Du er her

Øyeren rundt

Håvar Kvisbergliens bilde
Forum: 

Sikkert flere som lurer på hvor det blir av resultatene? Noe tekniske problemer?

Takker forøvrig for et flott ritt fylt av action! Er noe skumle situasjoner, men er vel greit med et alternativ til rullekjøring! Noe surt å bli innkjørt etterhvert, men all ære til samarbeidet som må ha vært i "pulje 3" Kom som et lokomotiv :-)

 

Jonas Christensens bilde

 Litt _vel_ mye action i starten, vil jeg si.

 

Masse syklister på feil side av gulstripa, på feil side av trafikkøyer/midtrabatter. Noen fant også ut at det var best å ta feil vei/side i rundkjøringene. I enkelte ritt diskvalifiseres det med hård hånd for dette - kanskje noe man burde vurdere i ØR også?

 

 

/Jonas

Jon-Ivar Lunds bilde

 Jeg mener ØR nå ligger foran ER i kampen om rittet som passer best for John Wayne et al. Jeg registrerte fire som gikk i asfalten rundt meg hvorav minst tre gikk skikkelig hardt i bakken.  Det var også flere nestenuhell der det gikk i rykk og napp bak masterbilen, og jeg kjenner fremdeles eimen av varme bremseklosser rive i nesa. Det var mange kenguruer som gasset på for å rykke to plasser opp i feltet for deretter å hogge inn bremsene for å unngå kræsj med syklisten foran.

 

Før masterbilen gikk hadde vel de aller fleste vært en tur på feil side av stripa frivillig eller ufrivillig, så her må det utvises stor grad av skjønn hvis dette skal gi grunnlag for disking.

 

Ellers var det en fin tur selv om lørdagens stunt satt vel godt i beina.....Og vi stiller selvfølgelig til start i 2011.

Linux Registered User # 195305

Erik Øystein Johansens bilde

Er det noen som har en idé til å forbedre startopplegget på ØR?

 

Jeg syklet rittet for første gang i går og lå omtrent midt i feltet bak masterbil og det var til tider Texas. 2-3 stk gikk skikkelig hardt i bakken på grunn av uoppmerksomhet og harde oppbremsinger.

 

Jeg tror hovedfeilen ligger i at vi har et sykkelfelt på ca.300 ryttere bak en bil. Det er dømt til mislykkes.  Kan det være en ide å dele opp startfeltet i flere små puljer på 30-50 ryttere med hver sin masterbil. Det vil være strengt forbudt for hver enkelt pulje å passere sin masterbil. Da vil startnummer bli notert og føre automatisk til disk.

Hver pulje sendes avgårde med hver sin masterbil. Her må man finne på noe lurt for puljeinndelingen. Uansett så vil avstanden mellom puljene være liten siden farta på først masterbil er lav. Påfølgende masterbiler kjører sin pulje i en avstand på 30 til 50m bak siste rytter i foregående pulje.

Ryttere som må stoppe (pisse eller teknisk) bak masterbil må slutte seg til en passerende gruppe og kan ikke sykle seg opp til sin opprinnelige pulje.

Masterstarten avsluttes ved at første masterbil kjører rittraseen som vanlig. De andre bilene kjører rett fram i rundkjøringa her mens rytterne bak følger rittraseen inn til høyre.

På den måten håper jeg at man får en fin oppstykking av feltet slik at man ikke får dette kjempepresset i en stor klynge, men også får et rimelig samlet felt når starten først går.

 

Er det noen som har synspunkter, innspill eller idéer så kom med dem!

 

Hilsen Erik

Espen Opheims bilde

Jeg syklet også for første gang. Texas, John Wayne og alt det der - helt enig. I tillegg var det veldig mye kjefting og krangling, rett og slett dårlig stemning til tider. Jeg tror tanken din Erik om å dele feltet opp er riktig. Å sende avgårde 10 felt er kanskje en mulighet på sikt, men jeg tror vi skal gå gradvis og kanskje dele feltet i 3 til neste år. Elite, Mosjonist og Tur kanskje?

 

/ Espen O. 

Jon-Ivar Lunds bilde

 Ta en titt på Randsfjorden Rundt, Norges desidert best organiserte turritt. Her velges startpulje basert på antatt sluttid. Da syklister flest har stor grad av selvinnsikt er det ikke ALLE som velger rekordpulja. Arrangøren står også fritt til å begrense antall ryttere per pulje, samt slå sammen puljer. 

 

 

 

Linux Registered User # 195305

Geir Pettersens bilde

Jeg kjørte også rittet for første gang. Lå i fronten av feltet etter masterbilen, ca. blant de 30 - 40 fremste.

