Du er her

Girutveksling - tips?

Forum: 

Hei,

Jeg er relativt ny i klubben og håper noen kan gi litt tips til en sak som jeg prøver å finne svar på.

Det gjelder girutveksling og behov for tyngre gir.

Jeg har Shimano 105 girsystem på landeveissykkelen (2*10). Jeg spurte en representant fra Shimano om det fantes mindre tannhjul bak, men han sa at 11'er tannhjul er det minste. En sykkelforhandler jeg kjenner mener at det går an å få tak i mindre tannhjul foran og større klinge foran.  

Noen somhar tips?

Hilsen

 

Bjørn Olav Haugom

.... mente mindre tannhjul bak og større foran. smiley

Hei,

 

Nei, du får ikke mindre tannhjul bak enn 11 tenner. Det er av rent praktiske årsaker da det ikke er mulig å lage en mindre ring som samtidig passer inn på bosset (den dingsen som kassetten festes i). Større klinger foran er ikke noe problem. JHva har du nå? Såkalte kompaktkranker kommer ofte med 34-50 (tenner), mens standardkrank har 39-53. Bytter du en, så bør du bytte begge for å unngå for stort sprang mellom dem, det gir girtrøbbel. 

 

Normalt sett, så holder 11-50 som tyngste gir for de aller, aller fleste. Med 100 i kadens gir dette giret ca 57 km/t. Det er både billigere og bedre å lære seg å tråkke på høyere kadens enn bytte ut drivverket sitt. 

 

Edit: Om du bytter til standardkrank (om du ikke har dette fra før) så vil du sykle i ca 61 km/t med 100 i kadens og 11-53, altså ikke all verden å hente på det okke som.

Cato Roknes bilde

Hei

 

Har du kompaktkrank med standard 50 - 34 klinger og ønsker en litt tyngre utveksling treger du ikke å bytte hele kranken. Jeg har selv kjøpt 52/36 klinger til min sykke med kompaktkrankl fra http://shop.praxis-works.com/52-36-Black-KMC-52-36-Black-KMC-X10SL.htm

Som Ken skriver er det liten forskjell på 50 og 53 klinge, men det kan likevel være avgjørende om man henger på laget i de få raske nedoverbakkene som finnes på T-O og L-O.

Ja, det er det som er fint med kompaktkranken, man kan gjøre den til "standard", mens motsatt er umulig. Sykler selv med 38-53 (Q-ringer) på kompaktkrank. 

Erik Øystein Johansens bilde

Det er to ting jeg mener er avgjørende, som forsåvidt er blitt nevnt i svarene, men jeg vil presisere dette her:

1. Sjekk hva laget du sykler på har av utstyr. Det er viktig at man innad i laget er omforent hvilken utveksling som man mener "alle bør ha". De raskeste lagene sverger til 53-11. For saktere kjørende lag er dette ikke så avgjørende.

2. Det er viktig å trene på et tråkk med høy kadens. På Rye-spinninger om vinteren trener vi mye på kadens 100-110 og opp mot 120. Med andre ord er man komfortabel med å tråkke 5 tråkk høyere kadens vil man øke hastigheten tilsvarende. Dette er den beste måten å henge med laget på i høy fart!

Torkjell Skomedals bilde

Ken har alltid rett, det går ikke med mindre enn 11 tenner bak på en standard shimano boss. Det kan teoretisk lages mindre, men da må du ha spesialboss og spesialkassett som er shimano kompatibelt (og det har jeg aldri sett eller hørt om, men jeg skal ikke si det ikke finnes). Det er derimot ikke noe problem å få større utveksling foran, det er 56 og 58 tenner hvis du trenger det (men det er det svært få som gjør).

 

Så jeg anbefaler heller å trene litt på høykadens (det er gratis også), jeg syklet Nordmarka Rundt med XP i 2010 på 52-12 (hadde tatt feil hjul, nok om det) og det gikk fint selv om det ble litt høy frekvens på tråkkingen både i Tåsentunellen (80+) og ned fra Sollihøgda, heldigvis så ramlet jeg av før bakken ned til Roa ;-) så den slapp jeg. Poenget er at det er veldig smart å kunne sykle med høy frekvens, ikke at man alltid må eller skal gjøre det men det er greit å kunne feks hvis så man ikke ramler av hvis man bomgirer eller får et hjul etter punktering med 12-25 eller noe annet.

Hei,

Takk for meget utfyllende og oppklarende svar! 

Nå er jeg ikke en del av et lag i Rye, nyinnmeldt og for sen til å bli med i Lille 33. Jeg bruker syklingen til fettforbrenning, og er med på noen ritt som motivasjonsfaktor for å trene regelmessig. Neste år er planen å være med på L-O med LIlle 33, hvis jeg får være med.

Foran på sykkelen er det FSA Gossamer Compact BB30 50/34T

Bak er det Shimano 105 12-25T 10sp

Jeg ser helt klart problemstillingen med å ha for stort sprang mellom de to klingene foran, med giringsproblem som resultat. Og skifter jeg til større utveksling på den minste klingen, så blir det utrolig tungt i de bratteste bakkene.

Ja, jeg får prøve å trene opp tråkkefrekvensen, slik at jeg får noe kraft ut av det med høy intensitet.

Igjen, takk for gode svar!

Bjørn Olav