klubben vår i dag. Hvis svaret er "nei", lurer jeg veldig på hvilke andre forklaringer som skal serveres.

Jeg inviterer lesere av dette forum til å lese kommentaren og gjøre seg opp sin egen mening:

"Carl Erik Pedersens triumf!

 

20. juni 2009 kommer til å bli stående som en merkedag for Sportsklubben Rye. Dette var dagen da Carl Erik Pedersen fikk sin store revansj. Carl Erik har vært den desidert sterkeste drivkraften bak oppbyggingen og utviklingen av Ryes ekspresslag siden 1999, og han har vært nøkkelpersonen bak gjennomføringen av noen av klubbens djerveste prosjekter innenfor langdistansesykling: solorekord Bergen – Oslo, distanserekord Nordkapp – Lindenes og timannslagsrekord i Vätternrundan.

 

Carl Eriks målsetning med disse prosjektene har selvsagt vært at han selv skulle være med å sette disse rekordene fra sykkelsetet. Det er jo naturlig at han som Ryes beste idrettsutøver – uansett kjønn og idrettsgren – siden Geir Digerud, skulle ta del i dette fra sykkelsetet. Dessverre lyktes ikke Carl Erik med noen av disse prosjektene som syklist, og problemer med gamle skader har vært fellesnevneren. Til tross for dette har Carl Erik sluttet helhjertet opp om både Nordkapp – Lindesnes og Vätternrundan fra sidelinjen, og vi som fikk lov til å være med på å realisere disse prosjektene er Carl Erik stor takk skyldig.

 

Heldigvis ga ikke Carl Erik opp etter all motgangen, og han hadde sammen med ryekollega Tronn Skjerstad ideen til et nytt prosjekt: Hvor fort er det mulig å sykle Trondheim – Oslo hvis det er den eneste målsetning? Dette prosjektet skulle etter hvert få materialisere seg i Velo Club Zoncolan, der Carl Erik blant annet inviterte mange gamle kjenninger fra sykkelmiljøet i Norge, til å delta. Selv har jeg kjent Carl Erik i nesten 30 år og opplevd de fleste av hans triumfer og nederlag fra ”orkesterplass”. Derfor trengte jeg ikke lang betenkningstid da han spurte meg om jeg ville hjelpe ham med å realisere dette prosjektet.

 

Da den store dagen var kommet, var luften fylt med forventninger og positiv spenning. Fra starten i Trondheim gikk alt som planlagt, selv om en av rytterne måtte gi seg allerede ved Melhus (hadde ikke dagen) og vi fikk en kjedelig dobbeltpunktering allerede ved Støren. Slike ting er jo allikevel en del av det man forventer seg underveis. Tunnelen ved Støren ble passert på 1:05, og Oppdal ble passert på 2:50. Vi hadde allerede satt stø kurs mot 12-tallet. Rett nedenfor Kongsvoll fikk vi vår eneste ”trøkk i trynet”. En av rytterne var uheldig og kjørte i et hull mens han satt og spiste, mistet kontroll over sykkelen og dro med seg 4-5 ryttere. Heldigvis virket ingen av rytterne å være særlig skadet, men 4 av syklene var ikke kjørbare. Østen Bergum fikk låne sykkel av en av dem som hadde gitt seg, men fordi vi måtte bytte pedaler tok det lang tid å bli klar, og oppkjøringen ble håpløs. Oppover mot toppen mistet vi to ryttere til, slik at laget var skrumpet til 14 ryttere ved passering Dombås.

 

Laget virket utrolig homogent og samkjørt, og alle ga 100% hele veien. To ryttere måtte gi seg nedover dalen, og ytterligere en rytter i bakken ved Ringsaker kirke. De elleve som var igjen syklet ufortrødent videre og mistet i grunnen aldri fokus på å holde farten oppe. Vi fikk to punkteringer med ett minutts mellomrom rett før Minnesund, men begge rytterne virket sterke og kjørte seg raskt opp mens resten av rytterne skrudde ned farten i et par minutter og ventet på at de skulle kjøre seg opp. Ved Minnesund var vi ganske sikre på at 13-timersgrensen skulle sprenges, og ved Jessheim sekunderte jeg Carl Erik og Tronn til en sluttid på 12:52. Dette viste seg å holde inn til mål.