 

Det var selvfølgelig mange som ville opp og fram, syklet på venstresiden av gulstripa osv. Motorsyklisten med blålys foran gjorde imidlertid en svært god jobb med å få vekk trafikk. Slik jeg opplevde det var det derfor aldri noen stor fare for alvorlige ulykker under masterkjøringen. Mulig det var mer vill vest lenger bak, ikke vet jeg.

 

Synes det var gøy å kjøre rittet nettopp på grunn av fellesstart, litt "kaos" og lyden fra mengder av sykkelhjul. Det er mulig man bør forsøke med to startpuljer neste år og selvseeding, men jeg håper ikke dette utvikler seg til nok et ritt med 10 små startpuljer, lagkonkurranse og rullekjøring hele veien.

 

Willy Hugo Nordness bilde

Det stemmer det Håvard, "pulje3" funka ok og det hjalp jo å ha "pulje2" innen synsvidde lenge, vi oppdaget jo når vi stanget i "pulje2" halen at "pulje1" ikke var svært langt fremfor .... vakkert :-)

 

Når det gjelder sikkerheten på ØR så MÅ den taes skikkelig på alvor nå, det begynner å bli såpass med ryttere at det hele går litt over stokk og stein hele tiden rundt sjøen,

fellesstart er fellesstart, men så lenge det ikke går på lukkete veier så blir det hele en risikosport av dimensjoner som muligens kommer til å ende med alvorlige ulykker ...................... og det hele får et Vestfold rundt stempel !!

Å gjøre slik som HCK (Randsfjorden rundt) å dele inn i grupper etter antatt tid er ET godt forslag,

Hva med:

* Rekordpulje ..

* Pulje 1: tid 3:25 - 3:40 ..

* pulje 2: tid 3:40 - 4:00 ..

* pulje 3: tid mere enn 4:00t  ..

Dette burde bli mere enn store nok puljer slik som antallet med ryttere øker på alle ritt, for å gjøre dette enda sikkrere for folket så bør det være god tid mellom puljene, ikke 5min (feks) da mye vil smelte sammen forholdsvis fort,

10 min mellom puljene ser jeg som en bedre løsning her ..

Har også  kjørt ritt med fellesstart som har vært delt inn i 2 grupper, OVER 40 år og UNDER 40 år, så måter å gjøre dette på er vel bare fantasien som setter en stopper for.

Det Rye derimot IKKE bør gjøre er å forvandle ØR om til nok et klubb rulleritt, de er det mere enn nok av som det er ...

~Fuji~

Jeg mener det beste er å dele i to - tre grupper etter antatt sluttid. Da er det jevnest nivå på dem i samme gruppe.

Tida bak masterbilen må også begrenses til et minimum. Det er her de fleste nestenulykkene skjer.

Frode Dalen

Håvar Kvisbergliens bilde

at det blir lagkonkurranse i Øyeren rundt nei! Lagkonkurransen er i ferd med å ødelegge feks Randsfjorden rundt.

 Tror det kan være veien å gå å håndheve "reglene" litt strengere. Hvis folk blir disket ved å kjøre på feil side av midtrabatter etc så blir det kanskje litt roligere. På søndag ble det lovløse tilstander når alle måtte ignorere reglene for å få en ok posisjon. Selv fikk jeg vel som fortjent når jeg gikk ned i siste sving i venstre fil etter å ha passert midtrabattene på feil side :-)

Ses neste år!

Bjørn Saksbergs bilde

 

Som rittleder har jeg fulgt diskusjonen som har skjedd etter Øyeren rundt, både her samt på terrengsykkel.no. Mange gode punkter som vi vil ta med oss videre.
 

Holdning til utøvere i feltet

Skal fellestart i turritt overleve i fremtiden, så må det skje en holdningsendring blant rytterne. Det har vært en del synspunkter på at masterbilen kjørte for sakte, slik at det ble mye uregelmenter sykling av enkelte. Dette har ikke noe å gjøre med bilens hastighet, men holdning til hver enkelt rytter. Årsaken er helt å holdent at folk er alt for ivrige etter å skaffe seg så bra startposisjon som overhode mulig. All tidligere erfaring tilsier at dersom du er god nok, så har posisjonen i feltet ingen ting å si.  Alt for ofte har jeg sett folk som har presset seg frem i masterstarten, seile bakover når starten går. Da har folk rett å slett ikke noe der å gjøre. Dette er noe hver enkelt må skjønne. Masterstart er som brukes veldig mye i Europa. F.eks arrangeres Ritter Classic her i Danmark til helga. Da kjøres det 75km master. Total distanse er ca. 115km. Dette går i helt ryddige former, fordi folk har innsett reglene som gjelder. Etter det jeg har observert skjedde alle veltene etter at masterstarten var ferdig. Etter mange år som syklist i norgescup, samt flere år som sjåfør i servicebil i mange NC ritt, er min erfaring at mange av veltene skjer ved møte av biler. Da må de som ligger i feil kjørefelt forflytte seg sideveis slik at det blir en innsnevring. Dette går rett å slett på hver enkelt rytters holdning til SIKKERHET. Flere fellesstart ritt de senere år har hatt alvorlige episoder der møtende trafikk er inneblandet. Dette er en arrangørs verste mareritt!
Som et eksempel på dette så viser jeg et bilde fra Øyeren rundt, se bilde under.
 
