Du er her

Conti GP4000s

Svein Ivar Kristiansens bilde
Forum: 

Hei,

Er det flere enn meg som har litt dårlige erfaringer med Continental GP4000s (black chili)?

Hadde et tilfelle i fjor da fremdekket sprakk litt opp delvis på langs midt i rulleflata. (uten å punktere, men dog). Jeg kjører på 100-110 psi. Fikk byttet dekket på sportslageret som defekt.

Etter endelig å ha fått ut landeveissykkelen i år ser jeg at begge dekkene (de fra fjor) er ødelagt av sprekker i gummien (denne gangen på siden, og ikke i rulleflata). Sykkelen har ikke stått fullpumpet hele vinteren heller.

Ny sesong = nye dekk   så det er ikke noe stress, men det er greit å vite om dette er et utbredt problem med 4000s-dekkene....

mvh Svein Ivar

 

Espen Narums bilde

Jeg for min del har bare gode erfaringer med dekket, også om de har overvinteret. Jeg har kun brukt 4000 og 4000S i de årene jeg har syklet og har ingen planer om å bytte til noe annet.

 

EspenN

Rye 16

EspenN

Jon-Ivar Lunds bilde

Jeg bifaller Espen. 

Har selv brukt GP 2000, 4000 og 4000s, og kommer sikkert til å kaste meg over neste generasjon i GP serien. Sliter ut to dekk per sesong. Har punktert to ganger de siste tre årene. Begge ganger etter å ha forvillet meg ned i bunnløse hull. GP 4000S har en tendens til å bli "firkantet" når det blir slitt, men da er det jo uansett på tide å skifte dekk.  Jeg veier 70-77kg og bruker 90psi på våren før veiene er vasket og 110psi fra midten av april til oktober. 

 

Korreksjon: Etter dagens møte med en av de større gropene i gamle Mossevei, ble det punktering nummer tre på tre år. Alle gode ting er som kjent lik tre......

Linux Registered User # 195305

Per Christian Dæhlins bilde

Michelin Pro Race 3 har tyyyyyyyynne vegger

Michelin Pro Race 3 har tyyyyyyynne sidevegger.

 

Hei

Kommer du ned i en sprekk så kan det oppstå rifter i siden på dekket. Lufttrykket gjør resten av jobben og det hele ender med et smell. I hvertfall regner vi med at det var det som skjedde når et ProRace 3 dekk eksploderte på langturen vår i går.

Så hvis du har rifter eller sprekker i siden på dekket ditt og det ikke har eksplodert så er du heldigere enn han som en stund trodde han måtte gå hjem igjen. Heldigvis hadde Stein med seg reservedekk så vi kom oss videre alle mann :-)

/per chr.

Svein Ivar Kristiansens bilde

Hei,

En knapp 6-mils tur var alt jeg turde å rulle på dekkene fra i fjor. Så jeg unnslapp punkteringer =)

Har kjørt to sesonger på Contis 4000(s) og har vært _meget_ fornøyd med de totalt sett. Har vel hatt en punktering (snake-bite i enorm asfalt-sprekk) i løpet av de to årene. Greit å se at ingen andre har problemer med Contisene sine. Da kan jeg trygt velge det i fremtiden også =)

Takk for feedback,

Svein Ivar

 

 

Geir Pettersens bilde

Sannsynligvis er GP 4000S verken spesielt mye bedre eller dårligere ift punkteringssikkerhet enn gamle GP 4000. Jeg kjørte over en stor vedkubbe (!) i helgen med Conti 4000 S. Punkterte ikke, men felgen ble skeiv. "Snakebite", eller gjennomslagspunktering, kommer ofte som følge av for lavt lufttrykk kombinert med et plutselig slag (fra stein, hull i veien osv.). På tørt føre unngår man stort sett dette ved å pumpe opp til nær max (120 psi for de fleste 23'' mm dekk). På vått føre bør man ha litt lavere trykk for å øke kontaktflaten og få feste på veien. Små rifter / hull i dekket kan man for øvrig fikse med en pengeseddel eller gaffateip på innsiden av dekket. Det er i alle fall bedre enn å gå hjem.

 

Svein Ivar Kristiansens bilde

So I'm not alone...

 

http://forum.syklingensverden.com/viewtopic.php?f=5&t=8156#p76265

 

En annen bruker som erfarer 'morkne' Conti 4000s dekk. Betyr vel ikke annet enn at vi to har slumpet borti et dårlig parti...

 

Svein Ivar