 

Oppover Frognerbakkene synker det virkelig innover meg at jeg er med på å oppleve et stort øyeblikk i livet. Tor Amundsen, som er fotograf for Ryes ekspresslag og som har samarbeidet tett med Carl Erik både i forbindelse med Bergen – Oslo og Nordkapp Lindesnes, står langs kanten av veien. Vi får øye på hverandre, og sammen bryter vi ut i spontan jubel. Tor roper etter meg: ”Dette er så gøy!”, og selv er jeg nesten rørt til tårer der jeg sitter. Carl Erik skal få oppleve sin store triumf, og denne gangen blir det fra sykkelsetet.

 

Langs veien har jeg sett mange mennesker jeg kjenner og som jeg vet har et hjerte som banker for sykkelsporten. Jeg har sett på kroppspråket deres, sett smilene og hørt jubelen, og nå tenker jeg for meg selv at det er mange andre som unner Carl Erik denne triumfen. Selv har jeg observert Carl Erik gjennom hele rittet og sett hvordan han har jobbet for å få de andre syklistene til å yte sitt beste for laget. Det er veldig lenge siden jeg har sett ham så ”på hugget” som han er i dag, og endelig ser alt ut til å klaffe.

 

Samtidig er dette – slik innledningen av denne artikkelen hevder – en stor dag for Sportsklubben Rye. Når man tar en oppsummering av alle vellykkede prosjekter innenfor langdistansesykling i Norge de siste 10 årene, er det virkelig imponerende å se hva som har sprunget ut av klubbens ekspresslagsmiljø. Dette er det jammen verdt å ta vare på!"

 

Willy Hugo Nordness bilde

"er fjernet fra kommentarplassen under hovedartikkelen. Hva kommer det av montro?" 

skriver du.

 

Sansynligvis siden du har en personlig vendetta gående som er av null interesse for 99% av Ryes medlemmer og sansynligvis den samme prosentsatsen utenfor Rye!

En masse selvmotsigelser med en for de fleste personer ukjent person i hovedrollen som du sprer alle plasser du har tilgang til  (tydeligvis)

Hvis livet har vært så ille,kan du ikke ta det opp med de personer du mener det gjelder i stedet for å (med all respekt å melde) nærmest leke spam robot der du kommer til?

Fjerningen du sikter til kan vel muligens også komme av at innleggene kan virke som innlegg man finner av furtne 14 åringer på et forum, mangler egentlig bare "koz og klemz"

Dette er bare forslag fra min side altså, finnes sikkert folk som har andre meninger.

~Fuji~

Arne Frøilands bilde

Gratulerer til Rye Expressen og ressursgruppen. Det er den beste presentason av noe klubblag i DSSP noensinne. DSSP 2009 var en stor dag for Rye fordi Expressen syklet raskere enn noe annet klubblag har gjort og at laget har en kultur og en respekt for hverandre som få andre miljø. At Expressen også respekterer Zoncolan/Carl Eriks utspill og nå innlegget fra Egil, ved å heve seg over slike innspill, forteller mye om den kunnskap og kultur som finnes i laget. Dette får min respekt.

Det er på grensen til morsomt å lese innlegget over fra Egil og avslører en enkel og avslørende retorikk og stor mangel på "det store bildet". At Zoncolan har syklet fort er riktig, og er et resultat av å samle enkeltryttere med en viss nasjonal sykkel ferdighet. Ikke vanskelig det, men det skal applauderes, dette har Rye Expressen gjort i flere media, selv på Ryes hjemmeside. Det som må kommenteres er den mangel på sosial ferdighet men ser i innlegget over samt de sleivspark som er kommet fra Carl E bla i pressen. Dette får ikke min respekt.

Det må jo også nevnes et jeg planlegger å samle 30 tidligere pro-tour syklister for virkelig å vise hvor fort det går an å sykle DSSP.....NOT..... Jeg skal gjøre alt jeg kan for at Rye Expressen skal sykle raskest mulig i 2010.

Mvh Arne Frøiland