Her går det nedover, så farten er høy. Alle syklistene  frihjuler så det skulle være unødvendig å bruke hele veibanen. Like etterpå møter feltet en bil. Man kan ikke stole på at møtende trafikk stopper til enhver tid. Når feltet møter den motgående bilen, så presses feltet sammen og da øker risikoen for uhell. Det må rett å slett bli en holdningsendring, folk må bruke hjernecellene, og ikke la adrenalinet styrer hvor man sykler….
 
 
 
Et annet tilfelle er rett etter Mønster bru, se bilde under. Her er det et svingete parti hvor store deler av den første gruppen tar innersvingen. Det er overhode ingen sikt, så dersom det hadde kommet en bil her så kunne det skjedd en alvorlige ulykke.  
En mulighet er å videofilme kritiske punkter av løypa, for deretter å diske alle som gjør grove brudd på veitrafikkloven. Mønseter bru er et slik sted. Det hadde nok ikke vært populært blant rytteren at vi disket f.eks 80% av den første gruppen. Men forhåpentligvis ville dette gjøre at rytterene ved en senere anledning, tenker SIKKERHETså vi unngår disse situasjonene.
 
 
 
 
Flere bilder helt på slutten viser det samme. Hva gjør folk på feil side av sperrlinje / trafikkøy!

Tiltak fra arrangøren

- Puljeinndeling. Vi vil vurdere inndeling i f. eks 3 puljer (evt. 3 distanser). Tror det skulle være mulig å lage en løype som gjør at man unngår at det kommer 90 mann samlet til mål i første gruppe. Dette kan f.eks gjøres ved at denne gruppen kjører bakken i Longsdalen en del ganger helt i starten av rittet.
 - Motorsykler som følger feltet som notere seg ryttere som gjør alvorlige overtredelser. I tillegg videofilme kritiske punkter.
- Vurdere flere matstasjoner samt plassering
 

Til slutt, min oppfordring: TENK SIKKERHET!

Bjørn Saksberg
Rittleder Øyeren rundt / Leder Rye XP

 

Bjørn Saksberg
Leder av ressursgruppa XP

Willy Hugo Nordness bilde

100% uenig i at Master kjørte for sakte, synes Jarle satte farta helt riktig,

men feltet er blitt for stort Bjørn (etter min mening)

dette presser sammen folk som i en skrustikke ved innsnevringer og for å slippe dette så sprer rytterne seg alle veier, helt naturlig  for å minimere uhell og velt, men skjønner hva du prater om og du har jo regelboka til å støtte deg på her.

 

Traseen rundt Øyern er jo til tider både smal og svingete og meget farlige episoder med møtende trafikk var det plenty av stort sett hele veien rundt, har aldri reagert på dette før, men i år derimot ! ! ! ! ! ! ! !

Manglet løypevakter flere steder også, steder der man faktisk måtte være lokalkjennt for å vite hvilken vei,

så her kan vi alle i Rye ta oss litt sammen og stille litt mere opp på dugnaden(e)

Men altså, prøv 3-4 puljer neste år, puljer satt opp etter antatt slutt tid, max 100 ryttere i hver pulje og 7-10 min mellom puljene,

tror dette er den enkleste løsningen når noe nytt skal prøves .............. så får vi se !

~Fuji~

Bjørn Saksbergs bilde

Du sier der manglet løypevakter. Jeg har ikke fått noe tilbakemelding om dette. Trenger da nærmere opplysninger om hvor du mener det manglet vakter. Har fått tilbalemelding om at noen av de bakerste syklet feil, det er beklagelig at merkingen tydligvis ikke har vært klar nok,

Bjørn Saksberg
Leder av ressursgruppa XP

Willy Hugo Nordness bilde

Merket meg 3 plasser.

Heng meg gjerne hvis jeg bare har elendig syn :-)

* Første kryss etter Solbergfoss (Solbergfossvn / Stegenvn)

* Spydeberg (Stegenvn / Lysernvn)

* Lysernvn / Tomtervn  (i bunn av den bratte bakken der rytterne har vikeplikt)

~Fuji~