Du er her

Landeveisgruppene i Rye

- trening frem mot Styrkeprøven
På den klassiske distansen Trondheim-Oslo har vi 5 grupper og på Lillehammer-Oslo har vi 3 grupper. Det er viktig å ha flere grupper fordi folk er ulikt trent. I en gruppe med noen raske ryttere og noen som ikke er så raske vil ingen bli fornøyde. Og enda verre: Det kan gå utover sikkerheten. Det beste er når gruppene består av ryttere som har omtrent samme kapasitet slik at alle orker omtrent like mye.

Gruppene fra Trondheim har navn som indikerer hvor mange timer de regner med på å bruke på distansen. Rye19 regner for eksempel med på å bruke 19 timer fra Trondheim. Gruppene heter Rye21+, Rye19, Rye16, Rye15 og Expressen.

Gruppene fra Lillehammer har navn som indikerer hvor raskt de regner med å sykle. Lille35 regner for eksempel med å kjøre med en snittfart på 35 km/t. Gruppene er Lille30, Lille35 og Lille40.

Disse navnene kan virke litt skremmende for en som ikke har syklet i en slik gruppe tidligere. Det er viktig å være klar over at en gruppe som har trent sammen sykler mye raskere enn den enkelte klarer alene. Mye raskere. Spesielt over så lange distanser som i Styrkeprøven. Du vil bli overrasket over hvor fort du kan sykle sammen med en gruppe. Men dette må du prøve selv. Velg deg en gruppe og bli med på trening. Passer ikke intensiteten og farten så kan du å bytte gruppe.
 
Informasjon om Expresslaget
Expresslaget har som målsetning blant annet å vinne Styrkeprøven (Trondheim - Oslo). I tillegg satser Expresslaget på rittene Enebakk Rundt, Nordmarka Rundt og Mjøsa Rundt. Expresslaget til Rye vant Trondheim - Oslo i 2000, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 og 2007. Laget har også satt rekorden på distansen med 13 timer, 28 minutter og 48 sekunder (rekorden ble satt i 2005).

Les mer om Expresslaget her!
 
Informasjon om Rye15
Lagets mål er å sykle Trondheim - Oslo på 15 timer.

Mer informasjon om Rye15 kommer snart!

Kontakt med Rye15 kan skje på e-post rye15@skrye.no.

Lagleder for Rye15 er Erik Johansen, les artikkel om Erik her!
 
Informasjon om Rye16
Lagets mål er å kjøre Styrkeprøven på 16 timer, dvs med en snittfart på 34 -35 km/time. Dette målet er oppnåelig for de fleste som har godt treningsgrunnlag og som deltar på alle lagets treninger fra påske til Styrkeprøven Dessuten er det vårt mål at hele 16 timers laget skal fullføre Styrkeprøven samlet.

Les mer om Rye16 her!
 
Informasjon om Rye19
Lagets mål er å sykle Trondheim - Oslo på 19 timer. I 2008 håper vi å slå resultatet Rye 17 hadde i 2007, som var 18 timer og 44 minutter.

Kontakt med Rye19 kan skje på e-post rye19@skrye.no.

Du får en oversikt over treningstidene i aktivitetskalenderen til Rye. Sender du en mail til lageleder så kan du også få et regneark med en forløpig oversikt. Endringer vil bli annonsert i kalenderen og på e-post til de har meldt sin interesse for å sykle sammen med Rye 19.

Lagleder for Rye19 i 2008 er Per Chr. Dæhlin.
 
Informasjon om Rye21+
Lagets mål er å sykle Trondheim - Oslo på 21 timer eller noe der omkring.

Mer informasjon om Rye21+ kommer snart!

Kontakt med Rye21 kan skje på e-post rye21@skrye.no.

Lagleder for Rye21+ er Trond Bøe. Les presentasjonen av Trond Bøe her!
 
Informasjon om Lille40
Lagets mål er å kjøre Lillehammer - Oslo på under 4,5 time, dvs. med en snittfart på 40 km/time eller mer. Dette målet er oppnåelig for de fleste som har et godt treningsgrunnlag og som deltar på lagets treninger på forsommeren. Laget stiller i lagkonkurransen Lillehammer - Oslo og det er derfor hovedfokus å få inn minimum 5 menn og 3 kvinner på så god tid som mulig. Vi kjører i utgangspunktet etter skjemaet hele veien og det vil som de 2 siste år være noen som faller av underveis inn mot Oslo. Laget kjører uten stopp med unntak av et svært kort stopp i veikanten litt over halvveis for skifte av flasker og evt. fylle på noe mat.

Vi stilte også i 2005 og 2006. Den gang ble resultatet henholdsvis 4.38 og 5.13. I 2005 var det god medvind hele veien og i 2006 mye motvind hele veien så derfor er tidene ganske forskjellig. I 2006 vant kvinnene lagkonkurransen mens mennene ble nr 7. Laget var satt sammen på sparket i 2005 og hadde ikke egne treninger. I 2006 var det egne treninger fra etter påske. Satsningen på Lillehammer - Oslo er forholdsvis ny og vi satser på å utvikle et godt lag på distansen gjennom et par år.

Målsetting 2007: Seier i lagkonkurransen for kvinnene og pallplassering for mennene.

Les mer om Lille40 her!
 
Informasjon om Lille35
Lagets mål er å kjøre Lillehammer-Oslo på mellom 5 og 5,5 timer, dvs. med en snittfart på 35 km/time. Dette målet bør være oppnåelig for de fleste som har noe treningsgrunnlag og som deltar på lagets trening fra påske og utover. Dessuten er det vårt mål at hele laget skal fullføre Styrkeprøven samlet. Det betyr at vi så langt det lar seg gjøre holder sammen og hjelper hverandre til å overkomme alle slag hindringer som kan oppstå underveis.

Les mer om Lille35 her!

Merk: Lille35 trener inntil videre sammen med 17-timers laget i Rye. Treningstider og oppmøtesteder står derfor i aktivitetskalenderen som 17-timers laget.
 
Informasjon om Lille30
Lagets mål er å kjøre Lillehammer - Oslo på 6 timer, det vil si med en snittfart på 30 km/time. Dette målet er oppnåelig for de fleste som har noe treningsgrunnlag og som deltar på lagets trening fra påske og utover. Dessuten er det vårt mål at hele laget skal fullføre Styrkeprøven samlet. Det betyr at vi så langt det lar seg gjøre holder sammen og hjelper hverandre til å overkomme alle slag hindringer som kan oppstå underveis.

Rye hadde et slikt lag i 2004 og 2006. Den gang ble resultatet henholdsvis 6:10 og 7:13. Resultatet i 2006 krever en forklaring: enormt mye motvind, store tekniske problemer med en av syklene, og en velt.

Les mer om Lille30 her!
 
Linker til andre aktuelle artikler

 

 

 

  • Sjekk ut fremmøtestedene som gruppene bruker her!
  • Ler mer om lagkjøringher!
  • Les mer om treningsopplegget som gjelder generelt for gruppene her!
  • Les mer om hvilket utstyr og sykkel du trenger for å delta her!
  • Les mer om mat, drikke og fettforbrenningher!

 

 

 

 

 

 

 

 

Gruppe: 
Landeveissykkel
Tren med oss
Synlig: 
Offentlig - alle kan lese